افکار نیوز - یکی از جاذبه های مهم گردشگری کشور مجموعه ثبت جهانی شده بیستون در دامنه کوهی به همین نام است که این روزها پذیرای میهمانانی از سراسر کشور است.
این مجموعه با دارا بودن بیش از ۲۷ اثر تاریخی از هر عصر و دوره‌ای از زندگی بشر، یادگاری دارد به گونه ای که آثاری از دوران غارنشینی انسان گرفته تا دوران ماد و هخامنش و سلوکی اشکانی و ساسانی دوران اسلامی ایلخانی و صفویه در بیستون وجود دارد.

فرزادی پور بخشدار بیستون گفت: امسال برنامه های فرهنگی و هنری زیادی در این مجموعه تاریخی برگزار می شود که از آن جمله می توان به برپایی نمایشگاه صنایع دستی، اجرای سرود و برگزاری مسابقه ها اشاره کرد.
مدیر پایگاه جهانی بیستون هم گفت: همه امکانات مورد نیازگردشگران در این مجموعه فراهم شده است.
حسین راعی افزود: طرح ساماندهی سراب و محوطه بیستون هم یکسال است که آغاز شد و سنگ چین دور سراب و محوطه پایان یافته و بزرگترین سفره هفت سین ایرانی امسال در دامن بیستون پهن شد.
پارسال در ایام نوروز مجموعا ۶۰۰ هزار نفر از این مجموعه بازدید کردند که پیش بینی می شود امسال بیستون بیش از یک ‌میلیون گردشگر را جذب کند.

بیستون با داشتن آثاری همچون غارهای مردور، مر تاریک، سرآفتاب، شکارچیکان و نقش برجسته های هرکول، گودرز، پلاش و مهرداد دوم، کاروانسرای شاه عباسی، کاروانسرای ایلخانی و … به مجموعه ای با ارزش از لحاظ تاریخی و گردشگری تبدیل شده است.
با ارزش‌ترین و مهم‌ترین اثر مجموعه تاریخی بیستون نقش برجسته و کتیبه داریوش اول است که در آن داریوش با معرفی خود و خاندانش، قتل گئومات مغ، جنگهایی را که بر ضد بزرگان و امرای یاغی کرده بود شرح می دهد و در پایان کتیبه داریوش هر کسی را که بخواهد این کتیبه را محو کند، نفرین می کند.
عملیات حفاظتی و رفع خطر احتمالی کتیبه داریوش هم چند وقتی است با همکاری کارشناسان آلمانی شروع شد و قرار است مدلی سه بعدی از کتیبه تهیه شود تا کار مرمت این کتیبه در آینده با همکاری دانشگاه تهران شروع شود نقش برجسته و کتیبه داریوش اول در دامنه کوه بیستون حجاری شده، این سنگ نگاره ۶ متر طول و حدود ۳ متر عرض دارد و در سمت چپ آن تصویر داریوش به ارتفاع یک متر و ۷۸ سانتی متر حجاری شده است.
همچنین فرهاد تراش ، یادگار قصه عشق شیرین و فرهاد یکی از با ارزشترین آثار این مجموعه با شکوه است که به طول ۲۰۰ و عرض ۳۰ متر در دامنه کوه بیستون تراشیده شده است.