به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، استفاده از شبکه های ارتباطی برای تبریک سال نو چندسالی است که میان ایرانیان به عادت تبدیل شده و در این بین شاید بهره گیری از رسانه SMS و ارسال آن از آخرین ساعات سالی که در حال اتمام است تا نخستین ساعات سال جدیدی که در پیش رو است بیشترین کاربرد را برای مشترکان تلفن همراه به همراه دارد.

در سال ۹۱ نیز اگرچه در نخستین ساعت تحویل سال نو شبکه های موبایل و تلفن ثابت به دلیل افزایش بارترافیکی مانند سالهای گذشته دچار اختلال شده بود اما مشترکان تلفن همراه در ۵ روز نخست سال نو موفق شدند بیش از ۲.۸ میلیارد پیامک را از طریق این شبکه ها مبادله کنند.
افزایش ۷۴ درصدی ارسال پیامک در سال نو

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از افزایش ۷۴ درصدی ارسال پیامک در پنج روز نخست سال ۹۱ در مقایسه با نوروز سال ۱۳۹۰ خبر داده و اعلام کرده است که در این بازه زمانی بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۳۴ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۷۴۸ پیامک از سوی مشترکان اپراتورهای تلفن همراه ارسال شده که این رقم در مقایسه با پنج روز نخست سال گذشته بالغ بر ۷۴ درصد رشد را نشان می دهد و نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۸۹ حاکی از رشد ۱۹۲ درصدی است.

این آمار نشان می دهد که در ۵ روز نخست فروردین ماه امسال به طور میانگین روزانه بیش از ۵۶۶ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۷۴۹ پیامک در میان مشترکان اپراتورهای تلفن همراه مبادله شده است.

ارسال یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون پیامک از سوی ایرانسلی ها

مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه که در بازه زمانی ۲۹ اسفند ۹۰ و اول فروردین ۹۱ بیش از ۶۳۰ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۳۷۴ پیام کوتاه تبریک سال نو ارسال کرده اند موفق شدند این آمار را در بازه زمانی ۵ روزه یعنی از ۲۹ اسفند ۹۰ تا ۴ فروردین ۹۱ به یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۲۰۰ پیامک با ضریب موفقیت ۹۸ درصد برسانند.

آمار تفکیکی پیامکهای ارسالی از سوی مشترکان ایرانسل حاکی از آن است که این مشترکان تنها در بازه زمانی یک ساعته و ساعت ۹ تا ۱۰ صبح روز اول فروردین، ۲۹ میلیون و ۵۴۳هزار و ۴۵۲ پیام کوتاه ارسال کرده اند و تبادل ۳۷۲ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۲۲ پیام کوتاه در بازه زمانی ۲۴ ساعته ساعت ۱۰ صبح روز ۲۹ اسفند تا ۱۰ صبح روز اول فروردین با ضریب موفقیت ۹۶.۴ درصد بوده است.
ارسال یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون پیامک توسط همراه اولی ها

براساس آخرین آمار اعلام شده، مشترکان همراه اول در ۴۸ ساعت(روزهای ۲۹ اسفند سال ۹۰ و یکم فروردین ماه سالجاری) با ارسال یک میلیارد و ۲۵ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۸۸۳ پیامک، سال جدید را تبریک گفتند و این در حالی است که در نوروز ۹۰ و در همین بازه زمانی حدود ۶۳۰ میلیون پیامک از سوی مشترکان این اپراتور رد و بدل شده بود.

بیشترین ارسال پیامک همراه اولیها در بازه زمانی ۲۴ ساعته از ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۲۹ اسفند ماه تا ساعت ۱۴ روز سه شنبه یکم فروردین ماه بوده که در این بازه زمانی بیش از ۶۵۷ میلیون پیامک ارسال شده است. پیک ارسال پیامک در شبکه همراه اول نیز ساعت ۲۱ تا ۲۲ روز دوشنبه ۲۹ اسفند ماه بوده که در این یکساعت مشترکان ۴۷ میلیون پیامک ارسال کرده اند.

همچنین در ۵ روز تعطیلات نوروزی در شبکه همراه اول بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون پیامک ارسال شده که بیشترین تعداد آن مربوط به روز دوشنبه ۲۹ اسفندماه ۹۰ بوده که در این روز ۵۲۶ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۳۷۰ پیامک از سوی مشترکان ارسال شده است.

محبوبیت پیامک جهانی است
در ایام منتهی به تعطیلات کریسمس در سطح جهان نیز حدود ۵۵ میلیارد پیامک ارسال شده است که بررسی‌ها نشان می دهد که ترافیک ارسال پیامک در سطح جهان حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

براساس برآوردهای انجام شده از مجموع حدود ۵۵ میلیارد پیامک ارسالی در سطح جهان در کریسمس تنها ۶ میلیارد پیامک مربوط به آمریکای شمالی بوده و جالب آن که در کشور فیلیپین با ۶۶ میلیون جمعیت بیش از سه میلیارد پیامک در آستانه تعطیلات کریسمس رد و بدل شده است.

براساس گزارش موسسه تحقیقاتی ABI میزان درآمد جهانی پیامک در سال ۲۰۱۳ به بیش از ۱۷۷ میلیارد دلار میرسد که این میزان درآمد حدود ۸۳ درصد درآمد ۲۱۲ میلیارد دلاری پیشبینی شده برای پنج سال آینده است.