شروع آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد از دوره دانش‌آموزی

انوشیروان محسنی‌بندپی در حاشیه جلسه مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران درباره اقدامات صورت گرفته اظهار داشت: یکی از اقدامات صورت گرفته در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی طرح نماد (نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان) است که موجب پیشگیری از اعتیاد در کشور می‌شود.

اخبار اجتماعی -وی بیان داشت: با اجرای طرح نماد، توان فرزندان برای نه گفتن افزایش خواهد یافت و آموزش‌های لازم رادر جهت مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و کاهش مصرف مواد مخدر می‌آموزند.

استاندار تهران بیان داشت: برای اجرای طرح نماد حدود 10 دستگاه اجرایی و وزارتخانه از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمع شدند و با تمام قدرت نیز برای اجرای آن پای کار هستند.

محسنی‌بندپی اظهار داشت: در حال حاضر سند ائتلاف نظام مراقبت‌های اجتماعی دیده شده است و ما باید اقداماتی را انجام دهیم که مراقبت‌ها و مهارت‌های زندگی اجتماعی را بالا ببریم. 

وی بیان داشت: باید در راستای کاهش اعتیاد در جامعه به صورت علمی و آموزشی وارد عمل شویم و اقدامات مداخله‌ای و درمانی در یک راستا انجام شود. 

استاندار تهران یادآور شد: قطعا سلامت اجتماعی، روحی و روانی افراد آسیب دیده در اعتیاد برای ما حائز اهمیت است.

محسنی‌بندپی افزود: امیدوارم با کمک یکدیگر بتوانیم این مسیر را به پیش ببریم و مابقی دستگاه‌ها هم در این خصوص کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه از نظر لجستیکی با مشکلاتی مواجه هستیم، گفت: متاسفانه بعضی از دستگاه‌ها از جمله شورای شهر تهران هم همکاری لازم را در خصوص واگذاری مراکز بهاران، نداشتند و 6 ماه است که لایحه واگذاری این مراکز در صحن علنی شورا مطرح نشده است و این در حالی است که کلیت شورای شهر و مدیریت شهری نگاه مثبتی به این موضوع دارند.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: باید آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد از دوره‌های دانش‌آموزی شروع شود و تا زمان دانشجویی به صورت مستمر آموزش‌های پیشگیرانه ادامه داشته باشد.

محسنی‌بندپی بیان داشت:‌تداوم در آموزش‌های پیشگیرانه موجب می‌شود که اثربخشی بیشتری داشته باشد و شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز باشیم.

وی گفت: شهرداری در اجرای اقدامات فرهنگی و اجتماعی وظیفه دارد و باید بر اساس قانون به این وظایف عمل کند. 

استاندار تهران افزود: در خصوص مصوبات نیز بعضی از مصوبات شورای عالی مبارزه با مواد مخدر متاسفانه هنوز اجرایی نشده است و باید در این خصوص هم اقدامات لازم صورت بگیرد.

محسنی‌بندپی بیان داشت: جمع‌آوری معتادان متجاهر در استان تهران از برنامه‌های اولویت‌دار استو در این خصوص نیز اقدامات لازم صورت گرفته و در حال حاضر توانایی و ظرفیت نگهداری 15 هزار معتاد را در استان تهران داریم و البته بعضی از مراکز نگهداری با مشکلاتی مواجه هستند که به زودی نسبت به رفع این مشکلات اقدام می‌شود.

وی افزود: در جلسه امروز در باره مشکلات مراکز نگهداری معتادین مانند مرکز ضیائیان و مشکل آب شرب آن اقداماتی صورت گرفته و به زودی نسبت به وصل آب شرب در این مجتمع نیز اقدام می‌شود.

استاندار تهران تاکید کرد: هزینه‌های بسیاری برای جمع‌آوری و نگهداری معتادین متجاهر  از سوی دستگاه‌های ذیربط انجام می‌شود که امیدواریم با اقدامات پیشگیرانه بتوانیم جلوی افزایش اعتیاد که اکنون دانش‌آموزان و دانشجویان ما را تهدید می‌کند، بگیریم.

محسنی‌بندپی خاطرنشان کرد: در همین راستا هم طرح یاریگران در مدارس استان تهران اجرایی شده و به در سال‌های آینده این طرح در تمامی مدارس کشور به سرانجام می‌رسد.

وی یادآور شد: در راستای اجرای طرح یاریگران زندگی آموزش و پرورش ، وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز نقش به سزایی دارند.