طرح ترافیک فردا هم اجرا می شود؟/  لغو طرح ترافیک شاید از یکشنبه!

 امروز ۲۳ فروردین و اولین روز اجرای طرح ترافیک پایتخت در سال جدید است. قرار بود طبق اعلام قبلی شهرداری تهران ، ۷ روز پیش طرح ترافیک اجرایی شود ولی جهت پیشگیری از کرونا اجرای طرح لغو شد.

اخبار اجتماعیلغو طرح با هدف کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی انجام گرفت ولی نتیجه آن، بیشتر افزایش ترافیک در پایتخت بود. شلوغی عجیبی که تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بازتاب‌ گسترده‌ای داشت و در این روزهای کرونایی که اکثر خیابان‌ها در کشورهای مختلف جهان خالی از خودرو و حتی عابر پیاده شده خیابان‌های تهران شرایط متفاوتی داشت. سرانجام شورای ترافیک تهران متشکل از نماینده شهرداری، پلیس و فرمانداری تصمیم جدیدی اتخاذ کرد و قرار شد همزمان با آغاز فعالیت ادارات طبق تصمیم دولت مبنی بر فعالیت دو سوم کارمندان، طرح ترافیک از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۹ اجرایی شود و از ساعت ۱۴ تا ۱۶ نیز فرصت و وقفه‌ای پیش بینی شد تا یک‌بار خروج رایگان در نظر گرفته شود و از این طریق نه تنها شرایط بهتر برای کارمندان اتخاذ شود بلکه از تردد بی‌مورد سایر شهروندان نیز جلوگیری شود.

ولی تصمیم برای حمل و نقل عمومی در تهران پیچیده‌تر از این راهکارهاست و انگار شرایط کرونایی، مسوولان شهری را با بن بست همراه کرده از یک طرف شلوغی مترو و اتوبوس و از طرف دیگر موضوع طرح ترافیک؛ هر کدام که بیشتر مورد توجه باشد طرف دیگر دردسرساز می‌شود‌.

شورای شهر مخالف جدی اجرای طرح ترافیک 

 نظر اکثر شورای شهری‌ها با مدیران شهری و اعضای شورای ترافیک بر سر اجرای طرح آلودگی هوا و طرح کاهش متفاوت است چرا که شورایی‌ها معتقدند اجرای طرح ضرر بیشتری نسبت به لغو آن دارد.

​زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: مخالف جدی اجرای طرح ترافیک هستیم چرا که این مساله سبب افزایش مسافران حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو می‌شود.

وی گفت: تهران حدود ۶ هزار  اتوبوس دارند که تنها حدود ۴ هزار مورد از این اتوبوس‌ها در خطوط مختلف فعال است و سایر اتوبوس‌ها به دلیل مشکلاتی از جمله نقص فنی امکان استفاده از آنها وجود ندارد.  پیش از این اعلام کرده بودیم که ۳۰۰۰واگن و ۴ هزار دستگاه اتوبوس برای تهران کمبود داریم ولی به دلیل مشکلات اقتصادی و عوامل مختلف رفع کمبودها انجام نگرفت و الان با بروز کرونا مشکلات مضاعف شده است.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اگر فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی را بخواهیم در مترو اجرایی کنیم باید از تجمع درون مترو پرهیز کرد، اظهارداشت: از راهکارهای جلوگیری ازدحام جمعیت در حمل و نقل عمومی لغو طرح ترافیک است متأسفانه شورای ترافیک تهران تصمیمی خلاف این موضوع گرفته و طرح در پایتخت به اجرا درآمده است.

نژاد بهرام خاطرنشان کرد: هرچند که امکان رزروی شدن برخی از اتوبوس‌ها توسط بخش خصوصی فراهم شده ولی باید توجه داشت که این میزان کفایت نمی‌کند چرا که تهران کلان شهر است و تردد در شرایط شیوع کرونا با دشواری‌های جدی همراه خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما به دنبال لغو  طرح ترافیک هستیم و این موضوع را صراحتاً اعلام کرده‌ایم در کمیسیون تخصصی عمران و حمل و نقل نیز این موضوع مطرح شده و از شهردار تهران درخواست کرده‌ایم که این مساله را به ستاد کرونا اعلام کند.

 ضرر اجرای طرح‌ بیشتر از منفعت آن

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر از دیگر منتقدان اجرای طرح ترافیک در شرایط کرونایی است، وی درباره این موضوع گفت: با توجه به اینکه شیوع کرونا میزان سفر‌های درون شهری با ناوگان حمل و نقل عمومی را کاهش داده است، اما در این ناوگان باز هم تراکم جمعیت داریم، به عنوان مثال یک قطار 600 نفر (300 نفر ظرفیت نشسته و 300 نفر ظرفیت ایستاده) ظرفیت دارد، اما در روز‌هایی که تراکم جمعیت بالا است گاهی شاهد حضور هزار نفر در یک واگن مترو هستیم که در عمل اجازه اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی را به ما نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به تهیه شیوه نامه طرح فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی را اجباری کنیم و در ایستگاه‌های مترو ماسک با قیمت دولتی به مسافرانی که ماسک ندارند، عرضه شود.

وی بیان داشت: در حوزه طرح ترافیک باید اعلام کنم اگرچه لغو اجرای طرح ترافیک در پایتخت موجب افزایش تردد و کاهش درآمد‌های شهرداری شده است، اما اجرای آن ضرر بیشتری نسبت به لغو آن دارد.

