خوراکی‌های مفیدی برای مواقع آلودگی هوا

محمدتقی انوشه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: تغذیه مناسب در هوای آلوده که حاوی ذرات معلق، فلزات سنگین و دیگر مواد آلاینده است می‌تواند به ما کمک کند تا با تاثیر مخرب آلودگی هوا مقابله کنیم.

اخبار اجتماعی - او ادامه داد: فلزات سنگین مانند سرب که در هوای آلوده وجود دارد با تنفس وارد ریه افراد می‌شود و در طولانی مدت آثار مخربی بر جای می‌گذارد؛ افراد با مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم می‌توانند مانع جذب فلزات سنگین در بدن شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: آلاینده‌هایی که در هوای آلوده وجود دارند به علت حمله و تخریب سلول‌های بدن و ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث اختلال در عملکرد سلولی شوند؛ بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مانند ویتامین E، C، سلنیوم، کاروتنوئید‌ها و فلاونوئید‌ها که بیشتر در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند، می‌توانند در هوای آلوده مفید باشند.

او بیان کرد: استفاده از مواد غذایی شامل شلغم ، سیر، پیاز به مخاط دستگاه گوارش کمک می‌کنند و همچنین از دستگاه تنفسی در مقابل هوای آلوده محافظت می‌کنند.

انوشه گفت:افراد با مصرف روزانه یک عدد سیب می‌توانند در هوای آلوده به کاهش اثرات سوء آن کمک کنند. زیرا سیب جزو مواد غذایی هست که دارای پکتین است.

او در پایان توصیه کرد: افراد از غذا‌های سالم استفاده کنند و از مصرف غذا‌های سرخ کردنی و فست فودی بپرهیزند. بهتر است در هوای آلوده از مواد غذایی حاوی کلسیم مانند شیر و لبنیات کم چرب بیشتر مصرف شود زیرا اثرات منفی آلودگی هوا را کم می‌کند.