حمایت حناچی از شرکت‌های داخلی و تولید کننده تجهیزات ایمنی

نمایشگاه رونق تولید ملی در حوزه تجهیزات ایمنی و آتش نشانی از روز گذشته در محل سازمان آتش نشانی شهر تهران آغاز به کار کرد.

اخبار اجتماعی-پیروز حناچی شهردار تهران با حضور در نمایشگاه رونق تولید ملی درحوزه تجهیزات ایمنی و آتش نشانی از تمامی غرفه های شرکت های تولید تجهیزات ایمنی و آتش نشانی بازدید و با مسئولین این شرکت ها در خصوص لوازم و کالاهای تولیدی آنها گفتگو کرد.

وی در حاشیه این بازدید گفت: ما هم اکنون شرایط سختی را در کشور می گذرانیم ولی انشالله با تلاش شرکت های ایرانی این شرایط را تبدیل به یک فرصت خواهیم کرد و در بازدیدی که از نمایشگاه داشتم محصولات ارائه شده خیلی بیشتراز انتظارات ما بود و طبیعتا با محدودیت واردات بهتر هم خواهد شد.

حناچی افزود: آن چیزی که می تواند این حرکت را قوام بدهد و پایدار کند این است که ما اجرای ضوابط را درداخل کشور خیلی جدی تر دنبال کنیم و این که محصولات این شرکت ها بایستی استاندارد لازم را در کیفیت داشته باشد تا مورد توافق قرار گیرد.

وی در مورد خودکفایی در سازمان آتش نشانی اظهار داشت: محصولات ارائه شده در این نمایشگاه هم در زمینه اطفا و هم در زمینه تجهیزات مورد استفاده آتش نشانان است که خوشبختانه بسیاری از ماشین آلاتی که در داخل تولید شده هم اکنون در شهرهای مختلف کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

شهردار تهران با اشاره به این که لباس ها ی آتش نشانی یکی از تجهیزات انفرادی بوده و بسیار هم پیچیده است، افزود: نمونه های تولید شده این لباس ها توسط شرکت های ایرانی در حال حاضر با توجه به کیفیت آن در داخل مورد استفاده قرار می گیرد که باید کاری کنیم که بیش از پیش از این تولیدات در مقایسه با نمونه خارجی حمایت کنیم.

90 درصد کالاهای ایمنی در ساختمان ها از تولید داخل هستند

مهدی داوری مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران هم با اشاره به حمایت از تولید داخل اظهار داشت: با توسعه شهرنشینی و تعدد ساختمان‌های بلند مرتبه موضوعات ایمنی نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده است و امکانات ایمنی که در بزنگاه ها نجات بخش جان و مال مردم هستند نیز باید از کیفیت و دوام خوبی برخوردار باشند.

وی افزود: در سال ۱۳۸۱ اولین نسخه اول مبحث سوم مقررات ایمنی ساختمان ها ابلاغ واز آن زمان رویکرد مردم به تجهیزات ایمنی آغاز و چالش هایی را برای عموم وارد کرد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران با تاکید بر حمایت از تولید داخل در حوزه ایمنی تصریح کرد: استفاده از تجهیرات ایمنی قیمت تمام شده ساختمان ها را با افزایش روبرو کرد و ورود واردات بی رویه و کالاهای بی کیفیت اتفاقات گوناگونی را رقم زد و تمایل صنعتگران و تولیدکنندگان کشور به سمت استفاده از امکانات ایمنی و ارائه کیفیت بهتر به مردم بیشتر شد.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد، مرکز تحقیقات مسکن و...همکاری های بسیار خوبی در این زمینه ارائه کردند و شورای اسلامی شهر تهران نیز در راستای حمایت از آتش‌نشانی و تصویب مصوبه توسعه بهبود خدمات آتش نشانی در تهران را ابلاغ کرد و اختیارات و امکانات بسیار خوبی را به سازمان آتش نشانی تهران ارائه کرده است.

داوری خاطر نشان کرد: البته ما با نقطه آرمانی فاصله زیادی داریم و تمایل تولید کالای ایمنی در داخل کشور افزایش پیدا کرده است و۹۰ درصد کالاهای ایمنی در ساختمان ها در کشور تولید می‌شود.

