توصیه هایی برای حفظ سلامت در نوروز

به گزارش افکارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، در مدت ایام تعطیلات نوروز برنامه زندگی و تغذیه افراد دچار تغییراتی ناگهانی می شود که این مسئله می تواند به سلامتی افراد آسیب بزند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با مطالبی برای حفظ سلامت در طول تعطیلات نوروزی آشنا کنیم.

مراقب دل درد باشید
متاسفانه در ایام عید یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها مشکلات گوارشی و مسمومیت‌های غذایی است که به‌خاطر رعایت نکردن بهداشت و یا پرخوری اتفاق می‌افتد. برای این‌که با بیماری، عید خودتان و خانواده‌تان را خراب نکنید سعی کنید خودتان را کنترل کنید، خیلی آجیل نخورید چون آجیل دیر هضم است یعنی نسبت به خوراکی های دیگری که در عید استفاده می‌شود مثلا میوه و شیرینی و شکلات، نیاز به زمان بیشتری برای هضم شدن دارد و وقتی بعد از آجیل، میوه و شیرینی بخورید و بعد هم غذا که معمولا در این ایام غذا‌ها هم کم روغن نیستند، سوءهاضمه و دل درد ایجاد می‌کند و به قول قدیمی‌ترها سر دل‌تان گیر می‌کند و بعضی وقت‌ها باعثبه وجود آمدن مشکلات بیشتری هم می‌شود پس سعی کنید بخورید و بیاشامید اما پرخوری نکنید و تا می‌توانید از غذا‌های سبک در این مدت استفاده کنید و باور کنید اگر تمام شیرینی و شکلات و آجیلی که به شما تعارف می‌کنند را نخورید هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

حفظ سلامت پوست
خوردن بیش از حد خوراکی‌های شیرین و دانه‌های روغنی در این روزها باعثبه وجود آمدن جوش‌ روی پوست مبارکتان می‌شود که تا بخواهد جبران شود و پوست‌تان به حالت طبیعی برگردد کلی زمان و هزینه لازم است، به علاوه در این روزها که همه سعی می‌کنند به خودشان برسند، به وجود آمدن جوش‌های مزاحم و ملتهب، زیبایی شما را تهدید می‌کند مخصوصا اگر از آن دسته از آدم‌هایی هستید که طاقت ندارید که تا خوب شدن جوش‌ها صبر کنید و خودتان دست به عمل جراحی می‌زنید و مجبورید تا مدت‌ها آثار عید را روی صورتتان داشته باشید، به پوستتان رحم کرده و کمتر آجیل و شکلات بخورید این هم به نفع شماست هم به نفع صاحب‌خانه بینوا!

به اندازه بخورید
ببینید چند بار دارم تکرار می‌کنم ها! اگر حواستان به میزان و نحوه خورد و خوراکتان نباشد کلی به دردسر می‌افتید همین دو هفته کافی است تا کلی اضافه وزن پیدا کنید و بعد از عید هرکس شما را ببیند می‌فهمد که تعطیلات خود را چگونه گذرانده‌اید! از ما گفتن بود. عمق فاجعه این روزها به قدری زیاد است که حتی کسانی که رژیم غذایی دارند هم خیلی باید حواسشان باشد چون ممکن است وسوسه شوند که بیشتر بخورند، که همین باعثمی‌شود که هرچه رشته بودند پنبه شده و کل زحمات‌شان به هدر برود، این دسته آدم ها آخر عید به خودشان می‌گویند: «ای کاش هیچ وقت به این همه مهمانی نمی‌رفتیم خوانندگان عزیز!» که آن وقت دیگر پشیمانی سودی ندارد و برای جبران باید کلی زحمت بکشند تا همه چیز به حالت اولیه‌اش برگردد.

تحرک داشته باشد
این روزها خیلی‌ها عید و تعطیلی را بهانه می‌کنند برای تنبلی! سعی کنید برای شادابی خودتان هم که شده حداقل روزی یک ساعت از هوای خوب این روزهای بهاری استفاده کنید و صبح‌ها دست کم نیم ساعتی زودتر از خواب بیدار شوید و با خانواده و یا دوستان‌تان به پارک یا بوستان محله‌تان بروید و ورزشی بزنید به رگ. با این‌کار هم به سلامت بدنتان کمک می‌کنید و هم خوابتان را مدیریت می‌کنید.

مراقب چشمان خود باشید
توجه داشته باشید که قطعا شما با صداوسیما قرارداد نبسته اید که تمام فیلم‌ها، سریال‌ها و پیام بازرگانی هایی که پخش می‌شود را تماشا کنید، و اگر تمام فیلم‌ها و سریال‌های ویژه نوروزی را نبینید عمو ضرغامی از شما دلگیر نمی‌شود پس برای رفع تنوع! هم که شده بعضی وقت‌ها به چشم‌هایتان استراحت بدهید و به قول مرحوم فیتیله‌ای‌ها! «به فکر چشمات باش»، ثواب دارد