جزیره زیبای کیش

افکارنیوز:نام جزیره کیش از نظر معنا به مفهوم "تیردان" یا "ترکش" میباشد. این نام ازآن جهت برگزیده شده است که وقتی بر بلندیهای اطراف جزیره می ایستادند چون تیری که در ترکش باشد به نظر می رسید.
برخی از نویسندگان نیز نام قدیم کیش را کیان نوشته اند. افسانه ای میگوید: کیکاوس هنگامی که به فارس رفت تختش در سیراف فرود آمد از این رو احتمال دارد نام کیان از نام سلسله کیانیان گرفته شده باشد.
نیارخوس دریاسالار یونانی در سال ۳۲۵ قبل از میلاد به فرمان اسکندر مامور شد سفری اکتشافی در دریای عمان و خلیج فارس انجام دهد و نوشته های وی دلالت بر آن دارد که او جزیره کیش را در قرن چهارم قبل از میلاد بازدید کرده است.
آریان مورخ یونانی از جزیره کیش به نام کامتینا یاد کرده و بر این باور بود که در زمان اسکندر مقدونی هنگامی که نیارخوس در خلیج فارس به سیر و سفر پرداخت این جزیره به دو الهه ونوس و مرکور اختصاص داشته است.
در دوره هخامنشی کیش مرکز عمده صید مروارید بین النهرین و هندوستان بوده و بازرگانان بزرگ دنیا به این جزیره رفت و آمد داشتند.
در زمان اتابکان فارس اهمیت کیش به حدی بوده است که والی خلیج فارس در این جزیره سکونت داشت و درآمد کیش از عشریه(نوعی عوارض) کشتی های تجاری مبالغ بسیار قابل توجهی بوده است.
بنابر نوشته های تاریخ نویسان، در دوره ایلخانان مغول نام کیش همیشه در زمره شهرهای بزرگ و مهم چون بغداد، شیراز، بحرین و هندوستان آورده می شده است و ویرانه های باقی مانده از شهر حریره خود گواه این موضوع است. مارکوپولو در سفر به چین و ملاقات با امپراطور و یکی از همسران او مجذوب گردنبندی گران بها آویخته به گردن او میشود که به او گفته شد: این مروارید بسیا زیبا ارمغانی از جزیره کیش می باشد.
در قرن شانزدهم میلادی، پرتغالیها با اهداف تسلط بر بازارهای تجاری هندوستان، اعرابستان و ایران کشتیهای جنگی خود را به اقیانوس هند گسیل داشته و تا دوره صفویه نیز در کیش حضور داشتند.
در سال ۱۳۴۹ کیش مورد بازدید هیات کارشناسی قرار گرفت و با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی مناسب به عنوان مرکز بین المللی توریستی تجاری مورد نظر قرار گرفت و بالاخره در سال ۱۳۷۱ با تاسیس سازمان منطقه آزاد کیش این جزیره جانی تازه گرفت و دوران توسعه کیش آغاز شد.

