چین «دیپلماسی ماسک» در پیش گرفته است

به نوشته روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس یک بوئینگ ۷۴۷ حامل ماسک از چین در فرودگاه لی‌یژ بلژیک به زمین نشست. این محموله یک میلیون ماسک از طرف دو بنیاد تحت حمایت مالی شرکت علی بابا چین فرستاده شد.

اخبار اجتماعی- در حالی که کادر درمان فرانسه و نیروهای پلیس در این کشور به کمبود تجهیزات حفاظتی  اعتراض دارند، جک ما رئیس هیئت مدیره شرکت علی بابا، در موقع معین دست به اقدامی بشر دوستانه زد و در پاریس هم مانند پکن برتری یافت و ضمن حفظ وجهه امپراطوری فناوری بدون مرز خود از وجهه دومین قدرت جهانی هم دفاع کرد.

در ماه فوریه فرانسه ۱۷ تن تجهیزات از جمله ماسک و ژل های ضد عفونی به ووهان فرستاده بود که کانون اصلی شروع این اپیدمی بود. این کمک ها با استفاده از هواپیمایی فرستاده شد که قرار بود اتباع فرانسوی را از این شهر خارج کند و به فرانسه بازگرداند. در آن زمان انتقادهای بسیاری  علیه حکومت کمونیست چین مطرح شد.

اما امروز دومین قدرت جهانی، شیوع کووید ۱۹ را در هوبئی مهار و یک عملیات دیپلماتیک تمام عیار را آغاز کرده است و در اروپا نقش سامری نیکوکار را ایفا می کند.

روز پنجشنبه برای نخستین بار وزارت بهداشت چین موارد آلودگی محلی را صفر اعلام کرد. این در حالیست که شمار قربانیان این همه گیری در خارج از چین حالا از آمار ۳ هزار و ۲۴۵ قربانی این کشور فراتر رفته است.

ریچارد مک گرگور، کارشناس موسسه لووی در سیدنی می گوید چینی ها با سرعتی خارق العاده روی پای خودشان ایستادند و از این پس عملیات خود را آغاز می کنند.

روز چهارشنبه ۳۰۰ پزشک چینی وارد ایتالیا شدند تا به همکاران خود در این کشور که از شیوع مرگبار بیماری خسته شده اند، کمک کنند.

پکن اعلام کرد برای دهها کشور و سازمان ها بین المللی از جمله ایتالیا، پاکستان،   تایلند، کره جنوبی و لائوس کمک پزشکی ارسال کرده است. یکی از سخنگوهای وزارت خارجه چین اعلام کرد ما هرگز کمک هایی را که در زمان دشوار از جامعه بین الملل دریافت کردیم، فراموش نخواهیم کرد.

آشفتگی بهداشتی در اروپا و آمریکا فرصتی طلایی را برای چین فراهم آورد تا حکومت این کشور پس از اشتباهات اولیه در سرکوب پزشکانی که در ماه دسامبر در مورد این بیماری در ووهان هشدار داده بودند و به این ترتیب موجب شدند اپیدمی در مقیاس بزرگ منتشر شود، وجهه خود را بازیابد. پکن دیپلماسی ماسک را در زمان تعیین شده فعال می کند و به ایتالیا کمک پزشکی ملموسی پیشنهاد می کند که دیگر کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا نتوانسته اند در هفته های اخیر و با وجود شعارهای همبستگی سران این کشورها به ایتالیا ارائه دهند.

ایتالیا به عنوان نخستین کشور اروپایی که از طرح جاده ابریشم شی جینپینگ، رئیس جمهور چین حمایت کرد مورد توجه رسانه های رسمی چین قرار گرفته است که از دوستی بی بدیل دو کشور تقدیر می کنند. در شبکه های اجتماعی چین، تصاویر ایتالیایی های در قرنطینه که بر روی بالکن خانه هایشان اپرا می خوانند، منتشر شده است که بازتاب شگرد ساکنان ووهان برای از بین بردن کسالت ناشی از قرنطینه است.

پکن همچنین به کشورهای حوزه بالکان که دروازه ورودی اتحادیه اروپا به حساب می آیند مانند صربستان هم که از متحدان دیرینه این کشور است، کمک می کند. الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان می گوید همبستگی اروپایی وجود ندارد. ما تنها به یک کشور امید داریم که بتواند به ما کمک کند و آن جمهوری خلق چین است.

