برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان از ۲ دی با هدف پاسداشت دورهمی خانواده در شب یلدا

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اظهار کرد: امتحانات نهایی دی‌ 1398 برای دانش‌آموزان سال دوازدهم روزانه، دانش‌آموزان بزرگسال و داوطلب آزاد پایه سوم متوسطه نظری و فنی و حرفه‌ای و پیش‌دانشگاهی شاغل به تحصیل در مدارس داخل و خارج از دوم دی‌ آغاز می‌شود و تا 23 دی‌ ادامه می‌یابد.

اخبار اجتماعیوی در پاسخ به این پرسش که تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا در برخی از شهرها بر عملکرد دانش‌آموزان در امتحانات چه تأثیراتی دارد و چه تدبیری برای آن دارید، تصریح کرد: زمان آموزش یک عامل بسیار مؤثر در فرایند یاددهی-یادگیری است و میزان زمان آموزش هر ماده درسی در طول دوره متناسب با حجم و چگالی مطالب تنظیم می‌شود، بنابراین باید از کاهش زمان آموزش به هر دلیلی اجتناب شود اما سلامتی دانش آموزان هم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است لذا اگر به‌منظور کمک به‌سلامت دانش آموزان به‌ناچار مدارس تعطیل می‌شود، برای جبران زمان‌های تلف‌شده بهتر است کلاس‌های جبرانی برگزار شود.

ساکی در پاسخ به این پرسش که آیا مدارس مجاز به تعطیلی ساعتی کلاس درس در ایام برگزاری امتحانات دی‌ هستند، گفت: طبق آیین‌نامه، امتحانات غیرنهایی نوبت اول در بازه زمانی دی‌ برگزار می‌شود و برنامه آن توسط مدیر و شورای مدرسه تنظیم می‌شود مدارس می‌توانند با اخذ مجوز از کمیسیون خاص ادارات آموزش و پرورش محل حداکثر به مدت دو هفته متوالی کلاس درس را تعطیل کنند، در این صورت مدیر مدرسه موظف است مراتب را به‌صورت مکتوب به اولیای دانش آموزان اطلاع دهد.

وی با اشاره به مدارسی که به دلیل آلودگی هوا و... تاکنون تعطیلی داشته‌اند، اضافه کرد: برای جبران ایام تعطیلی حتی‌الامکان برای نیمه دوم سال تحصیلی برنامه‌ریزی کنند.

وی در مورد تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات نهایی که از برنامه‌های در دست اقدام این مرکز است، گفت: در حال حاضر این طرح در مرحله تکمیل زیرساخت‌ها و تأمین منابع مالی موردنیاز برای تهیه تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی خاطرنشان کرد: تأمین تمهیدات و عملیاتی شدن تصحیح الکترونیکی محاسنی را در بر دارد که یکی از آنها افزایش دقت نمره‌گذاری توسط مصحح اول و دوم و به‌تبع آن، کاهش خطای انسانی در تصحیح تمام سؤالات و شمارش نمرات و درنتیجه ارتقاء پایایی، صحت نمره‌گذاری، سرعت عمل در تجزیه‌ و تحلیل نتایج امتحانات و اعتبار سوابق تحصیلی است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه که متقاضی‌ ترمیم و ارتقای نمرات درس یا دروس نهایی پایه سوم متوسطه خود هستند، نیز می‌توانند با شرکت در امتحانات نهایی دی‌ نمره خود را ارتقا دهند.

 ساکی با اشاره به اینکه امتحانات نهایی دانش‌آموزان مدارس خارج کشور هم در بازه زمانی دوم تا ۲۳ دی‌ و در دو افق زمانی برگزار خواهد شد، گفت: امتحانات نهایی در مدارس داخل کشور برای 146 هزار و 896 دانش‌آموز در 1034 حوزه اجرا و 130 حوزه تصحیح و امتحانات نهایی در مدارس خارج از کشور برای 350 دانش‌آموز در 31 حوزه اجرا و 4 حوزه تصحیح سازمان‌دهی شده است.

وی افزود: در امتحانات نهایی دی‌ماه 1398، 168 عنوان سؤال طرح ‌شده است که از این تعداد عنوان، برای دوره فنی و حرفه‌ای 86 عنوان، پایه دوازدهم 34 عنوان، سال سوم متوسطه 34 عنوان و پیش‌دانشگاهی 14 عنوان است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی تأکید کرد: در این نوبت به‌منظور صیانت از سؤالات و ارتقای صحت و امنیت برگزاری امتحانات ، فایل‌های رمزگذاری‌شده سؤالات، برای حوزه‌های اجرا ارسال و رمز بازگشایی فایل سؤالات نیز زمانی در اختیار حوزه‌های اجرا قرار می‌گیرد، که دانش آموزان درجلسه امتحان مستقر شده‌ و درهای ورودی تمامی حوزه‌های اجرا بسته‌شده است، بنابراین هرگونه ادعا مبنی بر در اختیار داشتن سؤالات قبل از جلسه امتحان از سوی افراد سودجو در فضای مجازی کذب است.

ساکی با اشاره به مصوبه برنامه درس ملی در حوزه تربیت ویادگیری زبان‌های خارجی، اظهارکرد:در امتحان درس زبان انگلیسی همانند دو نوبت قبل- خرداد و شهریورماه 98 - فایل صوتی مربوط به سؤالات بخش شنیداری این ماده درسی نیز به حوزه‌های اجرای امتحان ارسال خواهد شد.

 وی ضمن آرزوی توفیق برای تمام دانش آموزان عزیز، زمان اعلام نتایج امتحانات را حداکثر دو هفته پس از برگزاری آخرین امتحان اعلام کرد.