تشریح وضعیت مدارس ایرانی خارج از کشور با وجود کرونا

رحیم آصفی املشی سرپرست مدارس ایرانی شبه‌قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه با اشاره به‌قرار گرفتن مدارس حوزه سرپرستی شبه‌قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه در کانون اصلی انتشار ویروس کرونا و بحران ابتلای دانش آموزان و معلمان شاغل در مدارس ایرانی و همچنین اعلام شرایط فوق‌العاده در برخی از کشورهای این حوزه اظهار کرد:

اخبار اجتماعی- با تمهیدات مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور که به‌صورت دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های مختلف ارائه و در اختیار مدیران مدارس قرار گرفت و با استفاده از تشکیل گروه‌های مجازی متشکل از مدیران مدارس تابعه با سرپرستی و با اطلاع‌رسانی سریع و بی‌وقفه، این سرپرستی توانست باهمت همکاران و مدیران مدارس، بحران ایجادشده را مدیریت کند و تلاش نماید که از ایجاد نارسایی‌های آموزشی بیشتر در مدارس پیشگیری شود.

وی گفت: سیاست اصلی این سرپرستی که مورد تأکید مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور نیز بود، هماهنگی کامل مدارس و مدیران مدارس با نمایندگی‌های سیاسی مستقر در کشورهای تحت پوشش بود که با همکاری مدارس و همکاران در سرپرستی محقق شد.

سرپرست مدارس ایرانی شبه‌قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه ادامه داد: شروع بحران ویروس کرونا و اعلام وضعیت بحرانی تقریباً در آغاز هفته دوم بهمن‌ماه بود که ابتدا در کشور چین و در شهرهای پکن، گوانگجو و شانگهای اعلام شد و موجب قرنطینه شدن خانواده‌ها در منازل شد و سپس در سایر کشورها مانند کره جنوبی، ژاپن، تایلند و مالزی اعلام شد اما مدارس در آن کشورها به فعالیت آموزشی خود همچنان ادامه دادند و درنهایت در پایان نیمه اول اسفندماه نیز با مشاهده موارد ابتلا به بیماری در کشور پاکستان، موضوع اعلام شرایط فوق‌العاده و تعطیلی مدارس در این کشور انجام شد. بنابراین سرپرستی با طیف مختلفی از تصمیم‌گیری در مورد فعالیت یا عدم فعالیت مدارس ایرانی در کشورهای تحت پوشش قرار گرفت و در خصوص مدیریت آن، روی چهار محور عمده و اساسی زیر تمرکز خود و فعالیت‌های مدارس را معطوف کرد، که آن چهار محور عبارت بودند از:

فعالیت‌های مربوط به پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در مدارس، به‌ویژه مدارسی که مشغول فعالیت بودند

هماهنگی با نمایندگی‌های سیاسی در مورد فعالیت یا عدم فعالیت مدارس ایرانی در هریک از کشورهای تحت پوشش

هماهنگی در نحوه ادامه فعالیت آموزشی مدارس ایرانی کشورهایی که اعلام تعطیلی کرده‌اند

استفاده از ظرفیت انجمن اولیاء و مربیان در استمداد و کمک‌رسانی به امور آموزشی، بهداشت و سلامت دانش آموزان

وی افزود: در گام اول با برقراری ارتباط با مدیران مدارس و ارائه دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های ارسالی از مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج کشور تلاش شد مدیران مدارس با آگاهی و اطلاعات بیشتر در جلسات هماهنگی نمایندگی سیاسی و یا جلسات انجمن اولیاء و مربیان شرکت کرده و در مورد تداوم فعالیت مدارس ایرانی چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت مجازی بهترین همکاری را اعمال و تصمیم لازم را اتخاذ نمایند. در این ارتباط برخی کشورها به‌صورت دولتی عدم فعالیت مدارس را به اجرا گذاشته و در برخی دیگر از کشورها با نظر نمایندگی سیاسی ادامه فعالیت مدارس ایرانی هماهنگ شد و تلاش شد در این زمینه نگرانی اولیای دانش آموزان از سلامتی فرزندان نیز موردتوجه قرار گیرد.

