افکار نیوز : به گفته این کارخانه، این مارک محصولاتی از شرکت ژاپنی را تولید خواهد کرد که قیمت ارزانتری دارد و از سال ۲۰۱۴ در اندونزی، روسیه و هند فروخته خواهد شد.

به گزارش افکار نیوز به نقل از " خودور ویو "، نیسان معتقد است خریداران خودرو در این بازارها هنوز خاطره خوبی از مارک داتسن دارند و این به افزایش فروش خودروهای داتسون کمک خواهد کرد.

سابقه مارک داتسن از نیسان هم قدیمی‌تر است. کارخانه‌ای که اکنون نیسان نام دارد، در سال ۱۹۱۴ با سرمایه‌گذاری سه ژاپنی به نام‌های کنجیرو دن، روکرو آئویاما و مئیتارو تاکشی تاسیس شد و کارخانه با گرفتن حرف اول فامیلی این سه نفر دات نامیده شد.


نیسان دوباره مارک داتسن را احیا می‌کند


دات در سال ۱۹۳۰ تصمیم به ساخت خودروهای کوچک گرفت و این ماشین‌ را در سال ۱۹۳۱ با برند تازه‌ای به نام داتسن(DATSON) به معنی پسر دات به بازار عرضه کرد. همزمان نیسان با خرید بخش عمده‌ای از سهام دات به صنعت خودروسازی وارد شد و دو سال بعد، همزمان با تاسیس نیسان موتورز، نام داتسن به DATSUN تغییر کرد. این سان دوم به معنی خورشید نشانگر پرچم ژاپن بود.

بعد از جنگ جهانی دوم نیسان خودروهای خود را به آمریکا صادر کرد و با اینکه اشکالی در استفاده از مارک نیسان در آمریکا نبود، کارخانه ژاپنی به خاطر سابقه نیسان در ساخت خودروهای نظامی، ترجیح داد تا محصولاتش را به مارک داتسن به بازار عرضه کند. تنها چند مدل لوکس این کارخانه نظیر سدریک با نام نیسان فروخته شد.

از اواخر دهه شصت تردید مدیران نیسان نسبت به استفاده از مارک داتسن آغاز شد. اما سال‌ها طول کشید تا این تغییر انجام شود و بالاخره در سال ۱۹۸۱ با این استدلال که استفاده از نام واحد نیسان برای تمام محصولات به بازاریابی جهانی این مارک کمک خواهد کرد، نام نیسان به جای داتسن معرفی شد و چند سال بعد دیگر اثری از داتسن نبود.


نیسان دوباره مارک داتسن را احیا می‌کند

اما اکنون با دیدن موفقیت مارک‌هایی نظیر داچیا که خودروهای ارزان رنو را می‌سازد یا اشکودا که همین کار را برای فولکس‌واگن می‌کند، نیسان دوباره به یاد داتسن افتاده است.

با‌عرضه داتسن، نیسان می‌تواند بدون اینکه نگران اعتبار مارکش در بازار باشد، خودروهایی با کیفیت پایین‌تر و ارزان‌تر بسازد.

این تصمیم تویوتا و هوندا را موقعیت ضعیفتری قرار می‌دهد چون این دو کارخانه نمی‌توانند برای پایین آوردن قیمت از کیفیت خودروهای خود کم کنند.

هنوز معلوم نیست این ماشین‌ها قرار است کجا ساخته شود. اما کارلوس گان، مدیر نیسان امروز در سفرش به اندونزی گفت که کارخانه ژاپنی چهارصد میلیون دلار در دو سال آینده در این کشور سرمایه‌گذاری خواهد کرد. سایت خبری نیکی ژاپن هم اعلام کرده که نیسان سالانه سیصد هزار دستگاه داتسن تولید خواهد کرد.

نیسان برای عرضه مدلهای جدید مخصوصاً در بازارهای کشورهای در حال توسعه برنامه بسیار جدی دارد. هدف این شرکت این است که تا چهار سال آینده شصت درصد کل محصولاتش را در بازارهای چین، برزیل، هند و روسیه بفروشد. سهم کنونی فروش این کارخانه در این بازارها چهل درصد است.