گره کور بدهی های شهرداری تهران به دست چه کسی باز می شود؟

چندی پیش تصاویر طلبکاران شهرداری تهران که با لحاف و تشک جلوی درب ساختمان شورای شهر تهران به امید دریافت مطالبات خود تاریکی شب را به روز رسانده بودند در رسانه‌ها خبر ساز شد.

اخبار اجتماعی - موضوع بدهکاری شهرداری تهران به پیمانکاران رشته‌ای است که سر دراز دارد و این کلاف سر در گم سال‌هاست که مدیریت شهری را درگیر خود کرده است و هر ساله در لایحه بودجه شهرداری مبلغی به عنوان دیون (جهت پرداخت بدهی‌ها) در نظر گرفته می‌شود، اما باز هم این رقم پاسخگوی حجم مطالبات پیمانکاران نیست.

یکی از پیمانکاران با ارسال مدارک و مستندات خود اعلام کرد که در بازه زمانی سال ۹۲ تا ۹۸ رقمی بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان از شهرداری تهران طلب دارد و این طلب به شکل درآمد محاسبه شده است، بر همین اساس سازمان امور مالیاتی شرکت آن‌ها را پلمب کرده است و به زبان ساده هم کسب و کارشان تعطیل و هم بسط نشین شورای شهر و شهرداری تهران شدند.

گزارش پیمانکار///

حال چگونه شهرداری تهران به پیمانکاران بدهکار می‌شود؟

در جواب این پرسش باید گفت که شهرداری مناطق ۲۲ گانه پایتخت بر اساس بودجه تخصیصی عملیات‌ فنی و عمرانی خود را برنامه ریزی می‌کنند و بر همین اساس با پیمانکاران جهت اجرای پروژه‌ها قرارداد می‌بندند.

پیمانکاران جهت اجرای پروژه‌های عمرانی مناطق وارد گود می‌شوند و کار را به سرانجام می‌رسانند، اما شهرداری مناطق به دلیل محقق نشدن بودجه تخصیص یافته از پرداخت مطالبات پیمانکاران باز می‌مانند.

در حساب مالی شهرداری تهران اگر بدهی در همان سال مالی تسویه نشود، این بدهی در قالب دیون به سال مالی بعد انتقال پیدا می‌کند و هر ساله نیز به رقم آن افزوده و چاق می‌شود.

قطره قطره بدهی‌های شهرداری تهران امروز در گزارش شهرداری که از سوی مدیریت شهری منتشر شده رقمی بالغ بر ۶۹ هزار میلیارد تومان است.

گزارش پیمانکار///

شهرداری تهران با قبول بدهی‌ها و انتشار لیست آن عملکرد مبهم مدیریت شهری دوره قبل را در بوق انداخت، اما زمانی که همان پیمانکاران که بخشی از بدهی‌های شهرداری تهران طلب آن‌هاست جهت وصول مطالبات خود به شهرداری و شورای شهر تهران مراجعه می‌کنند، گوش شنوایی برای شنیدن صدای آن‌ها ندارند و در حرکتی منفعلانه پیمانکاران مطالبه گر را بدون سند و مدرک معرفی کردند.

علی اعطاء سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به لحاف و تشک انداختن سه تن از پیمانکاران که برای وصول مطالبه خود از شهرداری در مقابل شورای شهر تهران گفت: هر بار که از طلبکاران سند و مدرک مطالبات را خواستم آن‌ها  ارائه نکردند.

گزارش پیمانکار///

قدرت الله گودرزی معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار سابق تهران (محمد باقر قالیباف) ، در تشریح چرایی انباشت مطالبات پیمانکاران شهرداری در آن زمان با بیان اینکه پیمانکاران بر اساس قرارداد منعقد شده کار می‌کنند، گفت: اقدامی که بر اساس قرارداد فی‌مابین انجام شود، بدانید بر اساس بودجه مصوب شورای شهر تهران است و این بودجه بر اساس طرح‌های عمرانی تعریف می‌شود.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار سابق تهران افزود: برخی از طرح‌های عمرانی به دلیل حجم گسترده در یک سال مالی به سرانجام نمی‌رسند و این دست طرح‌ها در چند سال مالی باید ثبت شوند و در آن سالی که طرح به سرنجام می‌رسد، پیمانکار در سقف بودجه سال مالی صورت وضعیت ارائه می‌دهد.

گودرزی ادامه داد: اگر در سال مالی (اول فروردین تا ۲۹ اسفند) طرح عمرانی به سرانجام برسد، اما به دلیل محقق نشدن بودجه مدیریت شهری نتواند با پیمانکار تسویه حساب کند، این مطالبه به شکل دیون به سال بعدی منتقل می‌شود.

او تصریح کرد: اگر به پیمانکار چک داده شود، آن سند به منزله تسویه حساب با پیمانکار است و یعنی پیمانکار پول خود را دریافت کرده است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار سابق تهران تصریح کرد: شهرداری مناطق بر اساس بودجه قرارداد خود را با پیمانکار منعقد می‌کنند، اما همواره این احتمال وجود دارد خزانه نتواند بودجه را به مناطق پرداخت کند.

گودرزی تصریح کرد: شهرداری از جمله نهاد‌هایی است که همواره صورت وضعیت مالی خود را ارائه و ثبت می‌کند و برای دیون هر ساله خود پیوستی همراه با لایحه بودجه ارائه می‌کند که به تصویب شورای شهر تهران می‌رسد.

او ادامه داد: در زمان مسئولیت من در امور اقتصاد و مالی شهرداری تهران پرداخت خوبی به پیمانکاران داشتیم و دیون ثبت شده را بر اساس تاریخ پرداخت کردیم و یکی دیگر از گام‌های موثر ما این بود که هر اندازه از بودجه که محقق می‌شد، بر همان اساس پرداخت‌های خود را انجام می‌دادیم.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار سابق تهران تاکید کرد: شهرداری تهران می‌تواند برای پرداخت دیون و بدهی‌های پیمانکاران با آن‌ها تهاتر کند و با دادن هولوگرام و یا تراکم و ملک بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت کند.

گودرزی در واکنش به ارائه برات کارت گفت: برات کارت همانند اوراق مشارکت و بودجه غیر نقد است و شهرداری با تعامل بین بانک‌ها به طلبکاران برات کارت می‌دهد و طلبکار می‌داند که با دریافت برات کارت می‌تواند در موعد مشخص طلب خود را وصول کند.

حالا شهرداری تهران مانده و انبوهی از بدهکاری‌ها که بخشی از آن مطالبه پیمانکارانی است که در قراردادهای فی‌مابین عملیات عمرانی پایتخت را بر عهده داشتند و باید منتظر ماند دید مدیریت شهری چگونه می‌خواهد بدهی ۶۹ هزار میلیارد تومانی خود را تسویه کند.