نشانه‌های اصلی ابتلا به کرونا

داود یادگاری‌نیا متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره «علائم جدید کرونا»، اظهار داشت:‌ در بررسی که انجام دادیم حدود 50 درصد از افراد مبتلا دچار تب شدند. موارد نادری بود که در آنها راش پوستی و قرمزی چشم وجود داشت اما این موارد شایع نبوده است و علائم اصلی همان سرفه خشک،گلودرد، اختلالات بویایی و چشایی، کوفتگی بدن، درد عضلات و تنگی نفس است.

اخبار اجتماعی-وی ادامه داد:‌ گاهی ممکن است علامتی مانند خلط خونی وجود داشته باشد. در 10 تا 15 درصد نیز علائم گوارشی شامل اسهال و استفراغ است اما بیشترین نشانه‌ها و علائم، سرفه خشک، ‌درد بدن، کوفتگی، اختلال بویایی و چشایی است و بعد از این موارد، تنگی نفس است.

این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که «آیا سنجش تب در سازمان‌ها و دستگاه‌ها می‌تواند به عنوان عامل شناخت افراد مبتلا به حساب آید؟»، گفت: 50 درصد از موارد ابتلا از طریق سنجش تب مشخص می‌شود اما به دلیل اینکه راحت‌ترین  و عملی ترین روش است، در این مراکز انجام می‌شود و نداشتن تب دلیلی بر عدم ابتلا نیست.

یادگاری‌نیا گفت: ‌در گزارش اولیه مربوط به نشانه‌های اصلی کرونا ، بیش از 86 درصد افراد مبتلا دچار تب بودند اما اکنون بین 40 تا 50 درصد بیماران دارای تب هستند؛ به خصوص سالمندانی که در خانه‌های سالمندان هستند و همچنین پرسنل مراکز درمانی ممکن است بدون علامت بوده و تب و سرفه نداشته باشند. 

وی با بیان اینکه 20 درصد موارد وجود دارد که فرد هیچ علائمی ندارد، گفت: ممکن است این افراد ویروس را همراه خود حمل کنند و اگر آزمایش کرونا دهند، آزمایش آنها مثبت باشد یا ممکن است با افراد آلوده تماس داشته باشند و خودشان از ابتلا به کرونا خبر نداشته باشند.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: براساس آمارها 9 تا 10 درصد از افرادی که در بیمارستان‌ها فعالیت کرده و با بیماران کرونا در تماس هستند، آلوده هستند؛ ضمن اینکه علائم ابتلا به کرونا بسیار متنوع است اما صرف داشتن یک علامت نمی‌تواند دلیلی بر ابتلا باشد و باید منتظر باشیم که آیا علائم دیگر خود را نشان می‌دهد یا خیر.