شیوه نامه تخصیص سهمیه طرح ترافیک خبرنگاری

عمار سعیدیان فر مدیر واحد ساماندهی محدوده های طرح های ترافیکی از بررسی مدارک متقاضیان دریافت سهمیه طرح ترافیک تا انتهای خردادماه خبر داد.

اخبار اجتماعیاما یکی از پرسش های شهروندان در بخش تخصیص طرح ترافیک خبرنگاری این است که سازوکار تخصیص سهمیه به اصحاب رسانه به چه شکل است.

دستور العمل اجرایی شورای شهر تهران با موضوع نحوه توزیع طرح ترافیک خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری و سایر موارد خاص؛

این دستورالعمل به موجب مصوبه شورای اسلامی شهر تهران به عنوان تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال ۹۹ تهیه شده که در ماده سوم آن به شهرداری تهران سازمان حمل و نقل و ترافیک اجازه داده شده است عوارض طرح ترافیک را برای خبرنگاران روزنامه نگاران و عکاسان خبری در سقف تعیین شده با تخفیف ضریب یک دهم مصوبه شورای اسلامی شهر تهران محاسبه کند.

ماده یکم؛ دوسوم مجموع ۴ درصد کل مجوز‌های طرح ترافیک به موارد خاص اختصاص یافته است به جامعه خبری شامل خبرنگاران روزنامه نگاران و عکاسان خبری و مدیران مسئول رسانه‌ها اختصاص می‌یابد.

تبصره یکم؛ بقیه موارد خاص با تایید مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری به موارد ویژه‌ای اختصاص می‌یابد که به جهات اقتصادی اجتماعی فرهنگی نیاز اضطراری به تردد با تخفیف در محدوده طرح ترافیک دارند.

ماده دوم؛ منظور از خبرنگار روزنامه نگار در آیین نامه کسی است که مسئولیت و یا شغل اصلی مستمر و فعالیت در زمینه رسانه‌ها و تهیه و تنظیم انتشار خبر و گزارش از وقایع جاری و نگارش تحلیل و تفسیر آن‌ها در رسانه‌های جمعی است.

تبصره ۱؛ رسانه‌های جمعی پیش گفته می‌تواند به هر یک از رسانه‌های مکتوب روزانه یا دوره‌های تصویری و اینترنتی باشد، اما باید از مراجع ذیربط مجوز‌های قانونی داشته باشد.

ماده سوم؛ اولویت در تخصیص طرح ترافیک با خبرنگاران روزنامه نگاران و عکاسان خبری است که به موجب قرارداد کار معین در یک نشریه خبرگزاری یا پایگاه خبری اشتغال داشته باشند.

 همه خبرنگاران و عکاسانی که قرارداد مستقیم با رسانه‌ای ندارند، اما فعالیت مستمر رسانه‌ای دارند تنها به شرط ارائه تصویر آثار منتشر شده و نام خود که نشانگر همکاری مستمر آن‌ها با رسانه‌های مکتوب یا اینترنتی باشد مشمول این آیین‌نامه می‌شوند معرفی‌نامه این متقاضیان باید از سوی یک از تشکل‌های صنفی صادر شود.

بیشتر بخوانید: ثبت نام بیش از ۵ هزار خبرنگار برای دریافت طرح ترافیک / خرداد ماه زمان تخصیص سهمیه‌ها 

افرادی که شغل تمام وقت دیگری غیر از روزنامه نگاری و مدیرمسئولی دارند اگر به صورت پاره وقت با تحریریه حق الزحمه با رسانه‌ای همکاری داشته باشند مشمول این آیین‌نامه نمی‌شوند.

خبرنگاران و عکاسانی که با توجه به شرایط مندرج در آیین نامه متقاضی دریافت مجوز موارد خاص باشند باید بعد از ثبت نام در سامانه طرح ترافیک مدارک زیر را به سازمان حمل و نقل و ترافیک ارائه کنند؛

تصویر شناسنامه کارت ملی و سند مالکیت خودرو سواری به نام خود یا همسر

معرفی نامه از سوی رسانه‌ها و موسسه محل اشتغال و تشکل‌های صنفی خبرنگاران عکاسان و مدیران مسئول

مدرک دال بر اشتغال مستمر به کار خبری (بیمه)

کارگروه تعیین سهمیه با حضور ۷ نفر تشکیل می شود؛

مدیر واحد ساماندهی محدوده و طرح‌های ترافیک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به عنوان دبیر کارگروه، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران،کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران، انجمن صنفی مدیران رسانه‌های غیر دولتی از اعضای کارگروه تعیین سهمیه طرح ترافیکی خبرنگاران است.

سهمیه خبرنگاران رسانه‌ها با توجه به شاخص آخرین رتبه بندی رسانه‌ها که از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می‌شود میزان کیفیت فعالیت رسانه در عرصه تولید و خبر گزارش اولویت رسانه‌های بخش خصوصی و رسانه‌های وابسته به دولت و ارگان‌ها و نهاد‌های عمومی تعیین می‌شود.

کارگروه تعیین سهمیه مجاز برای هدفمند کردن توزیع مجوز‌های طرح ترافیک خبرنگاری سرمایه گروه‌های مشخصی همچون عکاس و مدیران مسئول و خبرنگاران آزاد را در سقف مجوز‌های صادره جدا از موسسات رسانه‌ای تعیین و با همکاری تشکل‌های صنفی مرتبط با آن‌ها توزیع کند.

تعیین واگذاری سهمیه‌ها و تشخیص واجدین شرایط توسط هر فرد حقیقی و حقوقی خارج از کارگروه تعیین شد و تخلف محسوب می‌گردد و شهرداری تهران مجاز به قرار داد جهت تعیین سهمیه‌ها و تشخیص صلاحیت خبرنگاران رسانه‌ها دریافت کننده طرح ترافیک می‌باشد.

سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران موظف است حداکثر تا پایان خرداد ماه نام و نهاد م