ویروس کرونا گسل میان اروپایی ها و آمریکای عصر ترامپ را تشدید کرد که از سال ها پیش  غول آسیایی دوباره متولد شده در آن فرو رفته بود. ناتاشا قصام از موسسه لووی می گوید این یک سیلی جدید برای اتحاد غرب به ویژه اتحاد با آن سوی اقیانوس است. کمک به ایتالیا در برابر شایعات مربوط به تلاش ترامپ برای سلطه بر واکسن های یک آزمایشگاه آلمانی کاملا محسوس است. این برای وجهه چین بسیار خوب است.

بنابر اعلام یک رسانه آلمانی، دولت آمریکا تلاش می کند به طور انحصاری به داروی در حال ساخت توسط آزمایشگاه کورواک آلمان دست یابد.

چین به عنوان نخستین تولید کننده ماسک جهان که خود همچنان با کمبود ماسک رو به روست که استفاده از آن در شهرهای آسیایی به یک هنجار تبدیل شده، آماده است تا با بسیج دستگاه های صنعتی خود طی چند هفته تولید آن را ۱۰ برابر کند.

تولید ماسک در چین در اوایل ماه فوریه تقریبا ۱۰ میلیون واحد در روز بود. این در حالیست که مردم برای خرید این محصول در شهرهای بزرگ جهان به فروشگاه ها هجوم برده‌اند و جهان حالا باید به سوی همسایگان چین از جمله کره جنوبی روی بیاورد. اما طی چند روز تولید به شدت افزایش می یابد و در ۲۲ فوریه به ۵۴ میلیون واحد و در ۲۹ فوریه به ۱۱۶ میلیون واحد در روز می رسد.

 

با بسیج شرکت های بزرگ حتی غول نفتی دولتی ساینوپک یا حتی فاکسون تایوانی که معمولا آیفون تولید می کند و اینکه همگی فعالیت خود را به تولید اضطراری ملی اختصاص دادند، یک شاهکار صنعتی رقم خورد. با این حال این افزایش چشمگیر تولید برای پاسخ به نیازهای عظیم  پرجمعیت ترین کشور جهان کافی نیست و این در حالیست که مقامات این کشور استفاده از ماسک را در شرکت ها و مکان عمومی اجباری کرده اند.

جنگ ماسک به یک چالش عمده برای از سرگیری فعالیت دومین اقتصاد جهان تبدیل شده است.

طبق برآوردها، روزنانه ۲۳۸ میلیون ماسک برای تجهیز کارکنان پزشکی، کارکنان بخش صنعت و حمل و نقل مورد نیاز است. برای تامین نیازها همه کارکنان چین در حوزه های درگیر این رقم باید به ۵۳۰ میلیون ماسک برسد.

با این حال حکومت بر صنایع اعمال فشار می کند تا به تقاضای جهانی پاسخ دهند و از این فرصت اقتصادی و دیپلماتیک استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره گفت ما تولید کنندگان تجهیزات پزشکی چینی را تشویق می کنیم که تولید خود را افزایش دهند تا به تقاضای تجاری خارجی و همچنین تقاضای محلی پاسخ دهند.

با این حال در کوتاه مدت پاسخگویی گسترده به انفجار تقاضای ماسک دشوار خواهد بود زیرا ظرفیت تولید چین به سطح دشواری رسیده است. کارخانه ها با کمبود مواد اولیه و همچنین نیروی کار رو به رو شده اند که قادر هستند با قطعات پیشرفته تر به ویژه فیلترهای بر پایه فیبرهای پلیمری کار کنند.

پیش از این بحران، چین نیمی از ماسک جهان را تولید می کرد و حالا برای افزایش سهم خود از بازار موضع گرفته است. اما کشورهای اروپایی و فرانسه باید بر روی منابع دیگر و در وهله اول خودشان برای تامین مایحتاج مردم خود در این فوریت ویروس کرونا حساب کنند. مقامات غربی همین حالا هم بهای سنگینی برای وابستگی صنعتی خود به چین پرداخت می کنند.