ماجرای پولی کردن صندلی اتوبوس/ دست شهرداری در جیب مردم

به گزارش افکارنیوز،اتوبوس به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی پس از گرانی بنزین بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است، هر چند که در بسیاری از ساعات روز به دلیل ازدحام و شلوغی حتی مردم مجبورند تا منتظر بمانند و به سختی سوار اتوبوس شوند.

اخبار اجتماعی -حالا در این گیر و دار مشکلات عدیده، پیمان سنندجی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران از طرح فروش صندلی اتوبوس با خرید پیشاپیش بلیط خبر داد.ه و گفته این طرح قرار است در دو مسیر و ساعات خاص به صورت آزمایشی اجرا شود. در این طرح شهروندان باید پول بیشتری بدهند تا صندلی اختصاصی رزرو کنند.

نکته اول و عجیب طرح پولی کردن صندلی اتوبوس از طرف این مقام مسئول این است که به جای ایجاد تسهیلات و رفاه بیشتر برای حمل و نقل عمومی ، با ارائه چنین طرح های کذایی ، فشار بیشتری به اقشار آسیب پذیر وارد می شود.

شورای شهر تهران نیز از طرفی از این طرح اعلام بی خبری کرده اما محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر پولی شدن صندلی‌های اتوبوس شهری گفت: مطرح کردن این حرف در شرایط فعلی سخنی انحرافی است، ولی زمانی که شرایط ایده‌آل داشته باشیم این طرح می‌تواند اجرایی شود.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه این موضوع در کشور‌های توسعه یافته هم در حد ایده‌آل مطرح است، گفت: در شرایطی که حمل و نقل عمومی کارآمد شود برای اینکه دارندگان خودرو به حمل و نقل عمومی دعوت شوند در این شرایط باید حمل و نقل عمومی به قدری قوی باشد که دیگر مسافر ایستاده نداشته باشیم و افراد بتوانند در حمل و نقل عمومی جای خود را رزرو کنند.

هاشمی رفسنجانی افزود: این کار ایده‌آلی است که حتی در کشور‌های پیشرفته هم اجرایی نشده و حتی مترو هم بر اساس مسافر ایستاده طراحی شده چنانچه ۵۰ نفر می‌نشینند و ۱۵۰ نفر ایستاده هستند و در اتوبوس هم بیشتر مردم ایستاده هستند.

او افزود: این کار برای ۴۰ سال آینده است که اگر درآمد‌های ما از ۳۰ هزار دلار عبور کند و تعداد اتوبوس‌ها هم بیشتر از ۱۵ هزار دستگاه شود آن وقت می‌توانیم صحبت از رزرو صندلی اتوبوس کنیم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه کارشناسان در این مورد تحقیقاتی کرده‌اند، گفت: آوردن این موضوع در فضای عمومی کار درستی نبود و عده‌ای از افراد هم که آن را مطرح کردند می‌خواستند کشور را تضعیف کنند.

اینکه چنین طرحی بخواهد اجرایی شود نشان از تفکر درآمدزایی از جیب مردم است، در روزهایی که مردم با مشکلات عدیده و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند و حتی اتوبوس برای سوار شدن گیرشان نمی آید چگونه سخن از پولی کردن صندلی اتوبوس مطرح می شود؟

هر چند که توقع می رفت شهرداری تهران برای کمک به اقشار آسیب پذیر گران نشدن بلیت اتوبوس و یا رایگان شدن آن برای اقشار ضعیف و ... را مطرح کند به جای آن تصمیم گرفته صندلی های اتوبوس را بفروشد تا درآمدزایی کند که در صورت اجرای این طرح یعنی اگر کسی پول داشت بر روی صندلی بنشیند و کسی که پول کمتری دارد بایستد؟؟