آصفی گفت: در این مورد با استفاده از شیوه نامه‌ها و توصیه‌های ارسالی و استفاده از کمک‌های اولیای دانش آموزان و یا نمایندگی‌های سیاسی مدارس به‌ویژه مدارسی که فعال بودند، کلیه نکات لازم برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در مدارس ازجمله ضدعفونی کردن فضای آموزشی، تهیه مواد و تجهیزات بهداشتی، ارائه آموزش‌های لازم به دانش آموزان اولیاء و معلمان، پیش‌بینی میز سلامت و کنترل دانش آموزان سالم از بیمار در بدو ورود به مدرسه به‌صورت روزانه و.... تأکید و به اجرا گذاشته شد.

سرپرست مدارس ایرانی شبه‌قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه در پایان اظهار کرد: در گام‌های بعدی با تشویق مدیران مدارس به استفاده از فضاهای مجازی و از راه دور، بر تداوم فعالیت آموزشی دانش آموزان تأکید شد و از مدارس خواسته شد اقدامات اجرایی خود در این زمینه را با سرپرستی هماهنگ و اجرایی نمایند. همچنین در این خصوص سایت‌های معرفی‌شده از طریق مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور و صداوسیما نیز معرفی شد.

سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در کویت

منصور مجاوری ضمن قدردانی از راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های مفید مرکز امور بین‌الملل در این ایام، اعلام کرد: همه فعالیت‌های مدارس و مراکز آموزشی کشور کویت از جمله سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در این کشور با ابلاغ رسمی وزارت آموزش و پرورش کویت تا ۹ فروردین ماه ۱۳۹۹ برابر با ۲۸ مارس ۲۰۲۰ تعطیل اعلام شده است.

وی به اقدامات انجام شده در سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در کویت برای پیشگیری از شیوع کروناویروس اشاره کرد و گفت: با همه معاونین مدارس در اولین روز اعلام شرایط خاص جلساتی برگزار شده و براساس اطلاعات دریافتی از رسانه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، درباره بیماری کرونا به منظور جلوگیری و رعایت همه ضوابط مربوطه، توجیه کامل صورت گرفته است. همچنین با همه خانواده‌ها هماهنگی‌های لازم انجام شده و اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری کرونا و امکان شیوع آن در بین افراد و دانش‌آموزان به صورت دائم و مستمر از طریق کانال‌های ارتباطی با خانواده‌ها به تعداد ۱۱۰۰ خانواده به عنوان عضو کانال، انجام شده است.

مجاوری با بیان اینکه به محض اعلام شرایط خاص، مراسم صبحگاهی در مدارس لغو و اطلاع‌رسانی کامل از این بیماری و روش نشر ویروس توسط دبیران مربوطه در همه کلاس‌ها صورت گرفت، اضافه کرد: پرستاران مجتمع برای معاینه و تست اولیه کلیه دانش‌آموزان بر اساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص سنجش تب اقدام کردند و حتی اجازه برگشت دانش‌آموزان به منزل فقط با هماهنگی خانواده‌ها انجام شد و از حضور دانش‌آموزان سرماخورده یا دارای کسالت یا گاهاً بیماری خاص در مدارس نیز، جلوگیری به عمل آمد.

سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در کویت، الزام در استفاده از همه لوازم شخصی توسط همکاران و دانش‌آموزان در مدارس، ضد عفونی تمامی سرویس‌های بهداشتی، سالن‌ها و کلاس‌ها، نصب و جاگذاری مایع ضدعفونی کننده در همه سالن‌های مدارس و درب‌های ورودی، الزام در استفاده از ماسک و دستکش برای همه همکاران به خصوص نیروهای خدماتی و نگهبانان و … را از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت برشمرد و گفت: همه همکاران مریض و کسانی هم که کسالت داشته‌اند یا فردی از خانواده آن‌ها از ایران، چین یا دیگر کشورها بازگشته بودند به آن‌ها مرخصی داده شده و از آن‌ها نیز درخواست تاییدیه سلامت شده است.

