احداث پارکینگ محله‌ای در دستور کار مدیریت شهری

زهرا نژاد بهرام رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران در تشریح آخرین وضعیت جای پارک و احداث پارکینگ در معابر پایتخت گفت: با توجه به طرح تفصیلی و ایراد‌هایی که از گذشته در برخی از قوانین شهرسازی وجود داشت، بسیاری از ساختمان‌های مسکونی شهر تهران یا به تعداد واحد پارکینگ ندارند و یا دارای پارکینگ مزاحم هستند.

اخبار اجتماعی- رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران افزود: مشکل پارکینگ و کمبود آن در مناطق مرکزی و بافت فرسوده شهر تهران که معابر آن از عرض کمی برخوردار است بیشتر به چشم می‌آید، زیرا توقف هر خودرو در کنار معابر کم عرض می‌تواند باعث کندی در تردد افزایش بار ترافیک شود.

نژادبهرام ادامه داد: با توجه به کمبود پارکینگ، شهرداری تهران ملزم شد تا ساخت پارکینگ‌های محله‌ای را در دستور کار خود قرار دهد و ساز و کار احداث آن نیز به شکل مشخص در مصوبه آن آمده است.

او در پاسخ به این سوال که ساز و کار احداث پارکینگ محله‌ای در مناطق مسکونی به چه شکل است؟ تصریح کرد: به زبان ساده اگر شخص سازنده بخواهد ملکی بسازد که از لحاظ قطعه زمین و نقشه این امکان برای او فراهم نباشد تا به تعداد واحد‌های ساختمان پارکینگ تأمین کند، می‌تواند کسر پارکینگ را به شهرداری منطقه اعلام کند تا شهرداری در برنامه ریزی ساخت پارکینگ محله برای تأمین آن اقدام کند، به عنوان مثال اگر سازنده‌ای تنها بتواند ۲ پارکینگ از ۴ پارکینگ مصوب را تأمین کند، بر اساس قانون باید پول ۲ پارکینگی که نتوانست احداث کند را به شهرداری پرداخت کند تا شهرداری در شعاع ۲۰۰ متری بنا در پارکینگ محله‌ای آن دو پارکینگ کمبود بنای آن را پیش بینی کند.