سرپرست ۳۰ هزار خانوار زندانی تحت پوشش کمیته امداد هستند

مجید ملکشاهی، مدیرکل مرکز خدمات مددکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص طرح‌های برون سپاری مددکاری کمیته امداد گفت: دو طرح برون سپاری در حوزه خدمات مددکاری و خدمات مشاوره در کمیته امداد در حال کار است و در قالب طرح اول خانواده‌هایی که سالمند هستند در این طرح کمیته امداد در نظر دارد با هماهنگی مراکز نیکوکاری و خیریه مددکاری بخشی از این ۳۰ درصد خانواده‌های سالمند را به این مراکز واگذار کند که حدودا عملیاتی شده و در حال استقرار در استان‌ها است و قبلا بخشنامه این کار نیز ابلاغ شده است.

اخبار اجتماعی- ملکشاهی در ادامه گفت: با سازمان زندان‌ها ارتباط برقرار شده که امور مددکاری آن دسته از خانوار‌هایی که سرپرستان زندانی دارند را به انجمن حمایت از زندانیان واگذار کنیم که این اقدام نیز در دستور کار است و هماهنگی‌ها و اقداماتی برای آن صورت گرفته، ولی تاکنون اجرایی نشده است و ظرف چند ماه آینده عملیاتی می‌شود.

مدیر کل مرکز خدمات مددکاری کمیته امداد در ادامه درباره جمعیت خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد که سرپرستان آن‌ها زندانی هستند گفت: جمعیت آن‌ها ۳۰ هزار خانوار است.

ملکشاهی افزود: در بخش مشاوره هم در دو سال گذشته با عقد قراداد با مراکز تخصصی دارای مجوز مشاوره‌ها هم برون سپاری شده و حدود ۳۸۰ مشاور هم خود کمیته امداد دارد که امورات جاری خانوار‌ها را پوشش می‌دهند و در اقصی نقاط کشور مراکز و کلینیک‌های سازمان نظام روان شناسی قراداد داریم و خدمات مشاوره تخصصی به خانوار‌ها می‌دهیم.

وی در ادامه درباره شیوه قرارداد با این مددکار‌ها گفت: مشاورانی که با آن‌ها کار می‌کنیم خرید خدمات برای آن‌ها صورت می‌گیرد و در ازای خدمات به خانواده‌های مددجوی کمیته به آن‌ها حق الزحمه پرداخت می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: افرادی که در حیطه‌های فرهنگی آموزشی حمایتی بخواهند با امداد همکاری کنند به عنوان مددکار افتخاری از طریق حوزه مشارکت‌های مردمی ثبت نام می‌کنند و حوزه مشارکت‌های مردمی این افراد را به ما معرفی می‌کند و در سامانه‌های امداد هم این افراد که این امکان ثبت نام را دارند بعد از بررسی‌هایی که انجام می‌شود همکاری با آن‌ها شروع می‌شود.

ملکشاهی در ادامه درباره شیوه جذب مددکاران کمیته امداد گفت: حدود ۴ سال است که هیچ گونه جذبی در کمیته نداریم و نیرو‌ها آن‌هایی هستند که با دوره‌های اموزشی و ضمن خدمت آن‌ها را به روز می‌کنیم. رویکرد امداد رویکرد مددکار محوری است و عمده افرادی که دارای تجربه و تخصص مددکاری هستند در ساختار امداد به طرف نقش مددکاری هدایت می‌شوند تا با این ویژگی بتوانند خدمات موثر تری را به خانواده‌ها بدهند، ولی جذب نیرو نداریم. ۴ هزار ۲۰۰ مددکار خانواده و مشاور داریم که این‌ها در خط مقدم امداد به نیاز‌های مددجو‌ها رسیدگی می‌کنند.

مدیرکل مرکز خدمات مددکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه درباره مددجونما‌ها همچنین بیان کرد: تعدادی از خانواده‌ها با توجه به بانک اطلاعاتی که بین ما و وزارت رفاه رد و بدل شده به ما معرفی شدند که استحقاق دریافت کمک معیشت و تحت پوشش بودن را ندارند که در بررسی‌ها بخشی از این افراد متوجه شدیم که منابع اشتبا‌ها برای آن‌ها بوده و آن‌ها همچنان مددجو هستند و آن‌هایی که شرایطش را ندارند از چرخه خارج شدند.

ملکشاهی تاکید کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد اطلاعات داده شده دچار مشکل بوده و ما در حوزه مددکاری این طور به این صورت عمل نمی‌کنیم که صرفا بر اساس آمار مستند کار کنیم بلکه وضعیت خانواده را بررسی می‌کنیم و تحقیقات میدانی هم انجام می‌دهیم و با توجه به این بررسی‌ها بخش‌هایی از زوایای زندگی خانواده‌ها مشخص می‌شود که با اطلاعات مستند همخوانی ندارد و آن‌ها همچنان مدجوباقی می‌مانند.