ساکنان کدام طبقات ساختمان باید هزینه تعمیر آسانسور را پرداخت کنند؟

آسانسور از جمله بخش‌های مشاء ساختمان محسوب می‌شود که هزینه‌های آن برعهده تمام ساکنان یک ساختمان است، اما گاهی اوقات این سئوال پیش می‌آید که آیا فردی که ساکن طبقه همک است، باید هزینه‌های تعمیر آسانسور را پرداخت کند یا خیر؟

اخبار اجتماعی -بر اساس قانون تملک آپارتمان‌ها، پرداخت هزینه‌های مشترک الزامی است و پرداخت هزینه‌های اضافی که برای تعمیر قسمت‌های مختلف ساختمان در نظر گرفته می‌شود بر عهده تمام اعضای یک ساختمان است.

اما گاهی اوقات افرادی که ساکن طبقه همکف یا اول هستند با این بهانه که آن‌ها از آسانسور استفاده نمی‌کنند از پرداخت هزینه‌های مرتبط با آسانسور سر باز می‌زنند، اما برای پرداخت این هزینه‌ها قوانین متعددی در ساختمان‌ها اجرایی می‌شود.

اگر هزینه‌های آسانسور در شارژ ساختمان لحاظ شود، مالک طبقه اول نمی‌تواند به هیچ عنوان از پرداخت هزینه‌های تعمیر آسانسور خودداری کند، یعنی حتی اگر از آسانسور استفاده‌ای هم ندارد باید هزینه‌های مرتبط با آن را پرداخت کند.

آسانسور یا هر تأسیسات دیگری که در ساختمان نصب شده جزء ساختمان به حساب می‌آید و هزینه‌های تعمیر و نگهداری از آن‌ها به عهده اعضای یک ساختمان است، بر همین اساس نمی‌توان از پرداخت شارژ برای تعمیر قسمتی از ساختمان طفره رفت.

اگر هزینه تعمیر ساختمان با هزینه کل شارژ تفاوت داشته باشد و به نوعی تفکیک شده مورد استفاده قرار گیرد، در این صورت ساکن طبقه اول و همکف نیازی به پرداخت پول تعمیر و نگهداری آن را ندارد.