آخرین اقدامات در مقابل کرونا ویروس در مازندران

کرونا ویروس نام‌آشنایی است که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده، مردم استان مازندران از ابتدای هفته جاری تاکنون پس از آگاهی از ورود این ویروس در شهر قم و فوت دو نفر در پی ابتلا به این ویروس با آگاهی اقدامات پیشگیرانه را آغاز کردند.

اخبار اجتماعی - با اینکه در فضای مجازی اخباری مبنی بر ورود موج هولناک کرونا ویروس منتشر شد که البته در تضعیف روحیه مردم بی‌تأثیر نبوده ولی رسانه‌های مجاز با اطلاع‌رسانی دقیق و لحظه به لحظه در کاهش حجم استرس وارد به خانواده‌ها تا حدود زیادی مؤثر بودند.

و اما بهتر است از حال و هوای شهرها بگوییم، مرکز استان مازندران به عنوان شهر شلوغ در اولین روزهای انتشار اخبار مبنی بر ورود ویروس کرونا به شهرستان بابل و درگیری دو نفر از بابلی‌ها، بسیار خلوت شده بود و اولین پناهگاه مردم حضور در داروخانه‌ها برای خرید ماسک و ژل ضدعفونی کننده شست و بود.

با تمهیدات مسؤولان در خصوص تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها مردم و مسؤولان متحدانه به‌دنبال کاهش آسیب‌های ناشی از ورود این ویروس در مازندران بودند ولی با اعلام خبر فوت یک هم‌استانی اهل تنکابن نگرانی‌ها در خصوص مرگ و میر ناشی از فوت در اثر ابتلا به کرونا بیشتر شد.

در سطح شهر در امروز شاهد مردمی بودیم که اقدامات پیشگیرانه را آغاز کرده و در این زمینه واحتیاط خوبی به خرج می‌دهند، به‌نظر می‌رسد این موضوع جهانی در استان ما بسیار جدی قلمداد شده و در حال پیگیری است.

و اما اگر به سراغ آخرین تصمیمات درباره کرونا ویروس در مازندران برویم، که باید درمورد بازدید رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران صحبت کنیم که امروز در مرکز آموزشی و درمانی رازی قائم‌شهر حاضر شده و با پرستاران و کارشناسان در این بیمارستان گفت‌وگو کرد. 

وی از بخش‌های تریاژ، اورژانس و بخش‌های منتخب در صورت نیاز به پذیرش بیماران مشکوک به کرونا این بیمارستان که با حضور معاونین درمان، آموزشی و غذا و دارو این دانشگاه بازدید کرد.

موسوی اصلی‌ترین و مؤثرترین راه برای مبارزه با کرونا ویروس جدید، انجام اقدامات پیشگیرانه و قطع زنجیره انتقال دانست و بر لزوم رعایت بهداشت فردی به‌‌عنوان شاه‌‌کلید پیشگیری از ابتلا به کرونا تأکید کرد.

این مسؤول بهترین راهکار در مبتلا نشدن به کروناویروس را شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون و رعایت نکات پیشگیرانه در مواجهه با افراد دارای علامت دانست.

وی گفت: استفاده از ماسک برای عموم مردم ضرورت ندارد و این مهم تنها برای همکاران بخش‌های درمان که با بیماران سر و کار دارند، یا افرادی که با فرد بیمار در ارتباط هستند ضروری است.

موسوی در بخش دیگر سخنان خود به مردم  توصیه کرد از سفرهای غیرضروری پرهیز کرده و به توصیه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در این خصوص توجه کنند، در موج دوم آنفلوآنزا قرار داریم و بیشترین مراجعه هم به همین دلیل است.

همچنین امروز در شهرستان نور نیز در جلسه پیشگیری و مبارزه با کرونا با حضور مسؤولان برگزار شد و در این جلسه رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نور این اطمینان را دارد که تاکنون مورد مثبت کرونا ویروس در شهرستان نور نداشتیم.

لزوم پیشگیری از شیوع کرونا ویروس، اجتناب مدیران از برگزاری نشست‌های عمومی و جمعیتی، تعطیلی قلیان‌سراها، تعطیلی بازار هفتگی، آهک‌پاشی سطح معابر شهر و ... از جمله این پیشنهادات سیدحمید حسینی بود.

همچنین همه دستگاه‌ها موظف شدند از ثبت حضور و غیاب با اثر انگشت خودداری و مایع ضدعفونی‌کننده در محل ورودی ادارات و نهادها تعبیه و نیز دستگیره درها مرتب ضد عفونی شود.

علی شادمان فرماندار شهرستان نور هم گفت مسؤولان بهداشت و درمان اطلاع‌رسانی لازم و به موقع را از سوی رسانه‌های شناسنامه‌دار انجام دهند تا از اخبار ناصحیح در فضای مجازی و ایجاد التهاب در جامعه جلوگیری شود.

در ادامه نیز سایر اعضا پیشنهاداتی از جمله تحویل ماسک و مایه ضدعفونی به رانندگان وسائط نقلیه عمومی از جمله تاکسی‌های شهری، تفکیک فرد تحویل‌دهنده نان و گیرنده وجه در نانوایی‌ها به گونه‌ای فرد گیرنده پول به نان دست نزند، استفاده از دستکش و ضد عفونی کردن مرتب دستگیره‌های در و ... ارائه کردند که برخی قابل پیگیری است.

به گزارش فارس، مردم و مسؤولان در کنار هم با بی‌توجهی به شایعه‌ها در فضای مجازی و عمل به بهترین راهکار ارائه‌شده توسط متخصصان داخلی می‌توانند تا حدود زیادی پیشروی این ویروس را مهار کنند.