پیدایش جزیره کیش
حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش در ادامه حرکات صفحه ای عظیم قاره ها و فشار آنها بر هم که با چین خوردگیها و پدیده کوه زایی همراه بود، شبه جزیره عربستان همراه با صفحه قاره آفریقا به سوی شمال حرکت کرد و در نتیجه(حدود ۶۵ میلیون سال پیش) از آفریقا جدا شده و به آسیا متصل گرید.
فشار ناشی از اثر این تحرک که از جنوب غربی به ایران وارد شد، باعثچین خوردگی عظیم این بخش از فلات ایران به صورت ارتفاعات زاگرس گردید و رشته کوههای آن عمود بر راستای این فشار یعنی در جهت شمال غربی به جنوب شرقی بوجود آمد. حداکثر ارتفاع رشته کوههای زاگرس حاصل از این حرکات کوه زایی، قله دنا با ارتفاع ۴۴۰۹ متر در بویر احمد است. ارتفاع رشته کوههای زاگرس از قله دنا بتدریج در جهت خلیج فارس کم شده و ادامه آن در اعماق آبهای خلیج فارس به صورت چین خوردگی هایی در زیر آب پنهان میگردد.
جزیره کیش و سایر جزیره های تنگه هرمز در خلیج فارس بخشی از تاقدیسهای این چین خوردگیها و از سازه های زاگرس اند.
آب و هوای جزیره کیش
کیش در محدوده مناطق گرم و خشک و تحت تاثیر آب و هوای بیابانی بوده و دارای تابستانی طولانی و گرم و زمستانی کوتاه و ملایم است. تعادل آب و هوای جزیره تحت تاثیر توده های مختلف هوای شمال غربی و جنوبی قرار داشته و به طور کلی خشک و کم باران است. بارندگی عمدتا به صورت رگبار و سیلابی در ماه های زمستان انجام میگیرد. میزان رطوبت در تابستان بسیار بالا بوده و حتی به صد در صد نیز میرسد. کیش به لحاظ واقع شدن در منطقه صحرایی و خشک فاقد روزهای یخبندان است.
بهترین موقع سفر به جزیره کیش ماههای دی تا فروردین هستند. جزیره کیش در این ماهها هوایی بسیار لطیف و دوست داشتنی دارد.
جزیره کیش جزیره ای مرجانی است بیایید از مرجانهای دریایی بیشتر بدانیم.
مرجان های دریایی(coral)
مرجان چیست؟
در میان اقیانوسهای جهان یکی از غنی ترین فرم های تنوع زیستی را در ساختارهای زنده ای می یابیم که مرجان نام دارند. آبسنگهای مرجانی که به ظاهر شبیه صخره هایی بی جان می باشند، درواقع جوامع زنده ای هستند که تنوع بالای موجودات ساکن آنها را در کمتر اکوسیستمی می توان شاهد بود.
مرجان ها جانورانی گیاهی شکل و استوانه ای از رده کیسه تنان هستند و اغلب دسته جمعی زندگی می کنند. در بالای استوانه، سر آن ها قرار دارد و در پایین، صفحه ای پهن وجود دارد که به آن صفحه پایی می گویند. سلول های صفحه پایی موادی آهکی ترشح می کنند تا مرجان بر روی تخته سنگ ثابت نگه داشته شود. با ترشح این مواد، به تدریج پایه ای آهکی برای مرجان به وجود می آید. تجمع مرجان ها و ترشحات آهکی آنها، در طول دوران مختلف زمین شناسی در پیدایش جزیره کیش نقش داشته است. جزایر مرجانی و جنگل های استوایی دارای بالاترین تنوع زیستی در اکوسیستم های جهان هستند.
این آبزیان حساس بویژه در مناطق گرمسیری جهان نقش بسیار مهمی را در پایداری و تداوم حیات اقیانوسها ایفا میکنند. همچنین آبسنگهای مرجانی نقش مهمی را در پایداری و پابرجائی جوامع محلی دارند. دربیش از ۸۰ کشور درحال توسعه جهان جوامع محلی بی شماری ازنظر تامین مواد غذائی و کسب درآمد اقتصادی وابسته به آبسنگهای مرجانی می باشند.
مرجان ها از جانوران آبزی هستند که در شاخه کینداریا و رده آنتوزوآ طبقه بندی می‌شود.
مرجان‌ها دو دسته اند:
- مرجان‌های نرم
- مرجان‌های سخت
مرجان‌ها از اجزایی به نام پلیپس تشکیل شده‌اند. پلیپس‌ها در درون خود مایعی ژله مانند دارند. دهان مرجان‌ها از اجزایی به نام تنتیکلز تشکیل شده است که به وسیله آن پلنکتون‌ها را به دام می‌اندازد. مرجان‌ها به دو طریق تقسیم سلولی و حرکت لاروها تولید مثل می‌کنند. مرجان‌ها سیستم دفاعی و تهاجمی هم دارند. مرجان‌ها زندگی همیارگونه‌ای دارند. مرجان‌ها تا جایی که مواد غذایی دارند رشد می‌کنند سپس رشد آنان متوقف گردیده و اجازه رشد به گونه‌های دیگری می‌دهند که فرصت‌های غذایی مناسب‌تری دارند.
مرجانها، سازندگان اصلی تشکیلات یا جزیره‌های کوچک دریایی و توده‌های سختی بوجود می‌آورند که قادر به مقاومت در برابر امواج کوبنده دریاها هستند. بسیاری از جانوران در میان مرجانها به سر می‌برند. تولید مثل این پولیپها به صورت کلنیهای متراکم، مرجانهای آهکی و تشکیلات مرجانی تولید می‌کنند. این جانوران به آبهای تا ۲۰ درجه سانتیگراد یا گرمتر احتیاج دارند و از سطح تا اعماق ۳۷ متر، میان ۲۸ درجه شمالی و ۲۸ درجه جنوبی به سر می‌برند. در اطراف فلوریدا و هند غربی و دریای مرجان هاوایی و فلیپین تا استرالیا و آفریقای شرقی فراوان هستند.
حقایقی درباره مرجانها:
- مرجان ها اکسیژن آب را تأمین مى کنند و موجب شفافیت آن مى شوند.
- مرجان‌ها فقط ۱% از بستر دریاها را پوشش می‌دهند.
- مرجان‌ها ۲۵% از تمام حیات دریا را در خود حفظ می‌کنند.
- بسیاری ازانواع ماهی‌ها در مرجان‌ها زند گی می‌کنند.
- هر کدام از مرجان‌ها یک اکوسیستم کامل هستند.
- در اقیانوس اطلس %۱۵ مرجان‌ها تجمع دارند که مجموعه‌ای از ۷۰ گونه مرجان می‌باشند. این مرجان‌ها محل زندگی ۵۰۰ نوع ماهی هستند.
- اقیانوس هند و آرام شامل % ۸۵ از ریف‌های جهان با ۷۰۰ نوع مرجان و ۴۰۰۰ گونه ماهی می‌باشند.
- بیش از ۸۰۰۰۰ گونه حیاتی در مرجان‌ها زندگی می‌کنند.
- مرجان‌ها ۶/۱ سواحل دریاها و خشکی‌ها را محافظت می‌کنند، مثلا: جزیره های کم‌ارتفاع را در برابرخشم امواج و فرسایش دریاها محافظت می‌نمایند.
- هر یک متر مربع مرجان از نظر اقتصادی برابر ۴۷۰۰۰ دلار می‌ارزد.
- بزرگترین صنعت توریست جهان با جذابیت‌های طبیعی که ۱۰% از کل صنعت توریست را پوشش می‌دهند.
- از مرجان‌ها جهت تولید داروهای ضد سرطان و جهت پیوند استخوان استفاده می‌گردد.
- مرجان‌ها به غیر از غذا یک مکان برای زندگی موجودات دریایی هستند.
- این موجودات از قدیمی‌ترین اکوسیستم زمین هستند و جوان‌ترین مرجان‌ها ۱۸۰۰۰ سال عمر دارند.
- مرجان‌ها گونه‌ای از جاندارانند که نه گیاهند و نه جانور بلکه ماینرال نام دارند که از موادی به نام زوکسانتیلا تشکیل یافته‌اند.
عوامل از بین برنده مرجان ها:
به طور کلی مرجانها به نوسانات شرایط محیطی و به خصوص شوری، شفافیت آب، اکسیژن محلول و درجه حرارت بسیار حساس بوده و لذا دامنه تحمل کمی نسبت به شرایط محیطی دارند و به همین دلیل افزایش آلودگی‌های مختلف در محیط‌های دریایی، این اکوسیستم را سریعا دچار نابودی می‌کند.
همچنین از عوامل تهدید کننده مرجانها میتوان موارد زیر را نام برد:
- لایروبی دریا و استحصال زمین
- آلودگی دریاها(فاضلاب - زباله - مواد نفتی)
- ساخت و ساز در سواحل
- ماهیگیری بیش از حد و استفاده از روشهای مخرب صید
- گرم شدن زمین و آب شدن یخهای قطبی
- شکاف لایه اوزون
نکاتی جهت جلوگیری از تخریب مرجان ها:
- از دست زدن به مرجان ها اجتناب کنیم.
- از شکستن و یا تخریب آنها جلوگیری نماییم.
- از قایقرانی در مناطق مرجانی خودداری نماییم.
- در مناطق مرجانی ماهیگیری نماییم.
- در مناطق مرجانی لنگر نیاندازیم.
- در حین غواصی تجهیزات خود را در مکانهای مناسب قرار داده تا از برخورد آنها با مرجانها جلوگیری نماییم.


