به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، اين رکورد که تنها دو سال بعد از آخرين رکورد اين گروه زده شده، مربوط به نشان قلبي است که ابعاد آن پنج در ۳.۵ نانومتر است. در سال ۲۰۱۰ قلبي به ابعاد هشت نانومتر طراحي شده بود.

این نشان به ‌قدری کوچک است که با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست، حتی با میکروسکوپ نوری نیز نمی‌توان آن را مشاهده کرد. ابعاد این قلب کوچکتر از طول موج نور مرئی است.

«آلینا بروما» دانشجوی دکتری که تحت نظارت «زیو لی» کار می‌کند، چندی قبل با استفاده از میکروسکوپ الکترونی عبوری مدل JEOL ۲۱۰۰F چند تصویر از این قلب گرفت. در این میکروسکوپ به ‌جای نور از الکترون استفاده می‌شود تا تصویر خلق شود.

پژوهشگران این پروژه در آزمایشگاه تحقیقات فیزیک نانومقیاس در دانشگاه بیرمنگام تحت نظارت «ریچارد پالمر» روی این موضوع کار می‌کنند.

«لی» می‌گوید: برای ساخت این قلب از اتم‌های پالادیم و طلا استفاده شده که روی فیلم نازکی از جنس کربن آمورف قرار داده شده است. رنگ‌های موجود در این تصاویر، غیر واقعی بوده و با استفاده از نرم‌افزار ایجاد شده است. برای ساخت این نشان، نانوذرات حرارت داده شدند تا با این کار تغییر شکل داده و به ساختار قلبی شکل تبدیل شوند.




کوچکترین نشان قلب جهان


نانوذرات به ‌صورت خودبه خودی تمایل به تشکیل ساختاری با شکل غیر منظم دارند، اما زمانی که آنها را تا دمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد حرارت دهیم، تغییر شکلی اتفاق می‌افتد که شکل منظمی دارد و در نهایت منجر به تشکیل آلیاژی از نانوذرات با شکلی منظم می‌دهد. با کنترل دمای آنیلینگ و نظم دادن به اتم‌ها، محققان می‌توانند چگونگی شکل‌گیری نانوذرات را کنترل کنند. این شکل‌گیری به‌ صورت شیمیایی انجام می‌شود.

از آن‌جایی که کنترل زیادی روی دمای کار انجام شده، قلب تشکیل شده در این پروژه نسبت به قلب‌هایی که پیش از این در یک یا دو سال قبل ساخته شده بود، از پایداری بیشتری برخوردار است. با این توانمندی می‌توان چیزی‌های دیگری را در کنار این قلب ایجاد کرد.

«لی» می‌افزاید: توانایی کنترل ساختارهای نانوآلیاژی ممکن است روزی منجر به تولید نانومواد جدیدی شود که از آن برای مصارفی نظیر کاتالیست‌ها و ادوات نوری استفاده کرد. این پروژه با حمایت مالی EU COST Action Nanoalloy و(EPSRC(UK انجام گرفته است.