دوم فروردین در آینه تاریخ معاصر

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایرنا،

۲ فروردین ۱۳۶۷

بر اثر بمباران شیمیایی دهکده ' قعله ‌جی ' در مریوان ایران، ۴۵۰ غیرنظامی شهید یا مجروح شدند.



۲ فروردین ۱۳۶۱

حمله بزرگ ایران در جبهه جنوب با نام ' فتح‌ المبین ' و با رمز ' یا زهرا ' آغاز شد. این عملیات، منطقه وسیعی از کشور را از تیررس توپخانه ‌های عراق آزاد کرد.



۲ فروردین ۱۳۵۷

' محمدرضا پهلوی ' که در جزیره کیش به سر می برد، ' یوری لوبرانی ' سرپرست هیات رژیم صهیونیستی اعزامی به تهران را به حضور پذیرفت.



۲ فروردین ۱۳۵۷

' امام خمینی(ره) ' در نجف طی پیامی، همه مسلمانان جهان از جمله مردم ایران را به کمک و یاری رساندن به مردم لبنان که آماج حملات نظامی صهیونیستها بودند، فراخواند.



۲ فروردین ۱۳۴۲

با اعلام عزای عمومی در نوروز ۴۲، ماموران رژیم پهلوی با هجوم به مجلس عزاداری شهادت امام‌ جعفر صادق(ع) در مدرسه فیضیه قم، ضمن شکستن در و پنجره مدرسه و ضرب و جرح طلاب عده زیادی از آنان را مجروح کردند. در این روز مدرسه طالبیه تبریز نیز مورد حمله مشابهی قرار گرفت.



۲ فروردین ۱۳۳۰

سه هزار سرباز به همراه چند تانک و نفربر زرهی جهت جلوگیری از آشوب احتمالی ناشی از ملی شدن صنعت نفت وارد آبادان شدند.



۲ فروردین ۱۳۱۰

سرتیپ ' محمد حسین خان آیرم ' نظامی مورد اعتماد ' رضاخان پهلوی ' به ریاست تشکیلات نظمیه مملکتی منصوب شد.



۲ فروردین ۱۳۰۷

' رضا خان پهلوی ' به اتفاق عده‌ای از صاحب منصبان نظامی و قشون و زرهپوش ‌های آنها وارد صحن حضرت معصومه شد. وی با چوب به ضرب و شتم روحانیونی که روزگذشته باعثاخراج زنان درباری از حرم شده بودند، پرداخت و رییس نظمیه قم را بازداشت و زندانی کرد.



۲ فروردین ۱۳۰۳

به دستور سردار سپه، نظامیان مستقر در میدان بهارستان به سوی جمعیتی که به ' جمهوریت رضاخانی‌ ' معترض بودند تیراندازی کردند. در این حادثه عده زیادی کشته یا مجروح شدند و جلسه مجلس شورای ملی که با هدف بررسی این طرح تشکیل شده بود، تعطیل شد.



۲ فروردین ۱۳۰۰

' احمدشاه قاجار ' استعفای ' محمد مصدق ' والی فارس را که حاضر به همکاری با دولت کودتایی ' سیدضیاء الدین طباطبایی ' نبود، پذیرفت‌. ' مصدق ' روز ۱۶ اسفند ۱۲۹۹ دو هفته پس از کودتای ' رضاخان ' از مقام خود استعفا کرده بود.



۲ فروردین ۱۲۸۶

کابینه ' سلطانعلی خان ' وزیر افخم، دومین کابینه عصر مشروطه‌ شکل گرفت‌. این کابینه که از دولتهای عصر ' محمدعلی‌شاه ' قاجار بود تا ۸ اردیبهشت ۱۲۸۶(۴۰ روز) دوام یافت‌.