زیباسازی محل کار و زندگی در اولویت شهرداری تهران

عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در نشست خبری مجازی خود با اصحاب رسانه در تشریح آخرین اقدام های انجام شده در حوزه معماری شهرسازی با تاکید بر این نکته که پاسداری نگاه معماری در شهر‌های ما باعث ساخت شهر و محله‌های خوب خواهد شد، گفت: امیدوارم فعالیت‌هایی که در حوزه معماری و شهرسازی در جریان است به مفهوم معماری کمک کند، اما باید تاکید کنم که کار سختی است و باید رسانه‌ها در این مسیر اقدام موثری انجام دهند.

 اخبار اجتماعی- معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با تاکید بر این نکته که معماری خوب معماری پایدار نیست، ادامه داد: شهر جایی است که تمرکز کار و زندگی در آن شکل می‌گیرد و اگر ساختمان ساخته شده در شهر از جوانب کاری و اقلیمی متناسب نباشد فضای محیطی کسل کننده می‌شود.

گلپایگانی تصریح کرد: در معماری باید به سمتی حرکت کنیم که محل کار و زندگی ما زیباتر باشد و ما جشنواره انتخاب معمار برتر را پیش بینی کردیم با عنوان ساختمان برتر که در آن ساختمان و معمار برتر به مردم در آن معرفی می‌شوند.

او افزود: معماری خوب فضای شهری بهتری را رقم می‌زند و باید به این مفهوم تاکید کرد که شهر مجموعه‌ای از ساختمان‌هایی است که در کنار یکدیگر قرار گرفته و در کنار آن ساماندهی مکان‌های شهری نیز تعقیب می‌شود.

 معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به الگوی معماری خوب ادامه داد: در معماری خوب مواردی مانند صرفه جویی در مصرف انرژی، حقوق تمام ساکنان و پوشش سبز روی ساختمان از جمله مواردی است که می‌توان به عنوان الگوی انتخاب ساختمان برتر در حوزه معماری باشد.

گلپایگانی با اشاره به آخرین اقدام‌ها در بخش نوسازی شهر تهران بیان کرد: در نوسازی شهر تهران به دنبال شکل دهی به فضایی هستیم تا مردم معماری را متعلق به همه فضا‌های شهری و طبقات شهری بدانند و در کنار آن نیز نمای خوب منطبق با ضوابط و مقررات تعقیب می‌شود.

او با اشاره به این نکته که به دنبال معرفی ساختمان‌های ایمن و مقاوم به شهروندان هستیم، افزود: فضا‌های در هم تنیده شهر امکان گسترش بیماری‌های همه گیر را افزایش می‌دهد و باید به این نکته اشاره کرد که آیا دوره پسا کرونا معماری شهری را دستخوش تغییر می‌کند یا خیر و این مسئله جدی است که کارشناسان به شکل جدی روی آن کار می‌کنند.

 معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اقدام‌هایی که در روز‌های کرونایی پایتخت در حوزه معماری و شهرسازی انجام شده است، گفت: با شیوع کرونا در حوزه معماری و شهرسازی یکی از اقدام‌هایی که انجام شد فراهم کردن بستر برای خدمت رسانی غیر حضوری برای شهروندان بود تا تعداد مراجعات به مناطق کاهش پیدا کند.

گلپایگانی ادامه داد: رکود تورمی جاری در کشور میزان ساخت و ساز و صدور پروانه در شهر را کاهش داده است و پیش بینی ما در اسفند ماه برای جبران کاهش درآمد در حوزه صدور پروانه ساختمانی نیز محقق نشد.

او با تاکید بر این نکته که معماری ایرانی یک واقعیت جاری در معماری است بیان کرد: معماری ایرانی سرفصلی است که در دسته بندی معماری جهانی در دسته دوم قرار می‌گیرد و باید به این نکته تاکید کنم که معماری ایرانی دامنه عمیقی دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران افزود: در جشنواره معمار برتر از معمارانی که به ساخت و ساز ایرانی بیشتر توجه کنند تقدیر می‌شود.

گلپایگانی با اشاره به آخرین وضعیت محله نفر آباد واقع در شهر ری گفت: محله نفر آباد شهر ری از قدیمی‌ترین محله‌های شهری است که قدمتی بالغ بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال دارد که به دلیل بی توجهی به مکانی متروکه تبدیل شده است که ما در سازمان نوسازی طرحی برای احیای آن ارایه کردیم و با توجه به شرایط موجود این طرح در آینده‌ای نزدیک عملیاتی می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که برای کاهش میزان تخلفات ساختمانی تا به امروز چه اقدام‌هایی انجام شده است،گفت: باید به این نکته اشاره کنم که در بخش تخلفات ساختمانی دیگر امکان تخلف سیستمی از سوی مالک در زمان صدور پروانه وجود ندراد، اما نگرانی که ایجاد شده این است که با تخلفات حین ساخت باید چه کنیم که برای رفع این نگرانی چند نکته مورد توجه قرار دارد که یکی از آنها نظارت دائم و مستقیم نواحی بر روند ساخت و ساز است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به این نکته که شبکه کارگاهی به شبکه‌ای یکپارچه تبدیل شده است ،گفت: نظارت بر ۷ هزار کارگاه ساختمانی دایر با کمک شهرسازی نواحی و نظارت‌ها انجام می‌شود و باید تاکید کنم سیاست ما ساخت و ساز بر اساس ضوابط و اصول قانونی است و نباید تمام تخلفات در حوزه ساختمانی را به یک چشم نگاه کرد و به طور حتم بر اساس دسته بندی شفاف و روشن می‌توان اقدام‌های موثرتری در حوزه تخلفات ساختمانی انجام داد.