منصور مجاوری در ادامه به آموزش‌های مجازی برای دانش‌آموزان در ایام تعطیلی مدارس اشاره کرد و افزود: با تعطیلی مدارس در کشور کویت، بلافاصله با مسئولین و همکاران و دبیران و معاونان مدارس جلسات متعددی برگزار و نحوه ارائه و تدریس دروس اصلی و تخصصی برای دانش‌آموزان مطرح و تصویب گردید. بر این اساس به همه دبیران اعلام شد که بر اساس امکانات و تجهیزات موجود نسبت به تهیه فیلم، کلیپ یا پاورپوینت آموزشی اقدام و از طریق کانال مدرسه به تفکیک کلاس درس، برای دانش‌آموزان ارسال شود. همچنین برای هر یک از کلاس‌ها کانالی خاص با همکاری دبیر مربوطه، یک نفر معاون، نماینده اولیا و مسئول پشتیبانی سیستم‌ها فعال شده و از پیش دبستانی تا کلاس دوازدهم، درس‌ها در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: براساس تصویب هیئت وزیران و وزارت آموزش و پرورش کویت، چون مدارس و مراکز آموزشی تا ۹ فروردین تعطیل هستند، بنابراین در همه مدارس دبیران موظف هستند به صورت روزانه آموزش‌های مجازی خود را طبق برنامه تنظیمی به دانش‌آموزان ارائه دهند و از طریق کانال‌های ارتباطی مدارس با هماهنگی معاونان برای دانش‌آموزان ارسال کنند و همچنین در طول روز از طریق کانال‌های ارتباطی، دبیران و آموزگاران نسبت به رفع اشکال و پاسخگویی به سوالات دانش‌آموزان اقدام کنند.

سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در کویت افزود: از اولین روز تعطیلی در کویت آموزش تعطیل نشده و خوشبختانه با همکاری و همراهی خوب انجمن اولیا و توجیه کامل دانش‌آموزان، این روش تدریس با استقبال خوبی از طرف دبیران و همچنین دانش‌آموزان مواجه شده است.

مجاوری هم‌چنین یادآوری کرد که براساس اطلاعات موجود خداراشکر تاکنون هیچ یک از دانش‌آموزان یا همکاران شاغل در سرپرستی و مدارس جمهوری اسلامی ایران در کویت به این بیماری دچار نشده و در این خصوص مشکل خاصی وجود ندارد.

سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در کشورهای ترکیه، روسیه و آسیای میانه

یوسف نجفی در این باره گفت: با شروع ویروس کرونا در کشور چین، همه مدارس تابع این سرپرستی، مسائل بهداشتی را در اولویت قرار داده‌اند و با ضدعفونی مدرسه، توزیع ماسک، جلوگیری از ورود افراد مشکوک به مدرسه، برگزاری کلاس‌های آموزشی مراقبت از شیوع ویروس کرونا و رعایت مسائل بهداشتی و … برای دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها، اقدامات لازم را برای جلوگیری از شیوع بیماری در مدرسه انجام داده‌اند که خدا را شکر تا الان هیچ مورد مشکوکی از این بیماری در بین دانش‌آموزان و همکاران مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا در ایران و برای جلوگیری از شیوع آن در مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، مدارس با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان آن مدرسه و نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور و نیز هماهنگی این سرپرستی، تعطیل شدند ولی فرایند آموزشی توسط مدارس به صورت مجازی انجام می‌شود.

نجفی با بیان اینکه مدارس استانبول، آنکارا و ارمنستان از هشتم تا شانزدهم اسفند تعطیل بودند گفت: این مدارس از تاریخ ۱۹ اسفند ۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

به گفته سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در کشورهای ترکیه، روسیه و آسیای میانه، مدارس ایران در آذربایجان، گرجستان و مسکو از ۱۲ اسفند تا پایان سال تعطیل شده‌اند.

نجفی با اعلام اینکه در ایام تعطیلی مدارس فقط فعالیت آموزشی تعطیل است و کادر اجرایی برای پاسخگویی به ارباب رجوع و انجام امور اداری مدرسه به طور منظم در آن حضور دارند، افزود: معلمان دوره ابتدایی با تشکیل گروه با دانش‌آموزان خود در شبکه‌های اجتماعی، هر روز نسبت به تدریس اقدام می‌کنند و دانش‌آموزان هم تکالیف ارائه شده را از طریق همان گروه برای معلم خود فرستاده و تکالیف توسط معلمان بررسی می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد: برای دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه علاوه بر تدریس دروس، آزمون‌هایی هم به صورت آنلاین طراحی شده و هر دانش‌آموز با کد کاربری و رمز شخصی به صورت آنلاین در امتحان هر درس، طبق برنامه شرکت کرده و بلافاصله بعد از اتمام آزمون، نتیجه آن برای دانش‌آموزان معلمان قابل مشاهده است.

سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، روسیه و آسیای میانه همچنین گفت: به منظور ایجاد انگیزه و شرکت دانش‌آموز در این آزمون‌ها، مقرر شده نتایج آن‌ها به عنوان بخشی از نمرات مستمر نوبت دوم هر درس توسط دبیر در نظر گرفته شود.