لغو پروازهای بازگشتی به ایران /از هر ۱۱ فوتی یک مورد کرونایی است

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در نشست ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران درباره تجمع‌ در آرامستان‌ها اظهار کرد: حضور در آرامستان‌ها مشمول ممنوعیت تجمع است و انتظار داریم وقتی که نماز جمعه تعطیل می‌شود با وجود اینکه مستحب است، تجمع در آرامستان‌ها هم ممنوع شود. همکاران ما در سامانه ۱۹۰، ۴۰۳۰ و سجام آماده دریافت گزارش‌ها هستند، افراد باید نگران سلامت خودشان باشند و اصرار بر تجمعی بیش از میزان ضرورت توجیحی ندارد. البته بخش تولید و حضور در محل کار بحث دیگری است، اما در مورد حضور در بازار‌های روز و آرامستان‌ها دلیلی بر تجمع نمی‌بینیم، اگر قرار است بازار روز فعال شود باید مطابق پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی باشد و نهاد‌های ناظر مثل شهرداری‌ها رعایت پروتکل بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را باید تحت نظارت و پیگیری قرار دهند.

لغو محدودیت تردد بین استانی مجوز سفر نیست

او درباره برداشتن محدودیت تردد بین استانی و افزایش ابتلا به کرونا، اظهار کرد: برداشتن محدودیت‌های بین استانی مصوبه ستاد ملی مقابله با کروناست، اما برداشتن محدودیت دلیل نمی‌شود که بار سفر ببندیم؛ چرا که این سفر‌ها می‌تواند برای سلامت‌ جامعه  خطرناک باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در اسفند ماه محدودیتی نبود و مردم داوطلبانه رعایت می‌کردند. در فاز دوم ما محدودیت قانونی اعمال کردیم و در فاز سوم مقابله با کرونا برداشتن محدودیت‌ها به معنای مجوز سفر نیست. سفر‌های بین استانی عامل ابتلا به کرونا و شیوع بیماری است و توصیه موکد داریم که مردم به سفر نروند، رفع موانع و محدودیت تردد برای انجام سفر‌های ضروری است و سفر‌های غیرضروری افراد و میزبان را در معرض خطر ابتلا قرار می‌دهد.

جهانپور در پاسخ به این سوال که از توصیه‌های وزارت بهداشت این است که افراد کرونایی در خانه قرنطینه شوند. امروز صبح دکتر سمیعی گفتند که هزینه‌های تست برای افراد از ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. اگر خانواده‌ای نتوانند هزینه تست را بپردازد، تکلیف چیست؟ گفت: در درجه اول این تست در ایران برای افرادی که ضرورت آن تشخیص داده شود و نمونه آزمایشگاهی اخذ شود به صورت رایگان انجام می‌شود. تست کرونا در ایران رایگان است و فردی که مبتلاست باید جداسازی یا ایزولاسیون شود. اطرافیان فرد مبتلا قرنطینه می‌شوند و تست در آزمایشگاه خصوصی کمکی به فرد نمی‌کند.

آمار بالای تست کرونا اتلاف هزینه است

او ادامه داد: قرنطینه در منزل و ایزولاسیون بیمار در کنترل شیوع بیماری موثر است، ژاپن که توان انجام تست با تعداد بالا را دارد اعلام کرد، آمار بالای تست کرونا اتلاف هزینه است. ۸ ساعت بعد از تست ممکن است فرد آلوده شود و تست برای افراد بدون علامت ارزشی ندارد، آنچه مستلزم بوده این است که اگر فردی با کرونا مثبت در ارتباط بوده قرنطینه شود و بعد از ۱۴ روز از قرنطینه خارج شود. سی تی اسکن هم حساسیت قبلی را طبق اعلام نشریه معتبر لانست در تشخیص کرونا ندارد.

جهانپور افزود:  در خصوص تست پی‌سی‌آر تا کنون از افراد هیچ وجهی دریافت نشده اما به این معنا نیست که تست رایگان است. این تست برای بیمار رایگان است. برای این تست‌ها هزینه صرف می‌شود که اتفاقا هزینه بالایی است. موضوعی که دکتر سمیعی گفتند، حداقل هزینه‌ها بوده است. مبلغی که ایشان فرموند هزینه تهیه کیت‌های با کیفیت موجود در دنیاست.

