جزئیات کشف ۵۲۴ تن مواد مخدر در گمرک

سید روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک اظهار کرد: پیش‌ساز‌های مواد مخدر صنعتی در صدر کشفیات گمرک قرار داشته است و تریاک شیره تریاک، هروئین، کراک، شیشه، حشیش، بذر شاهدانه، ناس و پان و همچنین روانگردان‌های جدید به همراه قرص‌های مخدر و در نهایت گل و شامپو تریاک، در رتبه‌های بعدی کشفیات گمرک بوده است.

اخبار اجتماعی -او در خصوص نقش گمرک ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر اشاره داشت: کشفیات مذکور در حالی صورت گرفته که براساس ارزیابی سازمان جهانی گمرک، گمرک ایران در طی سال‌های اخیر یکی از گمرکات برتر جهان در کشف و مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر شناخته شده است؛ که به نظر میرسد تأکید مسئولان گمرک بر بهره‌گیری از سامانه‌های الکترونیکی موجب افزایش این کشفیات شده است.

​این مقام مسئول گمرک گفت: به دلیل همسایگی کشورمان با افغانستان و تلاش سوداگران مرگ برای انتقال مواد افیونی به قاره‌های دیگر، متأسفانه به خاطر شرایط قرار گرفتن کشورمان در این مسیر ناگزیر ایران یکی از مسیر‌های ترانزیتی مواد مخدر و پیش ساز‌ها به دیگر کشورهاست که مقصد اغلب قاچاق مواد مخدر خروجی از کشور، شامل کشور‌های اروپایی، آمریکایی، آسیای شرقی، کانادا واسترالیا است.

او در ادامه افزود: در خصوص نحوه جاسازی این مواد می‌توان به جاسازی مواد مخدر در جوف کالا‌های صادراتی به کشور‌های مقصد قاچاق مواد مخدر اشاره کرد. در کشف اخیر در یکی از گمرکات استان تهران یک محموله بار دستگاه دوغ ساز وبه مقصد کشور آلمان متوقف وبا بررسی به عمل آمده و با استفاده از سگ‌های موادیاب گمرک، میزان ۴۱ کیلو ۶۵۰ گرم تریاک در این محموله صادراتی کشف و برای انجام تشریفات قضایی در اختیار مقامات مذکور قرار داده شد.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک اضافه کرد: میزان کشفیات مواد مخدر گمرک طی ۱۰ ماهه سال ۹۸ به نسبت مدت زمان مشابه در سال گذشته به میزان ۲۶۱ درصد رشد داشته است.

به‌طوری که کشفیات گمرک در سال ۹۷ بالغ بر ۱۴۴ تن و ۹۲۰ کیلو بوده است که این میزان کشفیات در ۱۰ ماه سال ۹۸ به ۵۲۳ تن و ۲۱ کیلوگرم افزایش یافته است. 

او افزود: از این میزان ۲۴ تن و ۸۱۹ کیلو گرم انواع مخدر مواد مخدر شامل تریاک ، شیره تریاک، شامپو تریاک، هروئین، بذر شاهدانه، شیشه و... بوده است.

او گفت: بیشترین حجم کشفیات به پیش ساز‌های مواد مخدر صنعتی اختصاص دارد.

لطیفی اظهار کرد: میزان کشف انواع پیش ساز‌های مواد مخدر ۴۹۳ هزار و ۵۰۵ لیتر شامل ۱۵ هزار لیتر اسید انیدرید استیک، ۵۷ هزار و ۸۰ لیتر استیل کلراید، ۲۲ هزار و ۴۴۰ لیتر استون، ۳۷۱ هزار و ۷۳۵ لیتر هیدرو کلریک، ۲۷ هزار و ۲۰۰ لیتر متیل اتیل کتون و ۵۰ کیلوگرم ید کریستال بوده است.