عدم شفافیت در بودجه ناباروری

در حال حاضر حدود 1.5 میلیون زوج نابارور در حال حاضر در کشور وجود دارند که با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کنند. مطالعات نشان می‌دهد زنانی که صاحب فرزند نمی‌شوند به اندازه کسانی که سرطان یا سابقه سکته قلبی دارند دچار افسردگی و اضطراب هستند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس هزینه درمان هر زوج در مراکز دولتی حدود 21 میلیون تومان و در مراکز خصوصی حدود 50 میلیون تومان است که با توجه به میانگین درآمدسالانه 44 میلیونی خانواده های شهری در ایران، برای بسیاری از خانواده ها رقم بالایی به حساب می آید.

 از سال 93،سالانه 200 میلیارد تومان برای حمایت از درمان این زوج ها درنظر گرفته شد اما به نظر میرسید این پول در جای دیگری صرف می شود.فشارها، وزارت بهداشت را در سال 96 مجبور به ارائه گزارش کرد. گزارش اعلامی این وزارتخانه نشان داد کمتر از 11درصد این بودجه صرف درمان این زوج ها شده است.

گزارش برنامه مالی حمایت ناباروری

از سوی دیگر مسئولین وزارت بهداشت ادعا کرده اند این پول گم شده را صرف ساخت مراکز ناباروری کرده اند، در حالی که پژوهش در این باره مشخص کرد این ادعا با واقعیت همخوانی ندارد و در صورت صحت نیز تخلف می باشد زیرا این بودجه از نوع اعتبار هزینه ای بوده که صرف آن در ساخت و ساز ممنوع می باشد.

وزارت بهداشت در سال های 96 و 97 به طور میانگین 8 مرکز ناباروری ساخته که به گفته خودشان هر مرکز 4 میلیارد تومان هزینه دارد.این یعنی سالانه فقط 32 میلیارد تومان از بودجه صرف ساخت مرکز ناباروری شده.منابعی موثق از داخل وزارت بهداشت می گویند مابقی این مبلغ صرف خرج طرح تحول سلامت شده است.

از سال 93 وزارت بهداشت اعتبار درمان ناباروری را ذیل ردیف اعتباری «کمک به اجرای سیاست‌های جمعیتی کشور» دریافت می‌کرده است. اما از سال 98 به طرز مشکوکی این اعتبار را ذیل اعتبارات طرح تحول سلامت دریافت می‌کند که فرضیه هزینه کرد این بودجه در طرح تحول را تائید میکند.

مصارف

پیش از این نیز مسئولان وزارت بهداشت مدعی شده بودند این وزارتخانه 85 درصد هزینه های درمان ناباروری را پرداخت میکند که گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد عدد واقعی کمتر از 30 درصد است.

با این اتفاقات مشکوک،تعدادی از نمایندگان پیشنهاد دادند، ناباروری تحت پوشش بیمه باشد و این پول از این به بعد توسط بیمه ها در ساز و کار شفاف به دست بیماران برسد.این طرح با استقبال تعداد زیادی از نمایندگان و حتی بیمه ها (که درابتدا سرسختانه مخالفت می کردند) روبه رو شد. تااینکه... در روز رای گیری در کمیسیون تلفیق، اتفاق عجیبی در نحوه اداره جلسه توسط یکی از نمایندگان افتاد.

با اجازه این نماینده مجلس، نماینده وزارت بهداشت در نقد به این طرح ادعاهای قبلی را تکرار کرد و درحالی که همه منتظر نطق موافقان طرح و رای گیری بودند

درکمال تعجب جلوی این دو اتفاق توسط این نماینده مجلس گرفته شد. اصرار نمایندگان دیگر هم فایده ای نداشت. بعدها مشخص شد وزارت بهداشت در نامه ای به این نماینده همان ادعاهای قبلی را تکرار کرده است تا به هرصورت ممکن ناباروری تحت پوشش بیمه قرار نگیرد. و عملا سرنوشت 3 میلیون انسان مظلوم با لابی این نماینده و  وزارت بهداشت در این مجلس معلق ماند.