 هشدار در مورد موج دوم ابتلا به کرونا در پایتخت

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران نیز موافق نظر سایر همکاران خود در شورا است وی در پیامی که در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد، بیان داشت:  طرح ترافیک باید تا زمان ریشه‌کنی کرونا متوقف شود. اجرای این طرح در شرایطی که به دستور رئیس جمهور دوسوم کارمندان باید سرکار بروند، یعنی افزایش جمعیت در واگن‌های مترو و اتوبوس! پیامدش هم ایجاد موج ابتلا به کرونا در پایتخت است.

 گسیل جمعیت به سمت مترو

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران هم از شورای ترافیک در پیامی از مسوولان مربوطه خواست تا اجازه بدهند طرح ترافیک همچنان متوقف بماند تا جمعیت بیشترى به سوى مترو و اتوبوس گسیل نشود.

رای منفی وزارت بهداشت به طرح شهرداری

مدیران وزارت بهداشت هم مخالف اجرای طرح ترافیک هستند از جمله محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت که روز گذشته در نشست خبری مجازی رسما اعلام کرد: ما مخالف انجام طرح ترافیک در تهران هستیم.

تصمیم قطعی شهرداری برای اجرای طرح

با وجود مخالفت شورای شهری‌ها بر سر اجرای طرح ترافیک، شهرداری موافق سرسخت و جدی طرح ترافیک است. یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اجرای طرح ترافیک در پایتخت به فارس گفت:  پیش بینی ما برای ۲۳ فروردین از قبل، کاهش ترافیک در محدوده طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا نسبت به خارج محدوده دو طرح بود و به نظرم اجرای طرح ترافیک از امروز در تعدیل ترافیک مناسب بوده است.

وی با اشاره به اینکه نظر شورای ترافیک در مورد اجرای طرح ترافیک همچنان قطعی است، بیان داشت: البته اگر ستاد کرونا برای روزهای آتی تصمیم جدیدی داشته باشد ما تابع اجرای آن خواهیم بود.

برخی اصرار به اجرای طرح از در منازل دارند

حجت خاطرنشان کرد: در مورد اجرای طرح ترافیک دو گروه موافق و مخالف وجود دارند و برخی معتقد هستند که حتی طرح ترافیک باید گسترش یابد و حتی از در منازل اجرا شود به نظر این گروه اجرا نشدن طرح ترافیک سبب تشویق مردم به بیرون آمدن از منزل خواهد شد. نظر دسته دوم ما متفاوت است این افراد معتقدند که اجرای طرح ترافیک سبب استفاده بیشتر از حمل‌و نقل عمومی و شیوع  گسترده کرونا می‌شود.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ما در شهرداری موافق اجرای طرح ترافیک هستیم چرا که به نظرمان اجرایی نشدن آن عواقب بیشتری دارد. البته روشی که از امروز اجرا شده در واقع متفاوت از طرح‌های ترافیکی قبلی است چرا که طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا از امروز هوشمند بوده و در نظر گرفتن فرصت دو ساعته ۱۴ تا ۱۶ سبب خروج کارمندان از طرح ترافیک می‌شود و در واقع از سفرهای غیر ضروری با این سبک از ترافیک به شدت کاسته خواهد شد.

  اختصاص ۵۰ اتوبوس برای گلوگاه‌های مترو

وی درباره وضعیت مترو گفت:  نباید بار مسافر را در مترو اضافه کرد چرا که مترو انعطاف‌پذیری جهت افزایش پذیرش مسافر ندارد و این برخلاف موضوع اتوبوس‌ها است  البته اختصاص اتوبوس برای گلوگاه‌های مترو از راهکارهای برون رفت مشکلات مترو در شرایط کرونایی است.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر قرار شده شرکت‌های خصوصی در گلوگاه های مترو فعالیت‌هایی را آغاز کنند، گفت: از امروز ۵۰ اتوبوس به غیر از اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی در جابجایی مسافران مترو مشارکت خواهند داشت.

   لغو طرح ترافیک شاید از یکشنبه!

اما با وجود اجرای طرح ترافیک محمد تقی‌زاهده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران اعلام کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا دوباره در خصوص اعمال و یا لغو طرح ترافیک تهران برای روزهای یکشنبه به بعد تصمیم گیری می‌کند.

وی افزود: تصمیم اعمال طرح ترافیک، توسط شورای ترافیک گرفته شد و بر همین اساس طرح ترافیک بعد از تعطیلات باید، اجرایی می‌شد.

تصمیماتی که به جان و نان مردم گره می‌خورد

هر چند طی چند روز اخیر از آمار مبتلایان به کرونا در کشور اندکی کاسته شده است ولی تاکنون به گفته مسوولان وزارت بهداشت مجموع بیماران کووید 19 در کشور به بیش از ۶۸ هزار نفر رسیده و بیش از ۴۲۰۰ نفر از بیماران، جان خود را از دست داده اند و دیگر در بین ما نیستند

به گفته کارشناسان و متخصصان پزشکی و حتی به اذعان  بسیاری از مسوولان کرونا  الان قصد رفتن از ایران را ندارد و ممکن است تا ماه‌های دیگر و حتی تا پایان سال هم در شهرها جولان دهد و قربانی بگیرد. بنابراین اتخاذ تصمیمات جامع و راهگشا ضرورت دارد و اجرای و ابلاغ تصمیمات دقیق آن هم هرچه سریع‌تر برای جان بسیاری از جمله مسافران حمل و نقل عمومی حیاتی است.

حالا باید دید چه تصمیمی پیش روی مسافران پایتخت که این روزها شاید بیش از سایر افراد دغدغه ابتلا به  کرونا را دارند، گذاشته می‌شود به طوری که هم جانشان در امان باشد و هم نانشان.