ماهی قرمز عامل انقراض نسل دوزیستان

به گزارش افکارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،
حسین مهدی مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با فرا رسیدن سال نو و تولد دوباره طبیعت سنتهای رایج ملی بار دیگر رواج می یابد که بخشی از آن الهام گرفته از طبیعت و در جهت انس با آن است از جمله این موارد می توان به ماهی قرمز اشاره کرد که رنگ و طراوت خاصی به سفرهای عید می دهد.

وی تصریح کرد: ماهی قرمز در اروپا به عنوان خورنده تخم قورباغه شناخته شده است و در طبیعت، بعضی از جمعیتهای دوزیستان را این ماهی از بین می برد.
وی ادامه داد: قرمز پر رنگ نمونه آکواریومی این گونه در طبیعت به سبز زیتونی تغییر می یابد و معمولا آنهایی که خیلی رنگارنگ هستند در طبیعت زنده نخواهند ماند.

ماهی قرمز ارزش اقتصادی ندارد

محمدی با بیان اینکه ماهی قرمز ارزش اقتصادی ندارد افزود: ماهی قرمز به عنوان یک گونه غیر بومی آثار منفی بر روی گونه های بومی از طریق رقابت غذایی و استفاده از اسپرم سایر ماهیان جهت تولید مثل دارد.

وی با اشاره به اینکه این ماهی را به هیچ عنوان در اکوسیستمهای آبی رها سازی نکنید اظهار داشت: علاوه بر این موضوع مورد تعجب برانگیزی که در سالهای اخیر و سال جاری مشاهده می شود خرید و فروش و عرضه انواع گونه های مارآبی و لاک پشت های آبی در سطح شهر است.

ماهی قرمز ارتباطی با سنت های ملی و دینی ندارد

حسین محمدی حضور تنگ ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین را غیر مرتبط با سنت های ملی و دینی ما در ایام نوروز دانست که فقط افراد سود جو از ان سود می برند و تصریح کرد: این گونه از نظر اکولوژیکی گونه ای گوشت خوار می باشد و علاوه بر آن می تواند آسیب هایی را از طریق گاز گرفتگی و یا نیش زدگی، به خصوص به کودکان وارد کند.
مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: نظر به نوع زیستگاه آنها که مناطق تالابی و مردابی می باشد احتمال میزبانی و انتقال برخی انگل ها و بیماریها نیز توسط آن وجوددارد.

وی خرید و فروش گونه های جانوری حیات وحش را با توجه به قوانین سازمان حفاظت محیط زیست تخلف اعلام می کند که شامل پرداخت جریمه از طریق دادگاه مراجع قضایی است و تصریح کرد: علاوه بر آن در اغلب موارد نیز مشاهده می شود که شهروندان این گونه ها را در نزدیکترین و قابل دسترس ترین منابع آبی رها سازی می کنند که این خود می تواند عاملی در تهدید سایر گونه ها و یا تغییر سیمای طبیعی زیستگاه باشد و از نظر علمی مورد تایید نیست