موقعیت جغرافیایی جزیره کیش
جزیره کیش با وسعتی معادل ۹۰ کیلومتر یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس می باشد که در ۱۸ کیلومتری کرانه جنوبی ایران و فاصله ۳۰۰ کیلومتری بندرعباس قرارگرفته است. جزیره کیش دارای ۱۵ کیلومتر طول در محور شرقی – غربی و ۷ کیلومتر عرض در محور شمالی – جنوبی است و تقریبا بیضی شکل میباشد. جزیره کیش تقریبا مسطح است. ارتفاع نسبی جزیره از سطح دریا حدود ۳۲ متر و بلندترین نقطه آن که در شرق جزیره واقع است حدود ۴۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
فاصله کیش با شهرهای سرزمین اصلی به کیلومتر
فاصله هوایی به صورت خط مستقیم و فاصله زمینی با احتساب ۳۲ کیلومتر راه دریایی در نظر گرفته شده است
فاصله زمینی فاصله هوایی شهر
۱۷۰۳ ۱۰۵۰ تهران
۸۱۹ ۳۶۵ شیراز
۱۳۰۳ ۷۳۰ اصفهان
۳۸۱ ۲۴۰ بندرعباس
۲۳۰۰ ۱۴۷۰ تبریز
۱۷۸۹ ۱۲۱۰ مشهد
۲۷۱ ۱۳۰ لار

