به گزارش افکارنیوز به نقل از ايلنا: با پايان يافتن زمان مقرر براي توقف توليد وانت پيكان به دليل نداشتن استانداردهاي زيست محيطي، رويكردهاي مسئولان مربوطه در سازمان ملي استاندارد، اين شائبه را ايجاد ميكند كه احتمالا باز هم قرار است توليد اين خودرو ادامه يابد.

پس از آنکه خودروسازان داخلی براساس قانون ملزم به ارتقای کیفی تولیدات خود شدند، برخی از محصولات این شرکت‌ها به واسطه عدم تطبیق با استانداردهای ۵۱ گانه ایمنی، فنی، کیفی و زیست محیطی، در لیست سیاه دستگاه‌های نظارتی ازجمله سازمان استاندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی قرار گرفتند.

وانت پیکان از گروه صنعتی ایران خودرو ازجمله محصولاتی بود که طبق گزارش‌های ارائه شده ازسوی سازمان استاندارد امکان دریافت استانداردهای ۵۱ گانه را نداشت و به تبع آن پلیس راهنمایی و رانندگی از توقف شماره‌گذاری این محصول از ابتدای مهر ماه سال ۹۰ خبر داد.

برمبنای این امر شماره‌گذاری خودروی مذکور از پایان شهریور ماه ۹۰ ازسوی پلیس متوقف شد اما این به معنای توقف تولید وانت پیکان نبود و تولید آن در سایت تبریز ایران خودرو همچنان ادامه یافت. در آستانه پایان شهریور ماه سال گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد در نشستی مطبوعاتی ضمن تاکید بر عدم دریافت استانداردهای ۵۱ گانه توسط خودروی وانت پیکان، ‌ اعلام کرد که ازنظر این سازمان خودروی مذکور توان دریافت استانداردهای کیفی و سوختی را نداشته و تولید آن می‌بایست تا آخر شهریور ماه متوقف شود اما در همان زمان مدیرعامل گروه صنعتی مذکور عنوان کرد: ایران خودرو برای ادامه تولید و شماره‌گذاری وانت پیکان از دولت مجوز و نامه رسمی دریافت کرده و براساس آن تولید این محصول تا پایان سال ۹۰ ادامه خواهد یافت.

خودروی مذکور ازجمله محصولات باری گروه صنعتی ایران خودرو محسوب می‌شود که طی سال‌های متمادی در خط تولید این شرکت جای داشته و به واسطه اینکه بخش قابل ملاحظه‌ای از قطعات آن داخلی سازی شده، حاشیه سود نسبتا بالایی برای شرکت تولیدکننده به همراه دارد. بر همین اساس ایران خودرویی‌ها بر حفظ وانت پیکان در لیست محصولات خود تاکید دارند.

درحالی که باوجود الزامات قانونی و محدودیت‌های اعمال شده درخصوص شماره‌گذاری وانت پیکان، تولید این محصول تا پایان سال ۹۰ ادامه یافت، رویکردهای ضد و نقیض مسئولان مربوطه به ویژه سازمان استاندارد در قبال خودروی فوق، این شائبه را ایجاد می‌کند که احتمالا تولید وانت پیکان باز هم در ماه‌های آتی ادامه خواهد یافت.

بر این اساس درحالی‌که پیش از این رئیس سازمان استاندارد اعلام کرده بود وانت پیکان به دلیل قدیمی بودن امکان تطبیق با استانداردهای کیفی، سوختی و ایمنی کنونی را نداشته و از نظر این سازمان باید تولیدش متوقف شود، در روزهای پایانی اسفند ماه سال ۹۰، " نظام الدین برزگری "، رئیس سازمان ملی استاندارد در نشستی با خبرنگاران از تغییر مواضع این سازمان نسبت به خودروی مورد نظر سخن گفت. وی در این زمینه اعلام کرد که براساس گزارش‌های ارائه شده وانت پیکان موفق به دریافت استانداردهای کیفی و ایمنی شده است!

رئیس سازمان استاندارد عنوان کرد: درصورتی‌که سازمان محیط زیست که مرجع تشخیص تایید معیار سوختی خودروهاست، استانداردهای سوخت وانت پیکان را تایید کند مشکلی در ادامه تولید این محصول وجود نخواهد داشت و درصورت عدم تایید تولید آن متوقف می‌شود.

بر این اساس ادامه یا توقف تولید وانت پیکان به تصمیم محیط زیستیها معطوف شده که البته تاکنون در این خصوص چیزی اعلام نشده است. اما با این وجود این سوال به قوت خود باقی است که چگونه خودرویی که امکان تطبیق با معیارهای کیفی و ایمنی را نداشت، تنها در طول سه الی چهار ماه موفق به دریافت تمام استانداردهای مربوطه شده است؟