احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا به این بیماری

افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای مانند نقص ایمنی، بیماری قلبی، عروقی، دیابت، فشار خون هستند و همچنین افراد مسن، بیشتر در معرض خطر و وضعیت کشنده این بیماری قرار دارند؛ بنابراین باید مراقبت‌های ویژه‌ای را انجام دهند.

اخبار اجتماعی - مسعود ضیایی  نماینده علمی ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی گفت: پاسخ ایمنی بدن به ویروس و باکتری‌ها متفاوت است، به این صورت که افراد در بیماری‌ها ایمنی کامل، نسبی و عدم ایمنی پیدا می‌کنند. به عنوان مثال اگر فردی به هپاتیت a یا سرخک مبتلا باشد، بعد از بهبودی، ایمنی کامل نسبت به این بیماری‌ها خواهد داشت، اما گر فردی به کزاز مبتلا باشد و بهبود پیدا کند هیچ گونه ایمنی نسبت به این بیماری نخواهد داشت و برای کسب ایمنی حتما باید واکسن استفاده شود.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: بعضی از بیماری‌ها ایمنی کوتاه مدت ایجاد می‌کنند، به عنوان مثال ویروس های خانواده کرونا با توجه به بررسی‌های صورت گرفته ایمنی کوتاه مدت بین چند ماه تا ۲ سال را شامل می‌شوند.

 ضیایی اظهار کرد: اطلاعات مربوط به  بیماری کرونا به دلیل نوظهور بودن کامل نیست، اما براساس خانواده این ویروس می‌توان حدس زد که ایمنی نسبی را شامل می‌شود و احتمالا ایمنی پایداری نخواهد بود؛ بنابراین افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند بعد از بهبودی احتمالا تا دو سال آینده ایمن خواهند بود مگر اینکه جهش در ویروس رخ دهد و این جهش شکل جدیدی از ویروس را ایجاد کند که بدن نسبت به آن، پادتن نداشته باشد و نتواند ویروس را مهار کند.