مرگ بیماران در بیمارستانها مهمترین علت افسردگی پرستاران

مریم حضرتی،معاون پرستاری وزیر بهداشت در نشست خبری مجازی با خبرنگاران با  تبریک هفته سلامت بر کادر درمانی و بهداشتی کشور،اظهار داشت : سال 2020 سال پرستار و مامام اعلام شد و هدف نشان دادن نقش این افراد بود.

اخبار اجتماعیوی ادامه داد: بیش از 65 درصد از پرستاران در حوزه بیماران کرونا فعالیت داشته اند. ضمن اینکه 142 هزار و 905 بیمار مشکوک کرونایی در بیمارستان بستری بودند مشاوره و آموزش لازم را گرفته اند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه 405 مرکز مشاوره مراقبت در منزل فعالیت می کنند، گفت: 3054 نفر داوطلب گروه پرستاری مشارکت داشتند؛ ضمن اینکه  4456 نفر نیز خارج از روال بروکراتیک جذب  و مجوز استخدام 3 هزار نیروی جدید گرفته شده که بخشی از آن مربوط به پرستاران است.

پرستاران تعدیلی به نظام پرستاری مراجعه کنند

معاون پرستاری وزیر بهداشت  با اشاره به تعدیل پرستاران در برخی بیمارستانهای خصوصی، بیان داشت: ما به هیچ وجه موافق تعدیل نیستیم. پرستارانی که از اسفند 98 تعدیل یا اخراج شده اند به سازمان نظام پرستاری و یا معاون پرستاری وزارتخانه مراجعه کنند.

کمبود پرستار در کشور

حضرتی با اشاره به اینکه کمبود پرستار داریم ، افزود: مشکل کمبود پرستار و در مقابل بیکار بودن برخی دیگر از پرستاران مختص ایران نیست و در همه کشورها وجود دارد.

پیگیری تبدیل وضعیت ماماهای قرار دادی

وی درباره تبدیل وضعیت نیروهای ماما  قرار دادی، افزود: تقاضایی به معاونت توسعه وزارت خانه داده ایم که تبدیل وضعیت ماماهایی که به صورت مستقیم با بیماران کرونایی داشتند انجام شود.

حضور 99 درصد پرستاران در بیمارستانها

معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه 99 درصد پرستاران ما بدون اینکه تهدید و مجبور شوند در مراکز درمانی مربوط به کرونا حاضر شده اندو اضافه کرد: موضوع پرداخت معوقات پرستاران مورد تأکید وزیر بهداشت قرار دارد و بخش زیادی از آن توسط دانشگاه های علوم پزشکی پرداخت شده است و در دانشگاه های مختلف متفاوت است.

مرگ بیماران در بیمارستانها مهمترین علت افسردگی پرستاران

حضرتی درباره بررسی میزان شیوع افسردگی در پرستاران ، افزود: بر اساس یک تحقیق توسط معاونت فرهنگی مهمترین دلیل افسردگی در پرستاران مربوط به این بوده آنها اعلام کردند مربوط به مرگ بیمارانی بودند که جلوی چشم آنها جان داد و آنها نتوانستند به این بیماران بهتر کمک کنند.

وی با بیان اینکه مراکز مشاوره خدمات روان در بیمارستانها برای ارائه خدمات به پرستاران ایجاد شده است، متذکر شد: دستورالعمل مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا در منزل  به دانشگاه ها اعلام شده است.ضمن اینکه خانواده ها نیز می توانند از طریق سایت های مختلف آموزش مطالب را دریافت کنند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به پرداخت کارانه ویژه به پرستاران  یادآور شد: چندین پیشنهاد داده شده است و ما به عنوان معوقه اضافه کاری و تشویق ارائه دادیم و منتظریم ستاد مملی کرونا آن را ابلاغ کند.

حضرتی با اشاره به مشوق های کاری برای پرستاران، افزود: اعطای پایه تشویقی ، مرخصی تشویقی ارائه شده و امیدواریم در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شود.

وی با بیان اینکه ابلاغ استانداردهای خدمت تعریف شده و امیدواریم تصویب شد، اضافه کرد:برای کارانه مجزا نیز مبلغی از سوی معاونت توسعه به بیمارستناها داده شده و هر بیمارستان به صلاحدید خود این مبالغ را پرداخت می کند.

وی با اشاره به نداشتن آماری از نیروهای تعدیلی پرستاری در بیمارستانهای خصوصی، بیان داشت: برخی بیمارستانهای خصوصی اعلام کردند که از این پرستاران حمایت می کنند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هنوز آمار مشخصی از شهدای پرستاری  نداریم، افزود:کمیته ای برای تعیین شاخص های مربوط به شدای خدمت تشکیل شده است.

حضرتی با اشاره یه اینکه پیشنهاد تبدیل وضعیت نیروهای قرار دادی پرستاری داده شده و در حال انجام است، تصریح کرد: امتیازات قانونی مربوط به شهدای خدمت نیز در حال انجام است.