اثرات مفید روزه‌داری اسلامی در ابعاد مختلف سلامت جسمی و معنوی

دکتر فریدون عزیزی در دومین همایش روزه‌داری اسلامی و سلامت که توسط پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری حوزه علمیه قم و فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، با بیان اینکه پزشکان ارایه کننده خدمات سلامت برای مسلمانان باید با تغییرات در ابعاد مختلف سلامت در افراد سالم و بیماران آشنایی کامل داشته باشند، گفت: در این راستا باید ضمن مطالعه در رابطه با روزه داری اسلامی و با در نظر گرفتن عقاید، باورها و سبک زندگی بیمار، مشاوره‌های علمی مبتنی بر شواهد ارایه کنند.

اخبار اجتماعی -رییس دومین همایش روزه‌داری اسلامی و سلامت با بیان اینکه امروزه در حدود یک و نیم میلیارد مسلمان داریم که بخش اعظم آنها در شرق آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا زندگی می‌کنند، گفت: به همین دلیل پزشکان شاغل در این کشورها باید با مسایل مختلف سلامت افراد و مسایل فقهی آنها آشنا باشند تا بتوانند به آنها کمک کنند.

وی با اشاره به اهمیت توجه پزشکان به سبک زندگی، عقاید و باورهای بیمار در طب امروز، اظهار کرد: این مساله در ارایه خدمات و مراقبت‌های سلامتی بیمار تاثیرگذار است، به عبارت دیگر بیمار و تمایلات او باید در مرکز توجه پزشک باشد. این در حالیست که متاسفانه گاهی اوقات پزشک اگر خود اعتقادات اسلامی نداشته باشد، بیمار را از روزه‌داری منع می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت توجه به دین و باورهای فرد در تمامی قدم ها و مراحل مراقبت‌های پزشکی، اظهار کرد: بنابراین پزشکان باید با مسایل مختلف روزه‌داری به عنوان یکی از واجبات دین اسلام آگاهی داشته و توجه کنند.

وی افزایش سلامت معنوی و تقوا را یکی از مهم‌ترین نتایج و اثرات روزه‌داری عنوان کرد و گفت:‌ نیت  قصد قربت، سلامت جسم، پرورش اراده، اصلاح شیوه زندگی، ترک عادات ناپسند و اصلاح جامعه از دیگر نتایج روزه‌داری است.

وی با انتقاد از عدم توجه به ابعاد سلامت روزه داری در دانشکده‌های پزشکی، تصریح کرد: برخی از دانشکده‌های پزشکی کشورهای اسلامی از جمله کشور خود ما بیش از 100 سال پیش تاسیس شده‌اند ولی تا کنون در هیچ‌یک از آنها مسایل سلامت مرتبط با روزه داری در برنامه‌های آموزشی دانشجویان پزشکی گنجانده نشده است. البته خوشبختانه در حال حاضر این مسیر از سوی وزارت بهداشت هموار شده و احتمالا این مسایل از سال آینده وارد برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها می‌شود.

عزیزی با تاکید بر اهمیت توجه به ابعاد سلامت معنوی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، اظهار کرد: در حالی مسایل مرتبط با سلامت معنوی از سوی پزشکان نادیده گرفته می‌شود که امروز به وضوح می‌دانیم که سلامت معنوی در سلامت جسمی، روانی و اجتماعی اثرگذار است.

وی با بیان اینکه از سال 2010 مقالاتی در رابطه با روزه‌داری و سلامت منتشر شده است، گفت: تا قبل از آن بیشتر تحقیقات پزشکی مرتبط با روزه‌داری به  نخوردن غذا و تغییرات حاصل از آن در بدن انسان، محدود می‌شد. در حالیکه این تحقیقات با روزه‌داری اسلامی کاملا متفاوت است.

عزیزی با تشریح تغییرات متابولیسمی بدن در پی نخوردن غذا در ایام روزه‌داری، تصریح کرد:  تامین گلوکز مورد نیاز اجزای مختلف بدن انسان به خصوص مغز یکی از مسایل مرتبط با سلامت در روزه‌داری است که در این رابطه صرف غذا حداقل دو بار در طی روز توصیه شده و بنابراین حذف سحری به هیچ عنوان توصیه نمی شود، چراکه صرف دو مرتبه غذا در طی روز از شکسته شدن عضلات برای تولید گلوکز و شکستن پروتئین و تبدیل آن به گلوکز جلوگیری می کند.

وی تاکید کرد: آن‌چیزی که در فرد سالم در زمان روزه‌داری اتفاق می‌افتد، تغییرات بسیار ناچیز و اکثرا در حد طبیعی است، یعنی مختصری کم یا زیاد شدن موادی همچون اوره، کراتین و کلسیم که در رِنج طبیعی است.

وی با بیان اینکه روزه داری اسلامی از 14 قرن گذشته در حال انجام است، اظهار کرد: تازه طب غربی و بین‌المللی ثابت کرده که روزه‌داری متناوب روش بسیار خوبی است که به ارتقای سلامت بدن کمک می کند. به عبارتی نشان می‌دهد که تغییرات ناشی از روزه متناوب شامل تغییرات بسیار مهم سلولی که تا حدود زیادی به روزه‌داری اسلامی  شباهت دارد، مقاومت بدن در برابر استرس را افزایش داده و به ارتقای سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم در خاتمه با بیان اینکه روزه داری اسلامی بر مسلمین واجب است، مگر در مواردی که مشمول منع روزه‌داری باشند، گفت: روزه‌داری اثرات مفیدی در ابعاد مختلف سلامت معنوی، جسمی روانی و اجتماعی داشته و بنابراین پزشکانی که برای مسلمانان خدمات سلامت ارایه می‌کنند باید با تمام اصول و ابعاد مختلف سلامت در افراد سالم و بیماران مختلف آشنایی کامل داشته باشند.

 به گزارش ایسنا، دومین همایش روزه‌داری اسلامی و سلامت با حضور اساتید دانشگاه و حوزه و در محورهای مختلفی همچون روزه داری در آئین الهی، روزه داری اسلامی و رژیم غذایی مناسب، روزه داری اسلامی و سندرم متابولیک، روزه داری اسلامی و سیستم ادراری، روزه داری اسلامی و ورزش و فعالیت بدنی، روزه داری اسلامی و بارداری، روزه داری اسلامی و سیستم گوارش و غیره برگزار شد.