هیچ مورد ابتلا به کرونا در بیماران ایدزی نداشتیم

او درباره تعداد مبتلایان به کرونا در بیماران هموفیلی اظهار کرد:‌دقیقا نمی‌دانم چند نفر هموفیلی مبتلا به کرونا در کشور داریم. ما تقریبا در افراد مبتلا به ویروس HIV شناسایی شده در کشور که تحت درمان هستند، تاکنون گزارشی از ابتلا به کووید ۱۹ نداشتیم که از موارد قابل بررسی است.

تخلف شرکت های هواپیمایی پیگیری می شود

او در پاسخ به سوال ،در پروازهای داخلی تصاویری منتشر شده که فاصله‌گذاری حفظ نمی‌شود،‌گفت: سامانه سجام هر ایرانی را ناظر رعایت پروتکل‌ها کرده است. اگر نام شرکت‌های هوایی و پرواز را به سامانه سجام گزارش کنند، موضوع قطعا از طریق مراجع نظارتی از جمله دستگاه قضایی پیگیری خواهد شد.

روند افزایشی ابتلا به کرونا در ۶ استان

جهانپور درباره روند افزایشی در ۶ استان گفت: در استان‌هایی مثل خوزستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، آذربایجان غربی و خراسان رضوی روند افزایشی ادامه دارد  اما در بعد ملی، آمار یک ثبات نسبی و یک کاهش در موارد ابتلای جدید روزانه را شاهد هستیم،‌همچنین کاهش مرگ و میر روزانه هم داریم. دلیل اینکه تعداد موارد آی‌سی‌یو افت نمی‌کند، این است که امروز بیماران بستری در آی سی یو خیلی شرایط بحرانی ندارند و آستانه‌های لازم در بستری افراد در بعضی استان‌ها ممکن است، سهل‌تر گرفته شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اینکه متاسفانه تا امروز در خصوص تعداد شهدای کادر درمان هیچ آمار رسمی منتشر نشده است. اطلاعات غیر رسمی حاکی از شهادت ۱۰۰ نفر است،‌ اظهار کرد:  شهدای مدافع سلامت نیازمند یک پروتکل است، ما اگر بخواهیم براساس تایید مقام معظم رهبری افرادی را در فهرست شهدا قرار دهیم، باید براساس پروتکل‌ها اقدام شود.

بیش از ۶۳ شهید سلامت در خط مقدم مقابله با کرونا

او ادامه داد: به هرحال همکاران عزیزی هستند که لزوما مواجهه مستقیم با بیماران کرونایی نداشته‌اند. این را باید کمیته مشترک تایید کند که آیا واژه شهدای سلامت قابل تعمیم به این عزیزان هم خواهد بود یا نه، تا زمانی که تک تک شرح حال‌ها را کمیته بررسی و تایید نکند،‌ بیان هرگونه آمار قطعی کار درستی نیست و ما هم از آن پرهیز می‌کنیم. بعد از اینکه کمیته موارد را احصا کرد، ما آمار را عرضه خواهیم کرد. آماری که ارائه می‌شود بیش از آن است که کمیته تایید خواهد کرد چون برخی از این عزیزان مواجهه مستقیم با بیماران کووید ۱۹ نداشتند. لذا در فهرست نهایی نام این عزیزان ممکن است جای نگیرد  اما در کل فکر می کنم آمار شهدای سلامت بیش از ۶۳ نفر است.

