وقوع زلزله‌ها با یک فصل خاص ارتباط مستقیم دارند؟

نصرالله کمالیان  به تشریح علت زلزله شب گذشته تهران و دماوند پرداخت و گفت: منطقه شمال تهران که از فیروزکوه تا طالقان را در برمی‌گیرد، سیستم گسل‌های بزرگی دارند که یکی از آن‌ها  گسل «مشا» و گسل «فشم» است که این‌ها سابقه زلزله‌خیزی زیادی داشتند و دارند و اتفاقا از گسل‌های جوان هستند بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که این گسل‌ها ساکت باشند.

وقوع چنین زلزله‌ای کاملا طبیعی بود

اخبار اجتماعیرییس اسبق موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران و استاد بازنشسته زمین شناسی با بیان اینکه وقوع چنین زلزله‌ای کاملا طبیعی بود، تصریح کرد: این گسل‌ها فعال بوده و هستند و قبلا هم از خودشان فعالیت نشان داده‌اند. این فعالیت خود را به صورت زلزله‌های کوچک با شدت‌های پایین بوده، اما جمع شدن انرژی کافی و آزاد شدنش باعث می‌شود که زلزله‌های بزرگ هم اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: زلزله‌ای که شب گذشته با شدت ۵.۱ ریشتر دماوند و تهران را لرزاند، جز زلزله‌های طبیعی این گسل است و اگر بخواهیم به این مساله بپردازیم که احتمال وقوع چنین زلزله‌هایی در آینده وجود دارد یا خیر باید بگوییم که این گسل جوانی است و انتظار وقوع چنین زلزله‌ای از این گسل امر دور از انتظاری نیست، اما این‌گونه هم نیست که هر روز اتفاق بیفتد.

وقوع زلزله‌ها با یک فصل خاص  مرتبط نیست

کمالیان ارتباط مستقیم وقوع زلزله‌ها با یک فصل خاص را رد کرد و گفت: اینکه وقوع زلزله‌ها در تابستان یا زمستان بیشتر باشند، امر ثابت‌شده‌ای نیست؛ برای مثال زلزله طبس در فصل تابستان رخ داد که اوج گرما بود و ما نمی‌توانیم زلزله‌ها را به فصل خاصی مرتبط بدانیم.

وی ادامه داد: زلزله دیشب یک پیش لرزه هم داشته است که زلزله ۲.۹ ریشتری قبل از آن صورت گرفت و حتی بعد از زلزله اصلی هم تعداد زیادی پس لرزه داشتیم که در مورد خود این زلزله می‌توان گفت که این زلزله اصلی بوده و بعید می‌دانم که زلزله دیگری به دنبال آن بیاید.

شاید به مدت دو ماه تعداد زیادی پس لرزه داشته باشیم

کمالیان خاطرنشان کرد: عموما زمین‌لرزه‌های با شدت ۴ و ۵ ریشتری به بعد، تعدادی پس لرزه دارند و شاید به مدت دو ماه تعداد زیادی پس لرزه داشته باشیم. همانطوری که شب گذشته هم این اتفاق صورت گرفت و ما شاهد ۲۰ پس لرزه بودیم. این‌ها پس لرزه‌هایی هستند که قدرت زیادی ندارند، اما بعد از زلزله اصلی صورت می‌گیرند.

ارتباط زلزله شب گذشته و فعال شدن آتش فشان دماوند

رییس اسبق موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران به سوالی مبتنی بر اینکه چه میزان احتمال می‌رود که با وقوع چنین زلزله‌هایی و حتی با شدت بیشتر آتش‌فشان دماوند فعال شود، پاسخ داد و تاکید کرد: آتش فشان دماوند از زمین شناسی بسیار قدیمی است و سالهاست که خاموش شده و اثرات فعالیت از آن دیده نمی‌شود، اما برای اینکه به این سوال به خوبی جواب داده شود، باید کار تحقیقاتی انجام شود که خاموش بودن یا فعالیت مجدد این آتش‌فشان را تایید کند.

رییس اسبق موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: هرچند اقداماتی در این خصوص انجام شده است، اما با این وجود همان اقدامات را شروع فعالیت پژوهشی در این حوزه نمی‌توان دانست چراکه کار بسیار گسترده‌ای است و کار پژوهشی بسیاری در این زمینه نیاز دارد، لذا نمی‌توانیم زلزله شب گذشته را با فعالیت آتش‌فشان دماوند مرتبط بدانیم.

شایان ذکر است حوالی ساعت یک بامداد امروز زلزله شدیدی با شدت ۵.۱ ریشتری در مرز استان‌های مازندران، تهران و حوالی مازندران احساس شد که تیم‌های مدیریت بحران به منظور ارزیابی محل حادثه اعزام شدند.

زلزله‌ای که با پس لرزه‌ها و پیش‌لرزه‌های متفاوتی همراه بود و اگرچه به طور مستقیم مصدوم خاصی نداشت، اما استرس‌های ناشی از آن باعث فوت یکی از شهروندان میانسال در حین فرار از زلزله شد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران بر اثر وقوع زلزله بامداد جمعه شب در منطقه دماوند و تهران و حاشیه برخی از شهر‌های در مسیر گسل این زلزله، یک پیرمرد ۶۰ ساله بر اثر فرار از منزل و آسیب دیدن سر وی، جان خود را از دست داد و ۳۳ نفر نیز مصدوم و روانه بیمارستان شدند که از این تعداد به اضافه فرد جانباخته در مجموع ۱۹ نفر مربوط به منطقه دماوند و ۱۵ نفر نیز مربوط به تهران هستند.

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود از تعداد ۱۵ نفر تهران تاکنون ۱۱ نفر به صورت سرپایی درمان شدند و چهار نفر مابقی هم اکنون در بیمارستان تحت درمان هستند.