«ترافیک» یک موضوع ملی است/ صرفا ناجا نباید پاسخگو باشد

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در رزمایش ترافیکی پلیس راهور با درود بر ارواح پاک شهدا و روح بلند و ملکوتی حضرت امام (ره) با آرزوی سلامتی برای فرمانده کل قوا اظهار داشت: همه کسانی که در امر مراقبت از جاده‌ها و امدادرسانی به رانندگان در حال خدمتند از پلیس راه و راهور گرفته تا امداد و نجات،  اورژانس و  هلال‌احمر،  انصافا کاری که انجام می‌دهند یکی از ارزشمندترین کارها است. چرا که از جان مردم حفاظت کرده و به کسانی که در راه مانده و دچار مشکل می‌شوند کمک و امداد می‌رسانند و این کار ارزشمند، خداپسندانه و مردمی است.

اخبار اجتماعی -فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: طرح زمستانی با مشارکت همه دستگاه‌های با همت همکاران ما در پلیس راه و راهور صورت گرفته و هر سال باید نسبت به گذشته ارتقا یابد و از تکنولوژی و نوآوری و همه تجهیزات در راه کاهش تصادفات و جانباختگان استفاده شود. 

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تعداد جانباختگان باید به حداقل برسد و یک نفر هم کشته هم زیاد است؛ پرداخت و گفت: حدود 17 هزار جانباخته نسبت به افزایش خودرو و تردد و سفرها البته آمار خوبی است اما این تعداد هم زیاد است و باید با همت مضاعف و کار ویژه آن را به حداقل برسانیم. 

سرداری اشتری اعلام کرد: باید تمام دستگاه‌ها از جمله دولت برای کاهش تصادفات و عواملی که باعث تصادف می‌شوند کمک کنند ؛ البته عامل انسانی  و زیرساخت‌ها و صنعت خودرو و حتی دستگاه‌های امدادرسانی نیز در این زمینه موثرند. 

فرمانده نیروی انتظامی  افزود: بعد از عامل انسانی باید جاده‌ها و علائم استاندارد و امدادرسانی سریع و به موقع داشته باشیم تا تلفات کاهش یابد. 

سردار اشتری با اعلام ا ین مطلب که از آغاز سال تاکنون حدود 10 درصد در جمع تصادفات و 3 درصد در تعداد جانباختگان کاهش داشته‌ایم گفت: از نوروز تا به حال 2.5 درصد ترددها افزایش یافته و برنامه‌ریزی و افق ناجا این است که طی چند سال آینده کاهش چشمگیر حوادث و تصادفات را داشته باشیم و برای رسیدن به این مهم تمام ظرفیت‌هایمان را در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: موضوع ترافیک یک موضوع ملی است برخی افراد تصور نکنند که اگر ترافیک یا تصادفات افزایش یافت صرفا باید ناجا پاسخگو باشد چنین نیست؛ البته ناجا خود  را موظف می‌داند اما این موضوع یک عزم ملی می‌طلبد و باید موانع برطرف شود.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: پلیس نقاط حادثه‌خیز را به طور مکتوب به وزارت راه اعلام کرد و وزیر راه گفت بخشی از این نقاط مرتفع شده است. 

سردار اشتری به طرح‌های پلیس در خصوص هوشمندسازی  اشاره و تصریح کرد: پلیس برای استفاد بیشتر از ظرفیت‌ها در راه هوشمندسازی گام‌های خوبی برداشته و امروز ناجا به سمت پلیس هوشمند گام برمی‌دارد شعار پلیس هوشمند  امین مردم در هفته ناجا صرفا یک شعار نبود چرا که کارهای زیرساختی در این خصوص انجام شد تا بتوانیم تا پایان سال 1400 به  کارهای مناسبی دست پیدا کرده و جنبه خدمات‌رسانی ناجا ارتقا یابد.

وی ادامه داد: یکی از پلیس‌های پیشتاز در عرصه هوشمند سازی پلیس راهور است؛ در این راستا دست افزارهای ثبت تخلفات برای ارسال برخط تخلفات به افراد به صورت پایلوت در حال انجام است و بحث استفاده از تبلت برای کارشناسان تصادفات به منظور جلوگیری از جعل در راه و تخلفات بیمه‌ای و سرعت عمل در حال انجام  است. 

فرمانده نیروی انتظامی به فرمایشات مقام معظم رهبری در این خصوص اشاره و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند که به این سمت بروید؛ بر این اساس   پلیس هم در حوزه‌های مختلف درصدد است تا بتواند به تجهیزات و نوآوری ها ملحق شود. 

وی گفت: تجهیز گشت‌های پلیس‌ راه و راهور به GPS موثر است؛ ما معتقدیم تجهیزات می‌تواند جایگزین نیروی انسانی شده و سرعت و دقت پلیس را افزایش دهد. 

سردار اشتری به حضور ماموران پلیس راهور با توجه به برودت هوا در معابر و جاده‌ها پرداخت و گفت: ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی بدون توجه به برودت هوا به دلیل عشق و علاقه‌ای که دارند ماموریت خود را انجام می‌دهند. 

فرمانده نیروی انتظامی درخصوص برخورد با تخلفات اعلام کرد: برخورد قانونی با متخلفین و اعمال قانون باید با اقتدار با کسانی که در جاده‌ها و مسیرها تخلف می‌کنند انجام شود و باید طبق قانون برخورد شود چرا که بحث یک شخص نیست؛ راننده‌ای که قانون را رعایت نمی‌کند هم به خود هم به سرنشینان و هم به خانواده خود و خودروهای عبوری ظلم می‌کند؛ بنابراین باید با اقتدار برخورد و اعمال قانون کرد؛ البته در کمال ادب مهربانی و احترام. 

سردار اشتری در ادامه صحبت های خود از عموم رانندگان قانون‌مداری که با پلیس همکاری می‌کنند تشکر کرد و گفت: بسیاری از افراد در ارتباط با پلیس و تماس با سامانه 197 از عملکرد پلیس تشکر می‌کنند و این نشان از علاقه و اطمینان پلیس به مردم است. 

وی به تجهیز پلیس راهور به 400 دستگاه خودرو اشاره و بیان داشت: با توافقات صورت گرفته امیدواریم که بقیه خودروها تا پایان سال به پلیس اختصاص یابد و از آنها در مسیرهای کوهستانی و شریانی استفاده شود.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: پلیس از سیستم پهپاد ، بالگردهای هواناجا و پلیس نامحسوس برای مدیریت ترافیک و تسهیل در تردد استفاده می‌کند و ما درصددیم تا با استفاده از تجهیزات نو و پیشرفته شاهد کاهش حوادث جاده‌ای و تصادفات باشیم. 

سردار اشتری در خاتمه از عملکرد پلیس راهور در اربعین حسینی تشکر کرد.