وزیر آموزش و پرورش: هیچ کاری جز از مسیر پژوهش نباید صورت بگیرد

 محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در جشنواره پژوهش‌های دانش آموزی و تجلیل از دانش آموزان و پژوهشگر و خلاق برتر اظهار کرد: اگر بپرسید ماموریت آموزش و پرورش چیست؟ باید بگوییم آموزش و پرورش آدما را برای زندگی کردن آماده می‌کند.

اخبار اجتماعیزندگی شرافتمندانه که در آن بتواند از هویت ارزش‌ها و باورهایشان حمایت کند و به دیگران متکی نباشند را به آن‌ها آموزش می‌دهیم.

وی بیان کرد: اگر این یک ماموریت را جدی بگیریم، پژوهش جز تفکیک ناپذیر تحقق این ماموریت است. برای مجموعه آموزش و پرورش این امر یک ضرورت است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: حساسیت ما بدون پژوهش مسیر نیست. در معرض تغییرات گسترده‌ای هستیم و این تغییرات آرایش اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد فهم این تغییرات و خروج از استیصال نیازمند عزم جدی است.

وی گفت: پژوهش برای ما همانند اکسیژن است. حساسیت آموزش و پرورش در گروه پژوهش است. مفهوم دانش آموز همه ما را به خطا انداخته است. ولی وجه دیگر این دانش آموزان این است که مترقی هستند و تحقق آن نیازمند دستیابی به حد معینی از تربیت است.

حاجی میرزایی افزود: فطرت دانش آموزان ما با پرسش‌گری شکل می‌گیرد و ما باید بتوانیم استمرار این مسیر باشیم. اینکه دیوار‌های مدرسه برداشته شود، می‌تواند دانش آموز را در بطن جامعه قرار دهد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: نباید برخی از دانش آموزان پژوهنده باشند، بلکه همه بدنه آموزش و پرورش باید پژوهنده باشند.

وی افزود: باید بتوانیم به همه بخش‌های آموزش و پرورش روح پژوهشگی و روح پرسشگری را آموزش دهیم. از مدرسه؛ خانه و جامعه آباد می‌شود.

حاجی میرزایی افزود: این کار نیازمند فرهنگسازی است، پژوهشگری یک فرهنگ است و یک دانش نیست، برای پژوهشگر بودن باید پژوهندگی را یاد گرفت.

حاجی میرزایی تاکید کرد: باید هیچ کاری جز از مسیر پژوهش صورت نگیرد تا پژوهش جا بگیرد.