همچنین فاصله دریایی کیش تا جزیره هندورابی ۲۸ کیلومتر، تا جزیره فارور ۵۵ کیلومتر، تا جزیره سیری ۸۷ کیلومتر، تا جزیره ابوموسی ۱۷۷ کیلومتر، تا قشم ۲۲۵ کیلومتر، تا چابهار ۶۷۵ کیلومتر، تا بوشهر ۷۴۰ کیلومتر و تا دبی ۲۰۰ کیلومتر میباشد.
فرهنگ و مردم
جمعیت جزیره کیش بر طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ برابر ۲۰۹۲۲ نفر بوده که ۸۲ درصد آن طی سالهای اخیر در نتیجه فعالیت های اشتغالزایی به کیش مهاجرت کرده اند. میزان باسوادی در کیش بیش از ۹۲ درصد و درصد اشتغال بالای ۹۸ درصد است که نشان دهنده وضعیت بسیار مطلوب این دو شاخص است.
ملاقات با اهالی بومی یک کشور یا منطقه برای بسیاری از گردشگران یک جاذبه فراموش نشدنی بشمار می آید. در محله سفین شما می توانید با اهالی بومی سخت کوش و خونگرم کیش ملاقات کرده و از نزدیک با سبک زندگی آنها آشنا شوید. تقریبا تمامی بانوان، مردان و کودکان این محله از لباس های سنتی استفاده میکنند. لباس محلی مردان " دشداشه " و " غتره " میباشد و زنان " ملفع " پوشیده " بطوطه " یا(برقع) روی چهره شان می گذارند. مهمترین اعیاد عید قربان و عید غدیر میباشد. ساز اصلی محلی " حبان "، " نی انبونه " و " دهل " است.
شغل سنتی بومیان ماهیگیری، دامداری، دریانوردی و تجارت است و در گذشته به صید مروارید نیز می پرداختند. ابزارهای اصلی صیادان کیش برای ماهیگیری تور ماهیگیری، گرگور و قلاب هستند. اما علاوه بر آنها استفاده از " مشتا " و نیزه و حتی ماهیگیری با دست نیز در سطح بسیار محدودی رواج دارد.
همزمان با توسعه توریستی و تجاری جزیره بخشی از این افراد به کارهای خدماتی روی آورده اند و بقیه از طرق سنتی به امرار معاش می پردازند. ماهیگیری و دامپروری در میان بومیان معمول است. تجار محلی و بومی در بازار سفین به کار مشغول هستند. فضا و معماری سنتی این بازار یادآوری بازارهای سنتی و قدیمی سرزمین اصلی ایران است.
پوشش گیاهی جزیره کیش
کیش از نظر پوشش گیاهی در منطقه نیمه حاره ای جنوب ایران قرار گرفته است. وجه مشخصه این منطقه حضور گیاهان مقاوم در برابر خشکی است که موجب سازگاری جالب توجهی در گیاهان منطقه شده است.
بطور مثال درخت لور که بنا بر روایتی توسط پرتغالیها از شبه جزیره هند به بنادر و جزایر جنوبی ایران منتقل شده است برای تامین آب مورد نیاز خود علاوه بر ریشه های اصلی و فرعی، از ساقه نیز ریشه هایی به زمین می فرستد تا به عنوان ریشه های کمکی در جذب آب به بدنه اصلی درخت کمک کند و یا در گروهی دیگر از درختان این سازگاری بصورت کاهش سطح برگها برای پایین آوردن میزان تبخیر و تعرق دیده می شود که درختان گز و کرت از این گروه می باشند.
درختان منطقه به دوگروه بومی و غیر بومی تقسیم می شوند:
درختان بومی عبارتند از کهور ایرانی، کنار، لور، گز، کرت، بمبرلاری، نخل خرما. درختان غیر بومی عبارتند از: گل کاغذی، نخل زینتی، اکالیپتوس، مورد، موز، لیموترش و نارگیل که در دهه های اخیر به جزیره آورده شده اند.
حیات وحش جزیره کیش
حیات وحش در جزیره کیش به گروههای زیر تقسیم میشوند:
بستانداران که از مهمترین حیوانات این گروه می توان آهوی ایرانی را نام برد که بصورت آزاد در جزیره کیش گردش میکنند و شکار آنها ممنوع می باشد. گربه، خدنگ، خارپشت ایرانی، موش، جربیل بلوچستان و دلفین معمولی نیز از دیگر بستانداران آبزی جزیره گزارش شده اند.
پرندگان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب به این جزیره مهاجرت میکنند و گروه بیشمار پرندگان در اطراف باغ بهشت و درخت سبز تماشایی است که از آن جمله می توان به بلبل، چکاوک کاکلی، عقاب ماهیگیر، حواصیل خاکستری، سبز قبای هندی و … اشاره کرد.
تنوع خزندگان در جزیره محدود و عمدتا شامل لاک پشتها، مارمولک ها و مارها است. لاک پشت ها برای تخم ریزی به ساحل می آیند. مارمولک ها که از فراوانی نسبی بالایی برخوردار می باشند بی خطرند و از حشرات تغذیه میکنند. دو نوع مار قیطانی غیر سمی و مار جعفری که سمی است نیز در جزیره وجود دارد.
تعداد زیادی از آبزیان موجود در خلیج فارس به دلیل حوادت مختلفی به این پناهگاه آرام و گرم پناه آورده اند که از آن جمله می توان به قباد(شاه ماهی) حلوا سفید، شوریده و صدها گونه ماهی تزئینی اشاره کرد.
آبهای ساحلی جزیره کیش فاقد کوسه خطرناک بوده و شنا در دریا کاملا بی خطر است. کوسه هایی که بعضا در ساحل کیش دیده میشوند از ماهی های کوچک تغذیه میکنند و برای شناگران خطری ندارند.
جزیره کیش مروارید خلیج فارس
ساحلی نقره ای، آفتابی درخشان، آسمانی آبی، آبهایی نیلگون، هوایی پاک و آرامشی بی نظیر، جزیره کیش را به مروارید خلیج فارس تبدیل کرده است.
بیشتر دیدنیهاى جزیره زیبای کیش شگفتیهایى است که طبیعت طى سالهاى متمادى بوجود آورده است. یکى از شگقتیهاى جزیره مرجانی کیش، سواحل آن است، سواحلی نقره فام.
کمتر نقاطى را در دنیا می‌توان یافت که از لحاظ طبیعى این قدر دیدنى باشند. کف دریا به دلیل شفافیت و زلالى آب تا عمق چند مترى قابل مشاهده است و به صورت آکواریوم طبیعى درآمده است. کافی است چند تیکه نان در آب بیاندازید تا انواع و اقسام ماهی های رنگارنگ را دور خود ببینید.
پارک ساحلى، پارک پرندگان، پارک آهوان که تعداد زیادى آهو و پرنده در فضاى طببعى زندگى می‌کنند، پارک وحش کیش و پارک دلفینها از جمله دیدنیهای کیش هستند که گردشگران حاضر به چشم پوشى و ندیدن آنها نیستند. از دیدنیهای دیگر جزیره کیش می توان اسکله تفریحى، کشتی یونانی، شهر زیر زمینی کاریز، جاده کرانه که دور تا دور جزیره کشیده شده است و پیست دوچرخه سوارى به طول حدود ۵۱ کیلومتر که گردشگران تا پاسى از شب در آن به ورزش مفرح دوچرخه سوارى می‌پردازند را نام برد.
بازارهاى کیش نیز جذابیتى خاص دارند و معمولا توریست ها و گردشگران در طول روز دراین بازارها وقت خود را صرف می‌کنند و شب هنگام در کنار ساحل به دیدن مناظر طیبعى و زیباییهاى دریا و ورزشهاى دریایى و دوچرخه سوارى مى پردازند.
محیط آرام و بدون ترافیک کیش یک ویژگى دیگر این جزیره زیبا است. در جزیره کیش هیچ توقفى وجود ندارد، میادین و چهارراه‌ها فاقد چراغ قرمز توقف است و به همین دلیل سیستم حمل و نقل در کیش روان و با آرامش توام است. در حداقل زمان ممکن می‌توان از این طرف جزیره به آن طرف دیگر رفت. استفاده از کمربند ایمنى، رعایت سرعت مجاز و علایم رانندگى در کیش لازم و اجبارى است و با متخلفان بشدت برخورد می‌شود. خیابانها وبولوارهاى کیش نیز به طرز زبیایى ساخته شده‌اند و با نخل‌هاى زینتى وگلهاى رنگارنگ جذابیتى خاص به این جزیره بخشیده‌اند.
ماهیان کیش:
جزیره کیش به علت قرار گرفتن در آبهای آزاد از نظر ماهی تنوع زیادی دارد. صیّادى یکى از مشاغل اصلى بومیان جزیره محسوب مى شود. طبق آمار سال هزار و سیصد و هشتاد و پنج حدود چهل و شش درصد از شاغلین بومى جزیره را صیادانى تشکیل مى دهند که اغلب به صورت موروثى این شغل را انتخاب کرده اند.
انواع ماهى هایى که توسط این صیادان صید مى شوند شامل: ماهى شیر، سُرخو، سه کله، کافُر، شهرى، جاش سال، جاش طلایى، جت، هوور، کوسه، نیزه، هامور، زرده، صافى، طوطى، حلالى، گرفه، زل، ماهى طوطى، خروس دریایى(دیج ماهی) و …
ماهى یکى از مهم ترین مواد پروتوئینى در سبد غذایى است. داشتن اطلاعاتى از ماهیان جزیره حتى اندک خالى از لطف نیست.
ماهى سه کله، ماهى شیر، ماهى سُرخو و ماهى شهرى جزء ماهیان پر چرب است.
ماهى جت، کافُر و ماهى جاش فاقد هر گونه چربى است.(قابل توجه بیماران قلبى)
ماهى هوور و ماهى زرده ماهیان گوشت قرمز و طعم دار به حساب آمده و در هنگام خوردن، طعم ادویه مى دهند.
اکثر ماهیان این منطقه طبع سرد دارند. به همین علت همراه ماهى خرما هم مصرف مى شود.
اگر خواستید بدانید سرخ کرده ى کدام ماهى و یا کبابى کدام ماهى خوشمزه تر است به مطالب زیر توجه کنید:
ماهیان مناسب براى سرخ کردن: کافُر، جاش سال، جت، ماهى شیر کوچک و هامور کوچک
ماهیان مناسب براى کباب کردن: ماهى سه کله، شیر بزرگ و هامور بزرگ گفتنى است به علت مرجانى بودن دریاى جزیره کیش «میگو» در این منطقه صید نمى شود و همچنین علت اصلى ماندگارى صید سنتى در این جزیره وجود همین مرجان هاست که مانع صید به روش مکانیزه مى شود.
پرندگان کیش:
در سراسر جزیره، انواع گوناگونى از پرندگان مشاهده مى شوند. حضور چندین نوع کاکائى و پرستوى دریایى(به تعداد زیاد) در سواحل جزیره براى کسانى که از راه دریا به جزیره وارد مى شوند و همچنین براى همه بازدیدکنندگان جذاب و تماشایى است.
کمى دور تر از بازارها و مراکز شهرى، پرندگان بسیار زیبایى مانند: فلامینگو ها، انواع باکلان، گیلانشاه، حواصیل و اگرات را مى توان دید. مشاهده این پرندگان در کیش از فاصله نزدیک و به راحتى ممکن است. در این جزیره براى دیدن دقیق بسیارى از پرندگان نیازى به دوربین هاى چشمى شکارى نیست. احتمال و شانس دیدن پرندگانى مانند: شاهین، بحرى، بالابان و دیگر پرندگان شکارى در کیش از هر جاى دیگرى در سراسر ایران بیشتر است.
پرندگان شکارى در فصل مهاجرت در کیش به وفور مشاهده مى شوند. تعدادى از پرندگان شکارى زیبا و بى نظیر مانند: عقاب ماهیگیر، عقاب دو برادر و سارگبه جنگلى از ساکنان دائمى جزیره مى باشند.
کسانى که مختصرى آشنایى یا توجه به پرندگان دارند، با دیدن سبز قبا، زنبور خور، سنگ چشم، بلبل خرما، مینا، جنبانک و شهدخوار که در رنگ هاى براق و گوناگون در سراسر جزیره حضور دارند شگفت زده مى شوند. کیش براى پرنده شناسان حرفها و جذابیت هاى خاصى دارد.
آهوان کیش:
مهره دار زیباى دیگرى که در کیش حضور چشمگیرى دارد آهو است. کمى بیش از دو دهه گذشته جمعیت کوچکى از آهوان خارک به این جزیره منتقل شدند. جمعیت حدود سى تایى آهوان وارد شده در طى سال هاى گذشته به حدود ۳۰۰ رأس بالغ شده اند و در سراسر جزیره حضور دارند. مشاهده آهوان، که به آسودگى در کیش زندگى مى کنند براى همه میهمانان جزیره بسیار خوشایند است.
جزیره مرجانی کیش
سواحل مرجانى جزیره کیش مناطق مرجانى اطراف جزیره معمولاً در چند نقطه تمرکز یافته اند:
منطقه بیگ کرال(منطقه مرجان هاى بزرگ): روبروى پلاژ خارجى ها پشت هتل سیمرغ.
نطقه ستن کرال: شمال شرقى جزیره وسط دریا.
نطقه وزه: روبرى هتل داریوش.
منطقه گیریک شیپ: اطراف کشتى یونانى.
منطقه دیوار پرتغالى ها: اطراف کشتى یونانى
از مرجانها بیشتر بدانیم
دیدنیها و مراکز تفریحی جزیره کیش
ساحل کیش - سواحل نقره فام
کشتی یونانی
شهر زیر زمینی کاریز
شهر باستانی حریره
قایقهای کف شیشه ای
آکواریوم و نمایشگاه خزندگان
پارک آهوان و باغ وحش
پارک دلفینها
باغ پرندگان
روستای باغو
پارک ساحلی مرجان
اسکله تفریحی
اسکله میر مهنا
درخت سبز
پایاب
نخلستانهای جزیره کیش

