گلایه اتوبوسی عضو شورای شهر از دولت

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در نطق پیش‌ از دستور خود در صحن شورای شهر درباره کمبود اتوبوس در پایتخت اظهار داشت:‌ مهمترین مشکلات تهران که مردم از شورای شهر و مدیریت شهری درخواست برطرف کردن آن را دارند حل معضل آلودگی هوا و ترافیک است. این مشکلات حل کردن آن نیاز به باز شدن گره توسط حمل و نقل عمومی دارد.

اخبار اجتماعی- وی افزود: با وجود اینکه آلودگی هوا و وضعیت اضطراری آن برای همه تهرانی‌ها احساس می‌شود اما همچنان 40 درصد شهروندان از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند. این روند حتی با گرانی بنزین و اعمال محدودیت در تردد خودروها کاهش جدی پیدا نکرد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه علیرغم شیوع کرونا نیز در حال حاضر استفاده از خودروهای شخصی بیشتر شده است،‌گفت: باید سیستم حمل و نقل در دسترس سریع، امن و به روز در پایتخت داشته باشیم متأسفانه تجربه واقعی که اغلب تهرانی‌ها از سفر با حمل و نقل عمومی دارند تصویری از اتوبوس‌ها و واگن‌های فرسوده، شلوغ و دارای تأخیر در حرکت است و این موضوع سبب شده که بسیاری استفاده از خودروی شخصی بر استفاده از حمل و نقل عمومی ترجیح دهند.

فراهانی گفت:‌ سهم 54 درصدی فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تهران، متوسط طول عمر 11 ساله اتوبوس‌های فعال در سطح شهر، زمین‌گیر شدن حداقل روزانه 300 اتوبوس جهت اعزام به تعمیرگاه، افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و بالا رفتن هزینه تأمین ناوگان جدید سبب شده که نفس‌های شبکه اتوبوسرانی تهران به شماره افتد.

وی خاطرنشان کرد: اتوبوس یک گزینه سفرهای درون‌شهری به علت برخورداری از شبکه گسترده در سطح محلات است و این موضوع سبب شده تا اتوبوس سهم 16 درصدی را در جابه‌جایی شهروندان تهرانی کسب کند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مجلس، شورای اقتصاد و هیأت وزیران در ادوار مختلف با درک درست از لزوم توجه به توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهرها تصویب کرده است بخشی از درآمد حاصل از آزادسازی قیمت‌ها در قانون هدفمندی یارانه‌ها به توسعه اتوبوس‌ها اختصاص یابد. همچنین تصویب قانون هوای پاک، قانون توسعه حمل و نقل عمومی ، پرداخت 10 درصد از جرایم رانندگی به شهرداری و اختصاص منابع از صرفه‌جویی سوخت برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس برای رفع کمبودها در حوزه اتوبوسرانی استفاده شود.

وی خطاب به روحانی گفت:‌ جناب آقای رئیس‌جمهور یادمان نرفته است که در بهمن 96 به مردم قول دادید که دولت دوازدهم مصمم‌تر از دولت یازدهم اهتمام دارد که خودروهای فرسوده را در اسرع وقت از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای برون‌شهری و درون‌شهری خارج کند. این قول و عهد شما است و در برابر آن مسؤول هستید.

فراهانی تأکید کرد: شهردار تهران درخواست تأمین 500 دستگاه اتوبوس برای پایتخت را داشته ولی شما در پاسخ به نامه حناچی اعلام کرده‌اید که صرفاً اورهال اتوبوس‌های زمین‌گیر شده در اولویت است. ظاهرا دولت شما بر آن است تا نقشش را در قبال شهرداری‌ها بر اساس قانون از تأمین‌کننده تدارکات به تعمیرات تنزل دهد.

وی تصریح کرد: آقای روحانی از اعضای شورای شهر انتظار نداشته باشید که بپذیریم دولت شما تدارکاتچی یا تعمیراتچی است چرا که شما از اعتماد و اختیارات ویژه تفویض‌شده مقام معظم رهبری به شورای هماهنگی سران قوا برخوردارید.

وی گفت: علیرغم تعداد زیادی مصوبه و قانون در 8 سال گذشته از سوی دولت حتی یک دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران واگذار نشده است  و دولت صرفاً اورهال اتوبوس‌های زمین‌گیر را در اولویت دارد.