مصرف کرفس مانع پیشرفت سرطان می شود

به گزارش افکار نیوز دكتر نريمان سعادتي، متخصص تغذيه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: تاكنون اثر بسياري از انواع گياهان به ويژه سبزي ها در پيشگيري يا كاهش خطر ابتلا به برخي از بيماري ها و نارسايي ها شناخته شده است،با اين وجود،غذاهاي حاوي مواد گياهي همچنان جايگاه خوبي در رژيم غذايي روزانه بيشتر مردم ندارند.

وی با بیان اینکه در بین مواد گیاهی، " کرفس " خاصیت های بسیار زیادی دارد، اظهار داشت: در واقع " کرفس " حاوی املاح و ویتامین ها و مواد ارزشمند دیگری است که درتنظیم برخی از فعالیت های بدن، همچون حفظ تعادل اسید و قلیا نقش موثری دارد.
سعادتی گفت: برگ و ساقه " کرفس " حاوی ویتامین های مهمی همچون A و B و C هستند که علاوه بر اینکه طعم معطری را به بسیاری از غذاها می بخشد؛ بلکه در پیشگیری از بروز برخی از نارسایی ها و بیماری ها موثر است.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: " کرفس " خاصیت ضدسرطانی بسیار خوبی دارد به طوری که مواد موجود درآب این نوع سبزی می تواند از بروز و رشد سلول های سرطانی در بدن پیشگیری کند.

وی یادآور شد؛ در واقع " کرفس " حاوی ترکیبات موثری همچون اسید فونولیک است که عمل نوعی هورمون را که در رشد و نمو تومورهای سرطانی نقش عمده دارد؛ خنثی کرده و از این طریق از بروز یا پیشرفت سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
سعادتی گفت: علاوه بر موارد فوق، گیاه " کرفس " حاوی آنتی اکسیدان های قوی و بسیار خوبی است که از طریق پیشگیری یا کاهش اثر رادیکال های آزاد در سطح بدن، خطر آسیب و صدمه یا رشد بیش از اندازه سلول ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: " کرفس " به عنوان یک سبزی ارزشمند و پرخاصیت، اثرات بسیار خوبی در پیشگیری از بیماری ها و نارسایی های مختلف دارد و اثر آن در پیشگیری از بروز برخی از سرطان ها اثبات شده است؛ به همین علت " کرفس " باید جایگاه بهتری در برنامه غذایی عموم مردم داشته باشد.


*کرفس به تنظیم کلسترول و فشار خون بدن کمک می کند
در ادامه، عماد معصومی متخصص تغذیه تصریح کرد: " کرفس " سبزی پرخاصیتی است و نظیر آن در بین گیاهان کمتر دیده می شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از مردم از مشکل کلسترول و فشار خون بالا شکایت دارند و اقدامات مختلفی برای رفع این مشکل انجام می دهند، افزود: " کرفس " حاوی ماده شیمیایی ویژه ای است که در کاهش کلسترول بد(LDL) بسیار موثر بوده و می تواند به تنظیم کلسترول بدن کمک کند.
معصومی گفت: مواد موجود در " کرفس " به آرامش بافت ها و اندام های مختلف بدن کمک کرده، گردش خون در درون عروق را تسهیل کرده و از این طریق از افزایش فشارخون بدن پیشگیری می کند.
وی یادآور شد؛ در واقع خاصیت " کرفس " در تنظیم کلسترول و فشار خون کم نظیر است و حتی بسیاری از انواع داروهای شیمیایی از نظر سرعت و تاثیرشان در تنظیم کلسترول و فشار خون قابل مقایسه با " کرفس " نیستند.
معصومي خاطرنشان كرد:توصيه مي شود كه روزانه يك ليوان آب كرفس مصرف شود و اين گياه ارزشمند بيشتر در برنامه غذايي روزانه يا هفتگي گنجانده و مورد مصرف قرار گيرد.