پذیرش بیماران کرونایی با سی تی اسکن در بیمارستان های خصوصی

جهانپور درباره اینکه برخی بیمارستان‌های خصوصی برای امنیت خود از بیماران غیرکرونایی تست سی‌تی اسکن می‌گیرند و هزینه را از بیمار دریافت می‌کنند، گفت: بیمارستان در موارد نیازمند بستری ممکن است پروتکل‌هایی برای افراد داشته باشند، خود من مشاهده کردم که یکی از این پروتکل‌ها می‌تواند سیتی‌اسکن همزمان از بیمار باشد. ما نمی‌توانیم بگوییم که سیتی‌اسکن برای افرادی که نیازمند بستری هستند، کار درستی نیست. ممکن است این در شرایط اپیدمی یک اقدام غربالگری برای جداسازی افراد باشد. من از لحاظ فنی در این زمینه مشکلی نمی‌بینم و قطعا یک اقدام پیشگیرانه در ابتلای سایر بیماران بوده و جزء ‌اقداماتی است که برای بیمار انجام می‌شود و  هزینه آن را بیمار و بیمه‌ها تقبل خواهند کرد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعداد گزارش‌ها در سامانه سجام   و محوریت تخلف های ثبت شده گفت: همکاران در مرکز سلامت محیط و کار پیگیر این موضوع هستند. این سامانه مشترک با دستگاه قضایی است و گزارش‌های آن به عنوان نقض حقوق عامه در دستور کار قضایی قرار خواهد گرفت و عزیزان قوه قضاییه گزارش بهتری دارند. من اکنون اطلاعات دقیقی در این حوزه ندارم.

چرا پروازهای بازگشت ایرانیان به کشور لغو شد؟

جهانپور درباره لغو پرواز بازگشت دانشجویان مقیم سایر کشورها به ایران اظهار کرد: ما یک پرواز از اسپانیا و یک پرواز از ایتالیا داشتیم که متاسفانه برخی افرادی که با این پرواز به ایران بازگشتند، برخلاف تعهدات خود حاضر به  قرنطینه و دادن آزمایش  نشدند و مشکلاتی را ایجاد کردند. با توجه به این مشکلات و اینکه برخی به هیچ عنوان حاضر نیستند به تعهدات خود پای‌بند باشند، موضوع بازگشت ایرانیان به تعلیق درآمد و فعلا پرواز دیگری را میزبانی نخواهیم کرد تا روش دیگری اتخاذ کنیم، فاز مدیریت شده بیماری در کشور فاز شکننده‌ای است،  اینکه افراد بخواهند رفتار غیر متعهدانه انجام دهند، پذیرفته نیست. لذا فعلا پرواز ورودی نخواهیم داشت.

او در پاسخ به سوالی درباره موارد فوت شده ناشی از مصرف الکل گفت: بر اساس آخرین آمارهای بیش از 700 نفر بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست داده بودند، نکته آن جاست که اکثر این مشروبات با نام و نشان تجاری بین المللی ومشهور به دست فرد رسیده بود، فارغ از اینکه تمام این مشروبات الکلی تقلبی بوده است، مردم باید بدانند مشروبات الکلی تقلبی اغلب زیر پله‌ای یا زیرزمینی تولید می شوند و در شرایطی که اتانول گران و تامین آن دشوار باشد به مشروبات الکی متانول اضافه می‌کنند که می تواند موجب مرگ و نابینایی شود.

جهانپور درباره فروش ضد عفونی کننده‌های تقلبی حتی در داروخانه ها اظهار کرد: داروخانه‌ها در این زمینه گاهی اوقات مظلوم واقع می‌شوند. ممکن است کارخانه‌ای که دارای مجوز تولید محصول بوده است، محصولی تقلبی تولید و عرضه کند  و از طرفی داروخانه توان و امکان تست تک تک محصولات را ندارد و مقصر هم نیست، اگر داروخانه محصول بدون مجوز را عرضه کند این موردخطاست، باید توجه داشت که نباید فراموش کنیم در بحران کرونا بسیاری از داروخانه‌ها به شکل قابل قبول و با فداکاری فعالیت کردند و موارد تخلفات بسیار کم بوده است.

از هر ۱۱ فوتی یک مورد کرونایی است

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به کاهش فوتی‌های کرونایی بیان کرد: در روز‌های پیک هر ۱۰ دقیقه یک ایرانی بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌داد و از هر ۶ فوتی یک مورد کرونا بود، اما اکنون از هر ۱۱ مورد فوتی در کشور یک مورد آن بر اثر کروناست، این در حالی است که سالانه ۱۷ هزار ایرانی در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند، اما هیچکس نمی‌تواند از این موضوع نتیجه بگیرد که باید رانندگی و رفت و آمد را متوقف کرد، همه هم می‌دانند که اگر هیچ خودروی در ایران تردد نکند حادثه‌ای ترافیکی هم نخواهیم داشت.   متاسفانه برخی افراد برخی گزینه‌ها مثل حکومت نظامی را با نگاه یک سویه و بدون در نظر گرفتن همه جوانب و شرایط کشور مطرح می‌کنند.