هتلها و مراکز اقامتی جزیره کیش
برای دیدن مشخصات و عکس هتلهای کیش و نظرات مسافران درباره آنها روی اسم هتل مورد نظر خود کلیک کنید.
برای دیدن موقعیت هر هتل در جزیره و فاصله آن از بازارها و دریا میتوانید از این نقشه استفاده نمایید.
مقایسه نتایج آرا کاربران به هتل های کیش را نیز میتوانید در این صفحه ببینید.

• داریوش
• پارمیس
• ارم


• مریم
• شایان
• گراند
• آنا
• شایگان
• صدف
• فلامینگو
• هلیا


• آفتاب شرق
• لاله
• پارسیان
• تماشا
• ونوس
• سان رایز
• آبادگران
• آریان
• آرامیس
• سارا
• ارم ۲


• اسپادانا
• تاپ‌رز
• پانیذ
• جام جم
• پارس نیک
• سیمرغ
• سالار
• فارابی
• عالی ‌قاپو
• قائم
• کیش ‌الیت
• شباویز


• تعطیلات
• آرا
• دیدنیها
• فرشتگان
• گلدیس
• خاتم
• پردیس
• ستاره‌
• ایران
• دریا
• دیدار
• کوثر
• آسیا
• قاصدک
• فانوس
• خیام