وی در پایان، خواستار افزودن رشته دانشگاهی «مهندسی تجهیزات ایمنی» در راستای افزایش تولید داخل و حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی شد.

انعقاد قرارداد یک میلیارد دلاری با صنعتگران و تولید کنندگان برای تولیدات داخل کشور

مهدی صادقی نیارکی هم در همایش رونق تولید ملی در حوزه تجهیزات ایمنی و آتش نشانی گفت: بر اساس 7 محور برنامه وزارت صنعت، محوری ترین آن تعمیق ساخت داخل و رونق تولید است که در راستای این برنامه ها 34 پروژه تعریف شده که محوری ترین پروژه، پروژه نهضت ساخت داخل است.

وی اعلام کرد: ما تا پایان سال 1400 هدف گذاری کرده ایم که اگر حدود 4 تا 4.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری درکشور اتفاق بیفتد، یک میلیارد دلار واردات را کاهش می دهیم و این شدنی است.

صادقی با اشاره به گزارش 8 ماهه وزارت صنعت، اظهار داشت: در رابطه با نهضت ساخت داخل، ما 7 میز ساخت داخل بدون هیچ جابجایی پولی برگزار کردیم که در قالب این 7 میز ساخت داخل، 456 میلیون یورو قرارداد بین طرفین امضا شده است که 3 مورد درحوزه خودرو، یک مورد صنعت پتروشیمی، دو مورد مرتبط با مخابرات و یک میز هم به صنعت مس متعلق بوده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام این که امسال با به هم رسانی بین نیازمندی ها و توانمندیها بالغ بر یک میلیارد دلار قرارداد ساخت داخل امضا خواهد شد، افزود: این رویه باید فرهنگ شود، ما برای این موضوع، تندیس طراحی کردیم و این کار را به عنوان یک کار ترویجی و فرهنگ سازی در حوزه ساخت داخل ثبت خواهیم کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: تمام اسناد بالادستی و ارکان نظام اسامی و نیز بیانات رهبر معظم براین است که عمق ساخت داخل داشته و خود اتکا باشیم، چرا باید کالای خارجی وارد کشور شود این درحالی است که امروز نرخ بیکاری دربنگاه های صنعتی، بالا است، به این خاطر باید تلاش شود تا صنعتگر داخلی تولید کند و تولیدات هم باید با کیفیت مناسب باشد.

صادقی نیارکی گفت: ما اگر از تولید داخل حمایت کنیم، باید نهادهای نظارتی در حوزه استاندارد و حوزه ضوابط فنی به کمک تولید ملی بیایند البته با نگاه تسهیل گرانه در تولید استاندارد ملی وسختگیرانه برای واردات.

وی اعلام کرد: شعار وزارت صنعت «مونتاژکاری ممنوع» است و باید برویم به سمت این که عمق پیدا کنیم، چرا که مونتاژکاری هیچ ارزشی برای کشور ایجاد نمی کند.

تجهیزات و تولیدات ایمنی و آتش نشانی باید استاندارد باشند

حاتم شاکرمی معاون روابط کار وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی هم در این همایش گفت: تجهیزات ایمنی و همچنین تجهیزات فردی آتش نشان به لحاظ حساسیت استاندارد بودن آن بسیار مهم است چرا که درصورت عدم رعایت استاندارد در تولید این تجهیزات، اولین آثار مخرب آن آسیب وارد کردن آن به شهروندان و نیز نیروهای آتش نشانی است.

وی به حوادث ناشی از ساخت و ساز در تهران اشاره کرد و گفت: امروز بیش از یک سوم حوادث ناشی از کار در تهران در ساخت و سازها رخ می دهد که 17 درصد این حوادث منجر به فوت می شود.

شاکرمی تاکید کرد: شهرداری پایتخت به عنوان صادرکننده پروانه های ساخت و به عنوان یکی از گلوگاه های اصلی کنترل، باید به تعهدات اجرای ایمنی در ساخت و سازها توجه و نظارت جدی داشته باشد و برای انجام دقیق این تعهدات توسط پیماکاران و حتی مهندسین ناظر یک اقدام اساسی انجام دهد.

