شاکری: شهرداری فعلی تهران با وجود همراهی شورای شهر ناموفق است

مجتبی شاکری عضو پیشین شورای شهر تهران با اشاره به محدودیت‌هایی که در دوره مسئولیت محمدباقر قالیباف توسط دولت برای شهرداری تهران ایجاد شده بود، عملکرد مثبت وی در تهران را نشانه جسارت در مدیریت و نترسیدن از محدودیت‌ها دانسته و گفت: جسارت ابعاد گوناگونی دارد و می‌تواند در بحث نیروی انسانی، منابع مالی و یا نیروی انسانی و ... باشد؛ اما در نگاه کلی می‌توان گفت که محدودیت‌های بسیاری در دوره فعالیت آقای قالیباف وجود داشت که دلیل اصلی آن هم این بود که آقای روحانی، ایشان را رقیب انتخاباتی خود می‌دانست، به همین دلیل بود که بسیاری از مطالبات شهرداری از دولت روی زمین مانده بود و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی‌گرفت.

اخبار اجتماعیوی در عین حال افزود: اما با همه این محدودیت‌ها در دوران مسئولیت آقای قالیباف در شهرداری تهران ، به صورت میانگین سالیانه 600 پروژه مختلف در منطق 22 گانه تهران تعریف و اجرا می‌شد که همه آنها نیز از محل درآمدهای خود شهرداری و اعتبارات بانکی و بدون کمک بیرونی انجام می‌گرفت.

شاکری با بیان اینکه با اینکه حناچی از حمایت کامل دولت و مجموعه اصلاح‌طلبان در شورای شهر و ... برخوردار بوده و انتظار می‌رود که بهتر کار کند، اما وضعیت شهر تهران به همین صورتی است که مشاهده می‌شود، گفت: حال اگر بخواهیم این موضوع را در چارچوب جسارت یک مدیر بسنجیم، می‌توان گفت که حمایت و محدودیت مهم نیست بلکه این به توانایی‌های یک مدیر برمی‌گردد که بتواند زمان و منابع خود را به درستی مدیریت کند و این کار جسارت می‌خواهد.

عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: خود آقای حناچی پیش از این سمت، عضو شورای عالی معماری و  شهرسازی بودند و تمام این بلندمرتبه‌سازی‌ها، نه تنها در تهران، بلکه در سراسر کشور با امضا و تایید این شورا انجام می‌شد و الان ایشان نمی‌توانند منتقد عملکرد شهرداری در دوره آقای قالیباف باشند، چون خودشان مسئول بودند.

وی افزود: ما شاهد بودیم که آقای قالیباف را برای همین مورد بارها نقد کردند که این بلندمرتبه‌سازی‌ها نفس تهران را گرفته است، در حالی که ایشان همواره می‌گفت که این مجوزها اصلا در اختیار شهرداری نیست! با این توضیحات الان همین آقای حناچی آمده‌اند و شهردار تهران شده‌اند، خوب مشخص است که وضعیت چگونه می‌شود.

شاکری از عدم موفقیت شهرداری فعلی با وجود همراهی شورای شهر سخن گفت و بیان داشت: وقتی که ترکیب شورای شهر، حزبی می‌شود، چنین تبعاتی خواهد داشت. شورای شهر چهارم بسیار متنوع بود، از هر گروه و دسته سیاسی در آن حضور داشتند. افراد متخصص نیز در آن حضور داشتند، در نتیجه بحث‌هایی که شکل می‌گرفت بحث‌های کارشناسی بود و هیچ گرایش جناحی هم در رای دادن به طرح‌ها وجود نداشت.

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه در دوره پنجم ترکیب شورا یک دست شده است و حتی اعضا برای یکی شدن حرف‌ها و مواضعشان، خارج از جلسات علنی جلساتی هماهنگی پنهانی برگزار می‌کنند، تصریح کرد: همچنین به دلیل اینکه شهردار از جناح خودشان است، خیلی با شهردار وارد چالش و بحث نمی‌شوند و مباحث هم به صورت کارشناسی پیش نمی‌رود. بسیاری از عزل و نصب‌ها در مجموعه شهرداری هم دچار این آفت است.

وی افزود: می‌توان گفت این شیوه فهرست بستن و شهردار انتخاب کردن پیامدش نیز همین مواردی می‌شود که گفتم. اصلا در این شرایط شهردار نمی‌تواند به صورت کارآمد پیش رود چون شورا تصمیمات را دیکته می‌کند و انرژی مجری را می‌گیرد و به همین دلیل است که پروژه‌ها بر زمین می‌ماند و کارها پیش نمی‌رود.

عضو سابق شورای شهر تهران افزود: در دوره‌های گذشته، تنوع نظرات در شورا و مباحث کارشناسی موجب زنده بودن شورا بود و شورا نظارت دقیقی هم بر عملکرد شهردار داشت و با او بحث کارشناسی می‌کرد، اما میدان عملش را محدود نمی‌کرد و البته آقای قالیباف نیز با شورا رابطه خوبی داشت و از سوی دیگر هم با صرف وقت و تلاش زیاد پروژه‌ها را پیش می‌بردند.