کرایه اتومبیل در جزیره کیش
میهمانان عزیز جزیره کیش در صورت تمایل میتوانند با کرایه اتومبیل بدون راننده به گردش در جزیره زیبای کیش بپردازند. تحویل اتومبیل معمولا در فرودگاه یا محل اقامت میباشد.
مدارک لازم جهت کرایه اتومبیل:
۱ - اصل گواهینامه معتبر.
۲ - کارت شناسایی معتبر.
۳ - به امانت گذاشتن یه فقره چک به ارزش خودرو یا وجه نقد به عنوان ضمانت در اختیار شرکت کرایه دهنده اتومبیل.
پس از ارائه مدارک قراردادی بین شرکت کرایه اتومبیل بدون راننده(که بایستی مجاز و جزء مجمع رنتکاران کیش باشد) و کرایه گیرنده اتومبیل تنظیم خواهد شد.
نرخ اجاره خودرو در جزیره کیش به شرح زیر میباشد(تومان):
نرخ روزانه(تومان) مدل نوع خودرو ردیف
۴۰/۰۰۰ ۲۰۰۳-۲۰۰۵ هیوندا اکسنت ۱
۵۰/۰۰۰ ۲۰۰۶-۲۰۱۰ هیوندا اکسنت ۲
۷۰/۰۰۰ ۲۰۰۵-۲۰۰۷ هیوندا سوناتا ۳
۹۰/۰۰۰ ۲۰۰۸-۲۰۱۰ هیوندا سوناتا ۴
۱۰۰/۰۰۰ ۲۰۰۶-۲۰۰۹ هیوندا توسان ۵
۱۳۰/۰۰۰ ۲۰۱۰ هیوندا توسان ۶
۱۰۰/۰۰۰ ۲۰۰۶-۲۰۱۰ هیوندا کوپه ۷
۱۵۰/۰۰۰ ۲۰۰۷-۲۰۱۰ هیوندا سانتافه ۸
۶۰/۰۰۰ ۲۰۰۷-۲۰۱۰ هیوندا الانترا ۹
۷۰/۰۰۰ ۲۰۰۶-۲۰۰۸ هیوندا اپتیما ۱۰
۹۰/۰۰۰ ۲۰۰۹-۲۰۱۰ هیوندا اپتیما ۱۱
۱۰۰/۰۰۰ ۲۰۰۸-۲۰۱۰ کیا کارنس ۱۲
۱۰۰/۰۰۰ ۲۰۰۷-۲۰۱۰ کیا اسپرتیج ۱۳
۱۳۰/۰۰۰ ۲۰۰۶-۲۰۰۹ کیا سورنتو ۱۴
۱۵۰/۰۰۰ ۲۰۱۰ کیا سورنتو ۱۵
۱۲۰/۰۰۰ ۲۰۰۷-۲۰۱۰ کیا اپیروس ۱۶
۸۰/۰۰۰ ۲۰۰۹-۲۰۱۰ کیا سراتو ۱۷
۵۰/۰۰۰ ۲۰۰۶-۲۰۰۸ نیسان سانی ۱۸
۷۰/۰۰۰ ۲۰۰۶-۲۰۱۰ نیسان تیدا ۱۹
۱۰۰/۰۰۰ ۲۰۰۸-۲۰۱۰ نیسان التیما ۲۰
۱۳۰/۰۰۰ ۲۰۰۸-۲۰۱۰ نیسان قشقایی ۲۱
۴۰/۰۰۰ ۲۰۰۳-۲۰۰۴ مزدا ۳۲۳ ۲۲
۶۰/۰۰۰ ۲۰۰۳-۲۰۰۵ مزدا ۶ ۲۳
۱۰۰/۰۰۰ ۲۰۰۸-۲۰۱۰ مزدا ۶ ۲۴
۸۰/۰۰۰ ۲۰۰۷-۲۰۱۰ هوندا سیویک ۲۵
۱۱۰/۰۰۰ ۲۰۰۸-۲۰۱۰ هوندا آکورد ۲۶
۱۲۰/۰۰۰ ۲۰۰۷-۲۰۱۰ CRV هوندا ۲۷
۵۰/۰۰۰ ۲۰۰۶-۲۰۰۷ میتسوبیشی لنسر ۲۸
۶۰/۰۰۰ ۲۰۰۵-۲۰۰۶ تویوتا کمری ۲۹
۱۱۰/۰۰۰ ۲۰۰۷-۲۰۱۰ تویوتا کمری ۳۰
۶۰/۰۰۰ ۲۰۰۵-۲۰۰۷ تویوتا کرولا ۳۱
۸۰/۰۰۰ ۲۰۰۸-۲۰۱۰ تویوتا کرولا ۳۲
۶۰/۰۰۰ ۲۰۰۷-۲۰۱۰ تویوتا یاریس ۳۳
۱۷۰/۰۰۰ ۲۰۰۶-۲۰۱۰ تویوتا فورچونر ۳۴

در صورت اتوماتیک بودن هریک از خودروها مبلغ ده هزار تومن به مبالغ فوق اضافه میگردد.
مدت زمان اجاره روزانه ۲۴ ساعت میباشد.
در صورت اجاره به صورت ماهیانه، ۲۰ درصد تخفیف شامل مبالغ فوق میگردد.
هزینه بنزین بعهده اجاره کننده میباشد و چنانچه دارای کارت سوخت باشید میتوانید از آن نیز در جزیره استفاده نمایید. میتوانید سوخت خودرو را از دو پمپ بنزین مستقر درمنطقه گلدیس و منطقه فارور تأمین نمایید.
مبلغ ۲۰۰ هزارتومان بابت جرائم احتمالی راهنمایی و رانندگی به مدت حداقل سه روز و حداکثر یک هفته نزد اجاره دهنده خودرو باقی خواهند ماند و پس از مشخص شدن وضعیت خلافی خودرو به شما عودت داده خواهد شد.
توجه داشته باشید:
بستن کمربند ایمنی الزامی میباشد و
بوق زدن در کلیه معابر ممنوع میباشد.
رستورانهای جزیره کیش
رستورانهای جزیره کیش انواع غذا‌های ایرانی، فرنگی و دریایی را با کیفیت بسیار مناسب ارائه میدهند. پذیرایی با محصولات دریایی به دلیل تنوع صید در آب های اطراف جزیره کیش در بیشتر رستوران ها انتخاب اول مسافران است. البته متوسط بهای غذا در بسیاری از رستورانهای جزیره به نسبت سایر انواع آن در سرزمین اصلی به نسبت بالا است.
رستوران های جزیره کیش در مقایسه با سرزمین اصلی، مدت زمان بیشتری در طول شبانه روز سرگرم پذیرایی هستند و تا پاسی از شب به اجرای برنامه‌های متنوع از جمله موسیقی زنده می‌پردازند.
نظرات درباره رستورانهای جزیره کیش
کافی شاپ و چایخانه های جزیره کیش

