هزینه‌های بالای سربار "حوادث ترافیکی" برای "سلامت"

دکتر خسرو صادق نیت در این باره افزود: بر اثر این حوادث طیف گسترده‌ای از آسیب های برگشت پذیر (مانند شکستگی‌ها) تا دائمی (مانند قطع نخاع و فلج اندام) و حتی مرگ ایجاد می‌شود. علاوه بر این متاسفانه بیشتر مصدومانی که به بیمارستان منتقل می‌شوند، موتورسوار هستند.

اخبار اجتماعی صادق نیت تاکید کرد: نکته مهم در سوانح ناشی از تصادف موتورسواران این است که ممکن است پس از تصادف به نظر برسد مصدوم دچار سانحه جدی نشده است و به همین دلیل از مراجعه به بیمارستان خودداری شود. این در حالیست که ممکن است مصدوم دچار ضربات مغزی یا خونریزی‌های داخلی شده باشد که تا چند ساعت نشانه‌ای از خود بروز ندهد. بنابراین لازم است مصدومان حوادث ترافیکی، به ویژه موتورسواران به بیمارستان مراجعه کنند تا معاینات و آزمایش‌های لازم بر روی آنها انجام شود.

وی در مورد هزینه‌های درمان مصدومان ناشی از حوادث ترافیکی و جاده‌ای از جمله موتورسواران، توضیح داد: از آنجا که مصدومان سوانح ترافیکی تا دو ماه در قالب بیمه، از خدمات رایگان درمان بهره‌مند می‌شوند، بنابراین درمان این بیماران هزینهی مستقیمی برای بیمار در بر ندارد ولیکن برای نظام سلامت کشور از ابتدای سال تا کنون تنها در مجتمع بیمارستانی امام خمینی بالغ بر ۷۴ میلیارد ریال هزینه داشته است.

صادق نیت تصریح کرد: این در حالیست که روند درمان برخی از این مصدومان ممکن از بیش از دو ماه و بعضا سال‌ها به طول انجامد که در این صورت هزینه‌های به مراتب بیشتری به دنبال خواهد داشت. تمامی این هزینه‌ها تنها هزینه‌های مستقیم درمان بیمار است و هزینه‌های غیر مستقیمی همچون درد و رنجی که بیمار تحمل می‌کند و فشار روحی و استرس‌های بسیاری که خانواده بیمار در این مدت خواهد داشت، دوری از محیط کار و خلاء نبود وی و تاثیر آن بر فعالیت مفید وی در محل کار و اثرات منفی غیبت از کار این تعداد از مصدومان بر اقتصاد جامعه و تبدیل فردی فعال و موثر بر اقتصاد جامعه به فردی که باید مورد حمایت قرار گیرد و ...  همگی از عوارض و هزینه‌های غیر مستقیمی است که بدنبال این حوادث حاصل می‌شود و هزینه‌هایی به مراتب بیشتر از هزینه‌های مستقیم درمان بر کشور تحمیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: برای کاهش هزینه‌های جسمی، روحی و اجتماعی ناشی از چنین حوادثی که هم بر افراد و خانواده وی و هم بر نظام سلامت و کشور تحمیل می‌شود، اغلب به علت عدم رعایت قانون و مسائل ایمنی می‌باشد و لذا باید فرهنگ‌سازی صحیح در دستور کار قرار گیرد و کمپین موتورسوار خوب می‌تواند یکی از این روش‌ها محسوب شود.