افراد بهبود یافته از کرونا همچنان ناقل این ویروس هستند؟

مینو محرز قائم مقام انجمن حمایت از بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که آیا افراد بهبود یافته از کرونا بعد از دو هفته همچنان ناقل بیماری هستند؟ گفت: از نظر پروتکل درمانی که توصیه شده کسی که کرونا می‌گیرد بعد از بهبودی کامل زمانی می توان گفت ویروس کرونا در بدن فرد وجود ندارد که یا ۲ تست منفی پشت سر هم به واسطه ۲۴ ساعت داشته باشد و یا اینکه ۱۴ روز از پایان علائمش گذشته باشد. در این دو صورت فرد می تواند به سطح جامعه برگردد و به کارش مشغول شود و می توان گفت فرد ناقل بیماری نیست. 

فرد بهبود یافته از کرونا بعد از چند روز می تواند به سرکار برگردد؟

اخبار اجتماعی-قائم مقام انجمن حمایت از بیماری‌های عفونی در ادامه بیان کرد: ویروس کرونا بعد از بهبودی بیمار مدت زیادی طول می کشد که از طریق مدفوع دفع می‌شود به همین دلیل فرد بعد از بهبودی نیز باید دست‌های خود را بشوید و نظافت را رعایت کند تا دوباره مبتلا نشود. ولی از نظر تنفسی ۱۴ روز بعد از پایان تمام علائم ویروس کرونا فرد می‌تواند به جامعه باز گردد و ناقل ویروس نیست.

استفاده مردم عادی از عینک های مخصوص پزشکی

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه درباره استفاده مردم عادی از عینک های مخصوص پزشکی گفت: متاسفانه مردم از وسایلی برای محافظت خود استفاده می‌کنند که مخصوص بیمارستان‌ها و کادر درمانی است و تمام این وسایل را خریده اند در حالی که کادر درمانی به این وسایل احتیاج دارد. این ویروس در هوا معلق نیست که مردم بخواهند از عینک مخصوص کادر پزشکی برای محافظت از خود استفاده کنند.

شیوه محافظت مردم از خود در هنگام تردد در شهر

محرز در ادامه درباره شیوه محافظت مردم از خود در هنگام تردد در شهر گفت: مردم عادی از ماسک پارچه‌ای استفاده کنند کافی است.