کرونا به ایران وارد شود اعلام می کنیم

 دکتر علیرضا رئیسی با بیان تاریخچه‌ای از کرونا ویروس‌ها اظهار کرد: ویروس کرونا 6 نوع دارد که 4 نوع از آن موجب سرماخوردگی ساده می‌شود؛ یک نوع از آن سارس بود که در سال 2003 در چین شناخته شد و از خفاش به گربه و سپس به انسان منتقل شد و یک نوع از آن نیز مِرس بود که سال 2012 در عربستان از خفاش به شتر و سپس انسان منتقل شد.

وی افزود: ویروس کرونا در کل، یک ویروس حیوانی است اما بین انسان و حیوان مشترک است؛ سارس همان سال 2003 برای همیشه از بین رفت ولی مرس هنوز به صورت خیلی محدود در عربستان وجود دارد.

رئیسی ادامه داد: کروناویروس جدید که در اواخر سال 2019 میلادی در چین شناخته شد نیز به نام اِن کرونا یا نیوکرونا نام گرفته است؛ میزان کشندگی سارس 10 درصد، میزان کشندگی مِرس 30 درصد و میزان کشندگی نیوکرونا نیز دو تا سه درصد است که از همه کروناهای قبلی کمتر است.

رئیسی با اشاره به میزان شیوع هر یک از این بیماری‌ها تصریح کرد: شیوع سارس 1.2، میزان شیوع مرس 1.4 و میزان شیوع نیوکرونا یا همین کرونای جدید 3.6 تا 5 درصد است یعنی ویروس کرونای جدید، کشندگی بسیار کمتری از کروناویروس‌های قبلی داشته ولی شیوع بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: از هر 100 نفری که به کروناویروس جدید مبتلا می‌شوند و به مرحله بستری شدن می‌رسند، دو تا سه نفر می‌میرند و بقیه از بیمارستان مرخص می‌شوند؛ بنابراین نباید در جامعه طوری نگرانی به وجود آورد که همه از این بیماری وحشت کنند.

رئیسی با بیان اینکه علایم این بیماری نیز مانند سرماخوردگی‌ها و آنفلوآنزا است، یادآور شد: گلو درد، بدن درد، آبریزش بینی از علائم آن است؛ به همین دلیل در تشخیص زودهنگام، دچار مشکل می‌شویم و باید حتما از فرد مشکوک آزمایش گرفته شود.

وی دلیل نگرانی‌های جهانی درباره کروناویروس جدید را ناشناخته بودن این ویروس، نبود داروی اختصاصی برای درمان و نبودن واکسن برای مهار آن اعلام و تصریح کرد: در عین حال نباید ایجاد نگرانی کرد؛ در چهار ماه آخر سال گذشته 8000 نفر در آمریکا بر اثر آنفلوآنزا مردند اما کروناویروس هنوز در این کشور کشته نداشته است.

وی ادامه داد: ممکن است افرادی به دلیل سرماخوردگی شدید، آنفلوآنزا و مشکلات حاد تنفسی در برخی بیمارستان‌های کشور بستری شوند اما این موارد ربطی به کرونا ندارد؛ زیرا از این افراد نخستن آزمایشی که گرفته می‌شود این است که ببنید ویروس او از نوع کروناست یا خیر.

معاون بهداشت با اشاره به اینکه کروناویروس جدید در کودکان 10 ساله بیماری ایجاد نکرده است، تصریح کرد: نه اینکه کودکان این ویروس در بدنشان سرایت نمی‌کند، بلکه هنوز بیماری در آن‌ها دیده نشده است. مرگ و میرهایی هم که ایجاد کرده بیشتر در افراد بالای 60 سال و دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده است.

وی با اشاره به اینکه ژنوم کرونا ویروس جدید 70 درصد شبیه سارس است، یادآور شد: 57 دانشجو از ووهان چین وارد کشور شدند و خوشبختانه هیچکدام علامتی از کرونا نداشتند؛ این افراد در یک هتل در کنار تیم‌هایی از اورژانس، بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها قرار داده شده‌اند و تمام امکانات لازم در اختیار آنها قرار داده شده است.

رئیسی اضافه کرد: دوره کمون کروناویروس 3.5 تا 5 روز است؛ از همه این افراد، شنبه یک آزمایش گرفته خواهد شد؛ از سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه نیز برای بازگشت این عزیزان و همچنین همکاری‌هایی که برای نصب دوربین‌های حرارتی در مبادی ورودی انجام دادند، قدردانی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ظرف مدت یک ماه، 31 میلیون از گروه هدف 40 میلیون نفری در کمپین فشار خون شرکت کردند، اظهار کرد: این امر، اعتماد مردم به نظام سلامت کشور را نشان می‌دهد و ما این اعتماد را با هیچ‌چیز عوض نمی کنیم.

رئیسی افزود: اگر کروناویروس وارد کشور شده بود اعلام می‌کردیم و امیدواریم هیچگاه وارد ایران نشود ولی هر لحظه که وارد شود حتماً اعلام خواهیم کرد.