اقدامات انجام شده خانه‌های سلامت تهران در مقابله با کرونا

الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به تشریح اقدامات انجام شده در خانه‌های سلامت تهران برای مقابله با کرونا پرداخت و گفت: طبق توافق وزارت بهداشت با شهرداری تهران، تمام خانه‌های سلامت شهرداری تهران با وزارت بهداشت لینک شده‌اند.

اخبار اجتماعی - وی ادامه داد: در جلسه با شهرداری تهران، وزارت بهداشت دو مشکل رو در شناسایی و آموزش افراد مطرح کرد، یکی اینکه اطلاعات افراد از جمله شماره تماس و کد ملی را در سطح محلات ندارد که سرای محلات بانک اطلاعاتی خود را در اختیار این وزارتخانه قرار داده است و دیگر اینکه نیروی کافی برای شناسایی افراد بیمار ندارد، که خانه های سلامت اعلام آمادگی کرده اند.

فخاری با اشاره به استقرار نیرو در ۳۵۲ خانه سلامت برای غربالگری کرونا تصریح کرد: اکنون در ۳۵۲ خانه سلامت، نیروهایی مستقر شده اند که با افراد محله تماس می‌گیرند و علائم بیماری را در آنها چک می‌کنند و هم چنین آموزش‌های پیشگیری را به صورت تلفنی به آن ها می‌دهند. اگر در این تماس‌ها فردی مشکوک به بیماری کرونا و یا دارای برخی علائم باشد به مرکز جامع سلامت وزارت بهداشت در منطقه ارجاع می‌شود تا به صورت حضوری چکاپ شود و اگر علائم را داشته باشد به بیمارستان‌های مربوطه ارجاع داده می شود.

ضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه نمایندگان وزارت بهداشت در حدود یک سوم خانه‌های سلامت نیز مستقر شده‌اند، تصریح کرد: با توجه به بانک اطلاعات سالمندان، افراد دیابتی و معلولان محلات در سرای محلات موجود بود، از خانه‌های سلامت محلات با حدود ۱۷ هزار سالمند، افراد دیابتی و معلولان تماس گرفته شده و به صورت تلفنی آموزش‌های پیشگیری به آنان داده و چگونگی علائم بیماری در آن ها سنجش شده است.

فخاری در ادامه خاطر نشان کرد: از سوی دیگر بانک اطلاعاتی بیماران کرونایی به تفکیک محله و منطقه با شماره تماس از سوی وزارت بهداشت در اختیار خانه های سلامت محلات داده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اگر این افراد قرنطینه را بشکنند، شیوع در محله بیشتر می شود، لذا برنامه ریزی شده است که برخی نیازهای بیرون از منزل این افراد نظیر خرید(اگر دست تنها هستند)، توسط نیروهای داوطلب سرای محلات انجام شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد: هم چنین با فروشگاه های اینترنتی نظیر دیجی‌کالا نیز رایزنی شده است تا خدمات اینترنتی ویژه به این افراد و سالمندان تنهای محلات ارائه کنند.

وی ادامه داد: البته ما با همکاری کنشگران محلی چگونگی این خدمات را به صورت غیررسمی و تصادفی پایش می‌کنیم.

فخاری در پایان در پاسخ به اینکه پس از عادی شدن ترددها روند توزیع اقلام بهداشتی همچون ماسک و مواد ضدعفونی کننده در سرای محلات ادامه دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: توزیع اقلام در حد مقدور انجام می‌شود اما اولویت با کارکنان خدمات حوزه‌های مختلف شهری به دلیل ضرورت‌های شغلی است.