به گزارش افکارنیوز به نقل ازمهر، سعید خرچنگ، حمید زاغی، رضا غول، رامین گوش بر و هزاران اسم و لقب دیگر که سال گذشته در رسانهها منتشر شد اراذل و اوباش سطح یک و نوچههای آنها بودند که توسط پلیس پایتخت دستگیر شدند. افرادی که هریک به تنهایی کلکسیونی از جرایم را در کارنامه خود دارد و به عنوان شرور باعث ایجاد ناامنی در محلات و مناطق مختلف تهران شدهاند.

قصه از کجا شروع شد

شاید تا قبل از سال ۸۶ کسی جرات نداشت به بیساری از اراذل و اوباش تهران نگاه کند. افرادی که با بد مستی، عربده کشی، ایجاد نزاع و آزار و اذیت نوامیس مردم باعثایجاد ناامنی در سطح شهر بودند. هیچ کس جرات مقابله با این افراد را نداشت و در صورتی که به اقدامات مجرمانه این افراد اعتراضی می‌شد شکستن درب و پنجره خانه کمترین تاوان بود.
همزمان با حضور سرتیپ احمدرضا رادان به عنوان رئیس پلیس تهران در سال ۸۶ طرح برخورد با عربده کشان به اجرا درآمد. طرحی که با اجرایش بسیاری از عربده کشان به موش تبدیل شده و قدرت و هیبت پوشالی آن‌ها در مقابل چشمان مردم شکست.

دستگیری غول‌های پوشالی / زانو زدن مقابل مردم

اراذل و اوباش دستگیر شده اگرچه برای خود ابهتی داشتند اما دستگیری و انتقال به زندان پس از گذراندن دوران محکومیت به عنوان فردی عادی وارد اجتماع شده و دیگر خبری از شرارت و ایجاد مزاحمت نبود. اگرچه با گذشت زمان بسیاری از نوچه‌های این افراد اقدام به شرارت و ایجاد مزاحمت کردند.

اجرای دوباره طرح اراذل و اوباش

بار دیگر طرح امنیت محله محور آغاز شد و مهم‌ترین برنامه پلیس برخورد با برهم زنندگان نظم و امنیت شد. این بار هر هفته و با شناسایی مناطق مختلف طرح به اجرا در امد طرحی که گویی خیال تمامی ندارد و هر روز با اراذل و اوباش بسیاری برخورد می‌شود.

طرح ادامه دارد / برخورد با گردنکشان

رئیس پلیس تهران با اعلام اینکه طرح برخورد با اراذل واوباش و مزاحمان نوامیس همچنان ادامه دارد گفت: پلیس نمی‌گذارد عده‌ای از باقیمانده‌های اراذل و اوباش و نوچه‌های آن‌ها باعثایجاد ناامنی شده و با آن‌ها برخورد قاطع می‌کنیم. این افراد باید بدانند تا زمانیکه دست از شرارت بر ندارند در آسایش نخواهند بود و پلیس با آن‌ها برخورد می‌کند.

شناسنامه دار کردن اراذل و اوباش

یکی از مواردی که در سالهای گذشته به ویژه سال ۹۰ از سوی ماموران پلیس دنبال شد و در اولیوست کار قرار گرفت شناسایی و شناسنامه دار کردن اراذل و اوباش بود. براین اساس شناسنامه‌ای از مشخصات و جرایم ان‌ها در بانک اطلاعاتی پلیس ایجاد شده و ان‌ها زیر ذربین ماموران پلیس قرار می‌گیرند. این درحالی است که اراذل و اوباش در سه سطح سطح بندی شدند و درجه یک‌ها هنوز هم در صورت اصلاح نشدن دستگیر می‌شوند.

اراذل و اوباش توبه کنند

در حالیکه بسیاری از اراذل و اوباش حداقل یک بار در این طرح‌ها دستگیر شده بودند، سردار ساجدی نیا از این افراد خواست با مراجعه به کلانتری توبه کرده و دیگر مرتکب جرایم خود نشوند. به گفته رئیس پلیس تهران اراذل و اوباش با گرفتن نامه‌ای از معتمدان محلی می‌توانند با مراجعه به کلانتری توبه کنند. پس از آن ماموران نیز با کنترل رفتار آن‌ها از بروز شرارت جلوگیری می‌کنند.

به هرحال به نظر می‌رسد برخوردهای قضائی با اراذل و اوباش قاطع نیست و این افراد پس از دستگیری و انتقال به زندان در کمترین زمان آزاد شده و دوباره به چرخه جرم باز می‌گردند.