آدرس تلفن نوع غذا نام رستوران
جنب شرکت آب و برق ۴۴۲۲۱۸۶ ایرانی آب و برق کیش
جنب صدا وسیمای کیش ۴۴۲۳۶۳۰ ایرانی / فرنگی اسپادانا
میدان امیرکبیر - پشت هتل صدف ۴۴۲۴۱۲۱ - ۴ ایرانی آنا
بازار گلستان - غرغه ۵۴ ۴۴۴۰۵۱۶ کبابی بره سفید
میدان المپیک بلوار المپیک ۴۴۲۳۶۳۸ کبابی پایاب
فاز ۱ مجتمع بوستان ۴۴۳۱۹۹ ایرانی آسیا کلاسیک
سفین فاز اف پلاک ۲۱۱ ۴۴۳۳۶۰۰ ایرانی البرز
فاز خدماتی گلدیس ۷۶۹۸۴۹۷ ایرانی سران
پاویون ۴۴۲۲۶۱۴ ایرانی پارس
خیابان سنایی - ابتدای بلوار دریا ۴۴۵۰۴۵۲ فرنگی توتی فروتی
سفین بازارچه شقایق غرفه های ۱۸و ۱۹ ۴۴۳۲۴۶۸ - ۹ ایرانی جوان
پارک ساحلی مرجان ۴۴۴۲۴۱۵ ایرانی حافظیه
خیابان فردوسی - جنب بازار پانیذ ۴۴۲۲۳۲۹ ایرانی خاطره
هتل پارمیس ۷۶۸۲۹۲۳ ایتالیایی خانه اسپاگتی
پشت هتل فارابی ۴۴۲۳۸۴۸ فرنگی رودکی
فاز خدماتی گلدیس ۷۶۹۳۷۵۸ ایرانی / فرنگی رها
روبروی بازار عربها - جنب بانک صادرات ۴۴۳۴۵۳۲ بریانی - کباب رنگین غذای کیش
انتهای بازار مریم ۴۴۲۳۶۶۰ ایرانی زعفران
خیابان فردوسی - فاز خدماتی حافظ ۴۴۲۴۳۸۳ ایرانی سالار
مرکز خرید گلستان واحد۳ ۴۴۴۰۰۰۸ - ۹ ایرانی سورنا
پارک آبشار - جنب مجسمه پنگوئن ۷۶۹۰۹۰۰ ایرانی / لبنانی شاندیز آبشار
روبروی هتل آپارتمان دیدنیها ۷۶۹۲۹۰۰ ایرانی شاندیز صفدری
نزدیک کشتی یونانی ۴۴۵۰۰۹۰ - ۳ ایرانی شاندیز غروب کیش
پشت بازار زیتون ۴۴۲۰۳۶۱ - ۲ ایرانی صوفی
خیابان فردوسی - بازارچه خدماتی حافظ ۴۴۲۴۳۹۶ دریایی عمو اکبر
خیابان پروین اعتصامی جنب هتل تاپ رز ۴۴۲۲۸۵۵ ایرانی و فرنگی میر مهنا
انتهای بازار مریم ۴۴۲۲۱۲۹ فرنگی مریم بهاران
فاز خدماتی حافظ ۷۶۹۹۷۱۰ ایرانی نائب
خیابان فردوسی - فاز خدماتی حافظ ۴۴۲۰۳۹۰ سنتی نقش جهان
سفین - فاز خدماتی اف شماره ۱۹۹ ۴۲۴۱۳۰ - ۱ ایرانی نمونه
انتهای بازار مرجان - روبروی پارک ساحلی ۴۴۴۴۸۸۵ ایرانی دهکده
شهرک صدف - مجتمع بوستان ۴۴۴۴۴۰۰ ایرانی همشهری
جنب هتل صدف - روبروی دانشگاه ۴۴۲۰۵۹۰ - ۷ ایرانی کوه نور
بازارچه مهستان ۴۴۳۲۴۶۱ نان و کباب البرز
مرکز خرید گلستان ۴۴۴۰۵۱۶ نان و کباب عالیجناب
مرکز خرید گلستان ۴۴۴۰۵۲۸ نان و کباب بناب
مرکز خرید بوستان ۷۶۹۹۲۲۵ کبابی برادران
خیابان فردوسی روبروی بازار پردیس ۷۶۹۲۷۵۶ کبابی گیلار

پیتزا و ساندویچ جزیره کیش
آدرس تلفن نوع غذا نام رستوران
طبقه فوقانی بازار ونوس ۴۴۲۱۳۴۴ ایرانی - پیتزا - ساندویچ پارس فود سنتر
محوطه بیرونی بازار پارس خلیج ۴۴۳۳۵۴۲ مرغ سوخاری - پیتزا ساندویچ تایم
خیابان خاتم الانبیا ۹۳۱۹۲۷۷ پیتزا و ساندویچ بادکنک
خیابان فردوسی - جنب بازار زیتون ۴۴۲۳۶۱۱ پیتزا و ساندویچ پارسیان
خیابان فردوسی - فاز خدماتی حافظ غرفه ۸ ۴۴۲۰۶۳۳ پیتزا و ساندویچ پاتوق
ضلع شرقی بازار پانیذ ۴۴۲۰۲۱۲ پیتزا و ساندویچ آیدا
خیابان امیر کبیر - جنب هتل مریم ۴۴۲۳۹۵۳ مرغ سوخاری پیتزا و ساندویچ KFC
مرکز خرید صدف غرفه ۳۶ ۴۴۴۵۶۶۱ پیتزا و ساندویچ بلک اند وایت
انتهای بازار مریم ۷۶۹۷۴۴۲ پیتزا و ساندویچ توچال
فاز ۴ صدف مرکز خرید صدف - پیتزا و ساندویچ چهار فصل
انتهای بازار عربها ۴۴۳۲۶۹۱ پیتزا و ساندویچ چشم انداز
مرکز خرید گلستان غرفه ۵۷ ۴۴۴۰۵۲۲ پیتزا و ساندویچ صدف
فاز خدماتی گلدیس ۴۴۲۲۹۶۷ پیتزا و ساندویچ دلفین
انتهای بازار عربها ۴۴۳۲۷۴۸ پیتزا و ساندویچ صفا
اسکله تفریحی ۴۴۲۳۲۳۱ پیتزا و ساندویچ فری دایورز
فاز خدماتی حافظ ۴۴۲۲۷۲۲ پیتزا و ساندویچ مارینا
فاز خدماتی حافظ ۴۴۲۴۳۹۴ پیتزا و ساندویچ کیش برگر
بلوار ایران - روبروی پمپ بنزین ۴۴۲۳۹۴۹ پیتزا و ساندویچ گلدیس
انتهای بازار مریم ۴۴۲۲۱۲۹ پیتزا و ساندویچ مریم
جنب بازار ونوس ۴۴۲۱۳۴۱ پیتزا و ساندویچ نمو
روبروی درب ورودی بازار پردیس یک ۰۹۱۲۱۰۲۲۸۰۸ ساندویچ سرد هایدا
میدان گلستان - جنب املاک جام جم

