افزایش آمادگی شهری برای مقابله با زلزله احتمالی

مهدی جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری و دهیاری وزارت کشور در تشریح آخرین اقدام‌ها و ابلاغیه انجام شده برای افزایش آمادگی شهری برای مقابله با زلزله احتمالی گفت: پس از زلزله ۵.۱ ریشتری بامداد ۱۹ اردیبهشت و پس لرزه‌های آن دستگاه‌های امدادی به حالت آماده باش در آمدند تا در صورت نیاز و بروز زلزله با ریشتر و خسارات بیشتر در کوتاه ترین زمان وارد عملیات شوند.

اخبار اجتماعی- رئیس سازمان شهرداری و دهیاری وزارت کشور با اشاره به وضعیت تراکم جمعیت در کلانشهر تهران افزود: تهران به دلیل تراکم و تمرکز جمعیت موجود در آن و وجود شرایط خاص کالبدی مدیریت صحیح و به موقع آن در شرایط اضطرار از اهمیت خاصی برخوردار است.

جمالی نژاد ادامه داد: با اطلاع رسانی انجام شده از سوی وزارت کشور، اقدامات و هماهنگی‌های لازم برای آمادگی تمام واحد‌های تابعه شهرداری تهران اعم از شهرداری مناطق ۲۲ گانه، سازمان‌های امدادی و خدماتی وابسته و ۱۱۶ پایگاه ویژه، پشتیبانی و معین بحران شهر تهران نیز در دستور کار قرار گرفت.

​او با اشاره به مفاد قانون مدیریت بحران کشور گفت: بر اساس مفاد قانون مدیریت بحران کشور در صورت بروز حوادث طبیعی و انسان ساز در سطح محلی و شهرستان فرمانداران، در سطح استان نیز استانداران موظفند تا نسبت به انجام تمهیدات و اقدامات لازم برای مدیریت صحیح بحران اقدام کنند.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور در پاسخ به این سوال که اگر در زمان بروز حادثه امکانات و تجهزات استانی پاسخگوی نیاز استان نباشد چه اقدامی انجام می‌شود؟ گفت: در صورت بروز حوادثی که امکانات استان برای مدیریت آن کافی نباشد، این قبیل حوادث به عنوان حادثه ملی تعریف و با مسئولیت وزیر کشور و در صورت نیاز رئیس جمهور مدیریت و فرماندهی می‌شوند.

جمالی نژاد در تشریح وظایف شهرداری ‌ها و دهیاری‌ها در زمان بروز حادثه با اشاره به اینکه قانون دو دسته وظیفه در زمان بحران برای آن ها در نظر گرفته است، گفت: دسته اول ناظر بر وظایف ذاتی این نهاد‌ها است که شامل حوزه ایمنی، آتش نشانی، مدیریت تردد، انتقال و تدفین متوفیان است.

او ادامه داد: دسته دوم به وظایف  و همکاری در جهت تحقق قانون است که در این زمینه همکاری در آموزش همگانی، کنترل آب‌های سطحی، مقاوم سازی بنا‌ها و تأسیسات شهری، گسترش بیمه حوادث و سوانح، آموزش آحاد جامعه و سازمان‌های مردم‌نهاد توجه شده است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با اشاره به فعال شدن گسل مشاء در شمال تهران گفت: در این شرایط ضرورت توجه جدی به اصول پیشگیرانه، مقاوم سازی بنا‌ها، تأسیسات شهری و روستایی برای کاهش اثرات و تلفات انسانی و خسارات مادی به دلیل تمرکز جمعیت و بارگذاری تأسیسات نیاز است.