وی درخصوص ایمنی بازار تهران و بعضی از مراکز تجاری این کلان شهراظهار داشت: امروز بازار بزرگ تهران یک کانون پرریسک و مخاطره آمیز فعالیت اقتصادی، تجاری در کشور است که به دلیل فرسودگی، ازدحام جمعیت حدودا یک و نیم میلیون در روز و نیز انباشت غیراصولی کالا تبدیل به یک کانون پر خطر در پایتخت شده است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی اضافه کرد: اگر اتفاقی رخ ندهد نباید انتظار داشته باشیم که آتش نشان ها درآتش سوزی ها در این اماکن معجزه کنند به این خاطر باید برای بازار تهران و بخش های دیگر بازار، درخصوص ایمن سازی آن یک فکر اساسی کرد.البته همه باید به شهرداری کمک کنیم.

وی با اشاره به این که امروز بیش از 200 واحد پرخطر تجاری در پایتخت وجود دارد افزود: فرسودگی شبکه های برق رسانی در بازار تهران بزرگترین عامل آتش سوزی در بازار است که باید به این مسایل توجه و همچنین ساماندهی شود.

 کارشناسی ارشد مهندسی آتش در دانشگاه ها راه اندازی می شود

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این همایش گفت: در کشورهای توسعه یافته مهندسی آتش در دانشگاه ها خیلی جدی به آن نگاه می شود ولی دانشگاه های کشور مان این موضوع را تاکنون خیلی جدی نگرفته اند به همین دلیل کاری که ما درحال انجام آن هستیم این است که بتوانیم با تهیه سرفصل های مهندسی آتش، دانشجویان ارشد درمباحث متعدد دراین راستا تحقیقات خود را انجا م دهند.

وی اضافه کرد: تا پیش از وقوع حادثه پلاسکو هیچ کس باورش نمی شد که آتش باعث شود که ساختمان پلاسکو بریزد. ما مهندسان ساختمان هم فکر می کردیم که فقط زلزله می تواند ساختمان را فروبریزد ولی درحادثه پلاسکو شاهد بودیم که آتش، ساختمان به آن عظمت را فروریخت بنابراین مهندسی آتش را باید مهم و جدی بگیریم.

محمد شکرچی زاده با اشاره به این که شهر تهران 17 درصد جمعیت کشور را در مساحتی کمتراز یک درصد کشور جای داده است، اضافه کرد: تحقیقات بین المللی نشان می دهد که در حوادث زلزله خصوصاً در کلانشهرها، بخش مهمی از صدمات می تواند بواسطه آتش سوزی ها باشد بنابراین مجموعه عواملی که می تواند تاب آوری شهر را مورد توجه قرار داده و تحت تاثیر قرار دهد، در شهرها وجود دارد که بایستی نسبت به آنها برنامه ریزی کرده و آمادگی لازم را ایجاد کنیم.

وی یکی از کارهای مهم این مرکز تحقیقات را راه اندازی و گسترش آزمایشگاه آتش ذکر کرد و ابراز داشت: خوشبختانه بعداز حادثه پلاسکو با پیگیری انجام شده، ما در حال ایجاد و راه اندازی کوره مجهز آزمایش آتش هستیم که در دست آماده شدن است و امیدواریم که تا پایان سال آینده راه اندازی شود.این کوره در ابعاد 3*3*4 متر است که در ابعاد قابل ملاحظه ای می تواند نیازهای کشور در حوزه محصولات ساختمانی و سایر محصولات را پوشش دهد و کشور را برای این نوع آزمایش ها به خارج از کشور بی نیاز کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه گفت: یکی از موارد مهمی که مرکز تحقیقات درحال تهیه آن است دستورالعمل های ارزیابی و به سازی ساختمان های موجود در برابر آتش است که با توجه به وجود 20 میلیون واحد ساختمان در کشور، لازم است ایمنی آنها طبق این دستورالعمل مورد بررسی قرار گیرد. این درحالی است که تاکنون دستورالعمل های ایمنی برای ساختمان های جدید و نوساز بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با روش های ارزیابی و دستورالعمل های ایمنی ساختمان های موجود بتوانیم سطح ایمنی شان را به سطح مطلوب برسانیم.