به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، غواصان معمولا از لباسهاي زرهي، نيزه و يا شيوه سادهتر باقي ماندن در يك قفس براي حفظ جان خود در برابر كوسهها استفاده ميكنند؛ اما محققان شركت تحقيقاتي شاركديفنس نشان دادهاند كه آهنربا نيز ميتواند به عنوان يك شيوه ايمن براي كار در زير دريا به شمار رود.

آنها دریافته‌اند که برخی کوسه‌ها قادر به نزدیک شدن به آهن‌ربا نیستند. اریک استرود، شیمیدان و رئیس این شرکت تحقیقاتی برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ بطور تصادفی این قابلیت را شناسایی کرد که طی آن یک آهن‌ربا بطور اتفاقی درون مخزن کوسه‌ها افتاده و باعثفرار گونه‌های کوسه پرستار و لیمویی از محل شد.

محققان در آزمایشات خود یک تکه مقوا را در برابر چشم کوسه لیمویی گرفته تا از هویت آهن‌ربا آگاه نشود و سپس یک آهن‌ربا در پشت آن قرار دادند. این کوسه به سرعت خود را از کنار مقوا کنار کشیده و تحمل نزدیکی به آن را نداشت.

به عقیده محققان، این پدیده احتمالا به دلیل بروز اختلال در حسگرهای الکتریکی کوسه(ampullae of Lorenzini) توسط آهن‌رباست. کوسه‌ها از این گیرنده‌ها برای شناسایی مسیر خود با استفاده از میدان‌های مغناطیسی جریانات اقیانوسی استفاده می‌کنند.

پژوهشگران بر این باورند که این شیوه نه تنها ایمنی شناگران و غواصان، بلکه جمعیت خود کوسه‌ها را نیز حفظ می‌کند.

این شرکت در حال حاضر به عرضه قلابهای ماهیگیری مغناطیسی برای حفظ جمعیت کوسه‌ها پرداخته است.

البته تاثير اين شيوه هنوز بطور همگاني مورد قبول واقع نشده؛ چرا كه تنها بر روي برخي از انواع كوسهها و تحت شرايط خاص مؤثر است. براي مثال كوسههاي ليمويي در زمان وجود غذا بر روي اين آهنرباها، آن را ناديده ميگيرند.