گلپایگانی در تشریح آخرین وضعیت ساخت خانه‌های کوچک مقیاس بیان کرد: دوستانی که نگران ساخت خانه‌های کوچک مقیاس هستند باید بدانند در هر اندازه و مساحت می‌توان ساختمان و معماری خوب داشت و هیچگاه معماری خوب برای ثروتمندان نیست و اجرای طرح خانه‌های کوچک مقیاس به این معنی نیست که ما بخواهیم در یک منطقه تمام ساخت و ساز‌ها را به شکل خانه‌های کوچک مقیاس انجام دهیم، زیرا ساخت این خانه‌ها باید در کنار ساختمان‌های بزرگ مقیاس باشد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در تشریح آخرین وضعیت راه آهن تهران تبریز افزود: با شرکت راه آهن توافقات لازمه انجام شده است امیدواریم طی مدت یکی دو ماه آینده کار اجرایی آن منطقه آغاز شود.

او  با اشاره به آخرین وضعیت ساخت و ساز در خیابان فدائیان اسلام گفت: درباره فدائیان اسلام که ساختار شهر تهران به شهر ری را شکل داده است باید تاکید کنم این خیابان ظرفیتی بی نظیر است که در چند سال گذشته امکان ساخت در آن سلب شده است و نکته حائز اهمیت این است طرح خیابان فدائیان اسلام نهایی شده است و امیدوارم پس از تصویب در کمیسیون ماده ۵ شاهد تحولی در این خیابان باشیم.

 معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری جشنواره معمار برتر به انحصار منجر نمی‌شود بیان کرد: هر اقدام خوبی به انحصار منتهی نمی شود و باید تاکید کنم معیار‌های انتخابی برای معمار برتر معیار‌های غنی هستند و می‌تواند در مقابل برند سازی کاذب مقابله کند و این وظیفه کارشناسان است که بر اساس معیار‌ها معمار برتر را انتخاب کنند و نکته دیگر این است، نباید ترس از خطا ما را از اجرای طرحی پشیمان کند.

گلپایگانی در تشریح آخرین وضعیت کیفیت ساخت و ساز درساختمان‌های شهرداری گفت: ساختمان‌های در دست ساخت شهرداری با اصول و قوانین منضبط شده و باید به این نکته اشاره کنم که شهرداری دامنه گسترده‌ای دارد، اما با نظر برخی از همکاران هم نظر هستم که در برخی از ساختمان‌های شهرداری کیفیت رعایت نشده است.

او در تشریح آخرین وضعیت ساختمان پلاسکو تصریح کرد: از نظر قانون باید آن چه که در شهر ساخته می‌شود بر اساس پروانه ساختمانی باشد و یکی از موارد اختلافی این بود که به دلیل آنکه ساختمان پلاسکو ناخواسته ریخته شده است نباید عوارض پرداخت شود و در ادامه، بندی در قانون مالیات بر ارزش افزوده آمده است که هیچ تخفیفی در فرآیند صدور پروانه داده نشود.

 معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران افزود: یکی دیگر از مشکلات، تامین پارکینگ ساختمان پلاسکو بود که در هر دو مورد با وزارت راه و شهرسازی و شورای شهر مکاتبه کردیم که نظر بر این است که مشکلات ساختمان پلاسکو در جلسه شورای شهرسازی و هیئت دولت تعیین و تکلیف شود.

گلپایگانی تهران افزود: ساخت و ساز ساختمان پلاسکو بر اساس نقشه‌ها مصوب است، اما تنها اشکال موجود این است که دو موضوع عوارض صدورپروانه و پارکینگ باید تعیین و تکلیف شود.

او با اشاره مجدد به ساختمان‌های کوچک مقیاس در پایتخت گفت: بر اساس ضوابط، ساخت و ساز خانه‌های کوچک مقیاس در متراژ ۳۵ متری است و اعتقاد ما این است که حتی در شهر تهران نیز می‌تواند این متراژ کمتر شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در تشریح آخرین وضعیت پادگان ۰۶ افزود: یکی از موارد که باعث نگرانی شده این است که ساخت و ساز در پارگان ۰۶ موجب افزایش ترافیک می‌شود و باید به این نکته اشاره کرد که اگر ساخت و سازی انجام نشود به طور حتم ترافیکی نیز ایجاد نمی‌شود.

گلپایگانی ادامه داد: به دنبال توازنی هستیم که آن قسمت از پادگان ۰۶ که به شهر اضافه می‌شود و آن قسمتی که در دست ارتش باقی می ماند به گونه‌ای باشد که ترافیک ایجاد نشود و از طرف دیگر باید گفت که ما در منطقه پاسداران  بوستان همگانی نداریم.

او بیان کرد: در حوزه بار ترافیکی منطقه باید به این نکته اشاره کرد که مهندسین مشاور باید از ظرفیت ایستگاه‌ مترو بزرگراه صیاد شیرازی استفاده کند و امیدواریم در این راه کیفیت شهر نیز افزایش پیدا کند.

گلپایگانی با اشاره به آخرین وضعیت پارکینگ در پایتخت گفت: ۳ هزار پارکینگ در اراضی عباس آباد در حال ساخت است که به دلیل مشکلات مالی و حقوقی در بازه زمانی خود به سرانجام نرسیده است.