مقررات گمرک جزیره کیش
مقررات ورودی به جزیره کیش
۱ - دوربین فیلمبرداری غیر حرفه ای و کامپیوتر شخصی و موبایل جز لوازم شخصی افراد می باشد و نیاز به ثبت در ورود نمی باشد.
۲ - مسافرین هنگام ورود به کیش چنانچه کالاهایی همراه دارند که نیاز به ثبت گمرک دارند(کالاهای غیر وسائل شخصی) قبل از ترک سالن ورودی مراتب را به گمرک اطلاع دهند تا تمهیدات لازم جهت ثبت و تطبیق در برگشت معمول فرمایند.
مقررات خروجی از جزیره کیش
۱ - مسافر کسی است که دارای اسناد مرتبط سفر از قبیل گذرنامه - شناسنامه و بلیط و کارت شناسائی معتبر می باشد و با همراه داشتن مدارک لازم با رعایت فاصله زمان(حداقل دو ساعت قبل از پرواز) جهت ارزیابی کالای همراه خود به سالن ارزیابی در ترمینال مربوطه مراجعه نماید.
۲ - مسافرینی که وارد جزیره می شوند اعم از اینکه ایرانی باشند یا خارجی موقع ورود به داخل کشور علاوه بر وسائل شخصی می توانند تا سقف مصوبه هیات محترم وزیران به میزان ۸۰ دلار با تهیه نمودن کارت سبز صادره از سوی سازمان منطقه آزاد کیش انواع کالا اعم از پوشاک - لوازم بهداشتی و کالاهای برقی و... را با معافیت از حقوق گمرکی وسود بازرگانی و مازاد آن را به شرط غیرر تجاری و عدم یکنواختی و مطابقت با فهرست کالاهای همراه مسافر اعلام شده از سوی وزارت بازرگانی با پرداخت حقوق و سود بازرگانی مربوطه از گمرک ترخیص نمایند.
۳ - کالای ممنوعه قانئنی عبارتند از: رادیو ضبط غیر پرتابل - تلویزیون - یخچال فریزر - اشیا عتیقه و کتب خطی و اسلحه سرد و گرم جنگی و مواد محترقه و منفجره و گلوله و مهمات(تفنگ بادی تا کالیبر ۴/۵ مجاز می باشد) داروی دستگاههای مخصوص عکاسی و فیلم برداری هوایی - تلفن های دارای برد غیر مجاز(بالاتر از ۳۰۰ متر) دستگاههای فرستنده و گیرنده و اجزا و قطعات آنها - آلات قمار - مواد مخدر - سی دی مغناطیسی - نوار صوتی و تصویری و نشریات که مخالف نظم عمومی یا شئون ملی یا عفت عمومی یا مذهب رسمی کشور باشد.
۴ - کالاهای ممنوعه شرعی کالاهایی هستند که به موجب شرع مقدس اسلام ممنوع شده است.
۵ - برای جلوگیری از ورود و سرایت آفات و بیماری های نباتی از همراه داشتن انواع پیوند - ریشه - نهال و تخم نباتات بدون داشتن مجوز سازمان حفظ نباتات و اخذ پروانه از وزارت کشاورزی خودداری فرمائید.
۶ - مسافرینی که حیوانات زنده همراه دارن می بایست شناسنامه و اسناد مربوط به دامپزشکی رعایت موارد بهداشتی و قرنطینه ای آنرا همراه داشته باشند.
۷ - مسافرانی می توانند از مسیر کانال سبز عبور نمایند که هیچ یک از کالاهای ممنوعه ذکر شده را در نکات یاد شده نداشته باشند و استفاده از کانال سبز مانع از ان نخواهد شد که گمرک اقدام به بازدید کلا ننماید.
۸ - کالاهایی که روی آنها یا روی لفاف آنها علامت یا تصویری که مخالف نظم عمومی یا شئون ملی یا عفت عمومی یا مذهب رسمی کشور وجود داشته باشد ممنوع می باشد.
۹ - ورود اسکناس های خارجی که در کشور مبدا از جریان قانون خارج شده و همچنین اسکناس و تمبر تقلبی و ساختگی به کشور ممنوع است.
۱۰ - اختفا یا جاسازی هرگونه کالا از مسیر گمرکی خودداری نمائید در غیر اینصورت مستند به ماده ۲۹ قانون امور گمرکی قاچاق تلقی می شود و پیگرد قانونی دارد.
قابل توجه مسافرینی که با خودروی شخصی از مسیر دریا به جزیره کیش سفر می نمایند:
۱ - واحد کابوتاژ - گمرک کیش مستقر در اسکله بندرگاه کیش به صورت شبانه روزی بوده و آماده ارائه خدمات گمرکی می باشد.
۲ - کابوتاژ خودروی سواری فقط در مسیر کیش - لنگه می باشد.
۳ - عزیزان در بدو ورود حتماپروانه کابوتاژ صادره از گمرک مبدا را به کارمندان مستقر در واحد کابوتاژ تحویل نمایند.
۴ - قبل از صدور مجوز حرکت از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران می بایست هماهنگی های لازم با شرکت کشتیرانی و اخذ عدم خلافی از ترافیک و امور مربوط به رانندگی صورت پذیرفته باشد.
۵ - ارائه کارت اسناد مالکیت مربوط به خودرو و کارت شناسائی مالک الزامی است.
۶ - شروع انجام صدور پروانه کابوتاژ ساعت ۸ صبح هر روز می باشد جهت انجام امور بازرسی و تطبیق اسناد راس تعیین شده به دایره مراجعه فرمایند.
۷ - هرگونه تعمیرات که منجر به تعویض شماره سیلندر و موتور خودرو گردد در موقع خروج نیاز به مجوز وزارت بازرگانی و صنایع خواهد داشت.
۸ - هرگونه کالاهای خریداری شده و لوازم شخصی همراه را از خودرو خارج و از مسیر سالن ارزیابی مسافری پایانه دریایی به کشتی منتقل نمائید
تلفنهای گمرک بندرگاه: ۴۴۲۲۹۵۵-۰۷۶۴ و ۴۴۴۳۲۵۸-۰۷۶۴