به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا،در اندازهگيري زيراتمي كوچكترين واحد سنجش يوكتوگرم نام داشته كه يك سپتیلیون يك گرم است.

نانولوله‌ها با لرزش در فرکانسهای مختلف بسته به جرم ذرات و مولکولهای روی آنها به اندازه‌گیری کوچکترین وزنها می‌پردازند. تا کنون میزان ۱۰۰ یوکتوگرم یا یک دهم زپتوگرم به عنوان کوچکترین میزان جرم اندازه‌گیری شده توسط حساس‌ترین حسگرها به شمار می‌رفت.

محققان اسپانیایی با استفاده از نانولوله‌های کوتاه که از وضوح بالا و قابلیت کارکرد در دماهای بسیار پایین برای سنجش برخوردار بوده، استفاده کردند. اگرچه تجهیزات اندازه‌گیری برای کاهش اختلال توسط دیگر اتمها در خلاء قرار داده شده بود، این محققان تمام اتمهای اضافه را با بالا بردن حرارت در لوله‌ها برای باز کردن پیوندهای میان اتمها حذف کردند.

این حسگر سپس توانست وزن یک اتم زنون را به نزدیکترین یوکتوگرم یا میلیاردها میلیارد میلیونیوم یک گرم بسنجد. این اولین مقیاس با قابلیت شناسایی یک پروتون بوده که از وزن ۱.۷ یوکتوگرم برخوردار است.

محققان اميدوارند بتوانند از اين مقياسها در تشخيص عناصر مختلف در نمونههاي شيميايي كه تنها چند پروتون با هم تفاوت دارند، استفاده كنند. همچنين ميتوان از اين مقياسها در تشخيص شرايط سلامتي با شناسايي تفاوتهاي مقياس پروتوني در تودههاي مولكولي نشانگر بيماري استفاده كرد.