ارائه لایحه حمایت از مجمع شهرداران آسیایی به صحن علنی شورای شهر تهران

گشتاسب مظفری دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی(AMF) گفت: مجمع شهرداران آسیایی یک سازمان غیر دولتی و غیر انتفاعی بین المللی در چارچوب سیاست خارجی کلان جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استفاده از ظرفیت های نهاد های غیر دولتی و شهرداریها، تقویت دیپلماسی عمومی و نیز ارتقای روابط و همکاری ها با کشورها، پایتخت ها و کلان شهرهای آسیایی است.

اخبار اجتماعی-​ وی افزود: این مجمع در سال 2008 میلادی با ابتکار و پیشنهاد شهرداری تهران و حمایت بیش از 80 نفر از شهرداران و مقامات ارشد از شهرهای آسیایی و همزمان با اجلاس پارلمان های آسیایی (APA) در تهران پایه گذاری و دبیرخانه دایمی این سازمان بین المللی در تهران مستقر شده است.

مظفری ادامه داد: یکی از اهداف مورد پیگیری مجمع شهرداران آسیایی تقویت همگرایی آسیایی و توسعه ارتباطات و همکاری های فنی، تخصصی، اقتصادی و فرهنگی میان شهرها و مدیران شهری آسیایی است.

دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی تصریح کرد: تاکنون 5 دوره اجلاس موفق شهرداران آسیایی را با محوریت مدیریت شهری و با حضور شهرداران و مقامات شهری از سراسر آسیا در شهرهای تهران، استانبول، بانکوک، هایکو و غازینتپ برگزار شده است.

وی با اشاره به این مطلب که در این سازمان 7 کمیته و شبکه همکاری تخصصی در حوزه های حمل و نقل عمومی و ترافیک ، تاب آوری شهرها، زیست پذیری شهرها، شهرهای هوشمند، گردشگری شهری، موضوعات و مسائل زنان در شهرها و مدیریت شهری، پارلمان ها، شوراها و انجمن های شهری فعال است گفت: فرآیند تبادل اطلاعات، دانش و تجارب میان شهرهای آسیایی توسط این سازمان تسهیل شده و این همکاری ها به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و نیز تحقق مدیریت شهری و حکمروایی مناسب در شهرهای عضو منجر می شود.

مظفری گفت: مجمع شهرداران آسیایی همزمان با پیش آمدن بحران و همه گیری جهانی ویروس کرونا ، اقداماتی را در خصوص همکاری و اشتراک مساعی با سایر سازمان های بین الملی برای مقابله با بحران انجام داد که شرکت در نشست های مجازی تبادل دیدگاه ها و تجارب، به اشتراک گذاری تجربیات شهرهای آسیایی در چارچوب شبکه همکاری کلان شهرهای مهم جهان و برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد برای مقابله با این بحران و نیز جلب کمک های بهداشتی برای برخی از شهرهای ایرانی عضو این تشکل بخشی از این اقدامات بوده است.

وی تصریح کرد: شهرداری و شورای شهر تهران تاکنون میزبان شایسته ای برای این سازمان بوده و همراهی و حمایت خوبی نشان داده ولی در عین حال بر اساس عرف و رویه های متداول بین المللی، لازم است حضور، مشارکت و تاثیر گذاری تهران به عنوان میزبان مقر دائمی این سازمان بسیار قویتر و پر رنگ تر باشد.

دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی گفت: در همین راستا لایحه ای آماده شده و بناست به زودی به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم شود که بر اساس آن به شهرداری اجازه داده خواهد شد که حمایت های سیاسی، قانونی و مالی لازم را برای تقویت بیشتر جایگاه و ارتقای برنامه های این سازمان، اعمال کند.