«خوددرمانی» باعث تشدید آنفلوانزا می‌شود

احمد مهری کارشناس سلامت عمومیگفت: یکی از مشکلاتی که هرساله خود را در پاییز و زمستان بیشتر خود را نمایان میکند بحث آنفلوآنزا است. این بیماری باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی می‌شود که با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی‌حالی شدید نمایان می‌شود. سه تیپ از ویروس آنفلوآنزا به نام‌های آ (a)، ب (b)، ث (c) وجود دارد. تیپ «آ» در انسان و حیوانات، تیپ «بی» در انسان و پستاندارن و تیپ «سی» فقط در انسان دیده می‌شود.

اخبار اجتماعیوی گفت: فعالیت ویروس آنفلوآنزای فصلی ظرف دو سه هفته آینده به شدت در کشور، منطقه، اروپا و بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و موارد ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فصلی در اکثر استان‌های کشور، گزارش شده است. در طی سال‌های 2017 تا 2018 برآورد شده در کشوری مانند آمریکا 61000 مرگ منتسب به آنفولآنزا رخ داده که قابل توجه است.

مهری افزود: امسال دو نوع ویروس آنفلوآنزا شامل H1N1 و H3N2 در مناطق مختلف جهان و ایران مشاهده شده و موارد ابتلا به ویروس H1N1 خیلی بیشتر از نوع دیگر ویروس بوده و این ویروس، بیماری شدیدتری را ایجاد می‌کند.

کارشناس سلامت عمومی تصریح کرد: شاید برای خیلی‌ها ساده باشد اما مطالعات اپیدمیولوژی و پیشگیری نشان داده چند اقدام ساده بهداشتی می‌تواند در کنترل بیماری کمک کند. مهم‌ترین نکته بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی، شستشوی دست‌ها به ویژه در کودکان است. این اقدام باید به مدت سی ثانیه طول بکشد و در طول روز چندین بار تکرار شود.

وی گفت: انتشار ترشحات آلوده فرد مبتلا یا مشکوک به ابتلا یکی از عوامل انتقال این بیماری است. بیماران مبتلا و افراد دارای علائم حتما هنگام عطسه و سرفه به روش بهداشتی از انتشار ترشحات به محیط و اطراف خودداری کنند. به هیچ عنوان با دیگران روبوسی نکنند و دست ندهند.

مهری ادامه داد: یکی از مشکلات جدی این بیماری بحث درمان است که متاسفانه خود درمانی، مصرف کورتون‌ها و درمان‌های غیرعلمی می‌تواند وضعیت بیماران را وخیم کند. اگر علائم این بیماری را داشتند باید حتما با پزشک خود مشورت کنند تا درمان های لازم طبق دستور آنها باشد. مصرف کورتون‌ها می‌تواند وضعیت این بیماری را بدتر کند.

کارشناس سلامت عمومی گفت: از خانواده ها درخواست داریم فرزندانشان اگر علائم داشتند تحت مراقبتشان قراردهند و حدالامکان از حضور در مدرسه خودداری شوند. استراحت در منزل همراه با مصرف مایعات گرم، کاهش مصرف غذاهای دیرهضم و چرب مورد توصیه همکاران طب مکمل و پزشکی ماست که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: از آنجایی که افراد دارای بیماری زمینه ای و قلبی عروقی، کودکان و سالمندان در معرض خطر بیشترند، این گروهها باید کانون توجهات باشند تا بیماری نشوند.

وی تصریح کرد: مراقبین سلامت در مدارس، بهورزان در خانه های بهداشت، کارشناسان بهداشت و مامایی مراکز و پایگاههای سلامت و همچنین پزشکان گرامی در تمامی واحدها، تنها مرجع رسمی کسب اطلاعات بهداشتی در زمینه کنترل و پیشگیری از آنفلوآنزا باشد.