صدور 70 مجوز بالینی برای تحقیقات درمان کرونا

مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد کرونا در نشست خبری آنلاین که با حضور تعدادی از خبرنگاران در حال برگزاری است گفت: با توجه به اینکه دارو و واکسن خاصی برای کرونا پیش بینی نشده است لازم است در سطح کشور هر کسی پیشنهاد درمانی برای بهبود بیماران داشت در کمیته‌ای بررسی می‌شد تا سپس در سطح ملی اجرا شود، برنامه ما در وزارت بهداشت از منظر علمی این است که ضمن اینکه بیماری را خوب کنترل کنیم از سوی دیگر استانداردهای بهداشت و درمان زیر پا گذاشته نشود. گاهی مسوولان درجه اول کشورهای بزرگ پیشنهاداتی می‌کنند که خلاف اصول علمی است اما در کشور ما همه پیشنهادها از کمیته علمی عبور کرد.

قانعی ادامه داد: این موضوع باعث شد که دانشمندان احساس کنند نکات علمی رعایت شده و مردم نیز احساس امنیت کنند، اگر کمیته تشکیل نمی‌شد داروهای شیمیایی مختلفی وارد بازار می‌شد و مصرف این داروها شایع می‌شد و عده‌ای سودجو از این فضا سو استفاده می‌کردند، برای مراقبت از مردم یکی از داروها که در لیست بود و قتی دیدیم روی بهبود کرونا تاثر ندارد از لیست خارج شد.

 رئیس کمیته علمی ستاد کرونا افزود: با وجود مشکلاتی که کرونا به وجود آورد کمترین کشوری را سرغ داریم که با ورود کرونا و نیاز به اقلام حفاظتی و کیت‌های تشخیصی ظرف دو ماه به کشور صادرکننده کیت و اقلام حفاظتی شود که این موضوع نوید بخش این است که در آینده نیز توسط دانشمندان حمایت می‌شوید.

اخبار اجتماعی- وی گفت: تاکنون بالغ بر 70 مجوز برای انجام مطالعات بالینی صادر شده است و نتایج آنها به تدریج وارد کمیته علمی می‌شود و کمیته تصمیم می‌گیرد که نتیجه نهایی چه خواهد بود.

قانعی افزود: اقدامات و مطالعات برای واکسن در حال انجام است و اگر در در دنیا واکسن تولید شود ما از دنیا عقب نخواهیم بود، برخی تحقیقات در میزان کاهش زمان بستری بیمار اثر خوبی داشته است. در بخش تحقیقات اقدامالت پیشگیری کننده از پیشرفت بیماری در حال انجام است تحقیقاتی مانند سلول درمانی و پلاسما درمانی در کمیته علمی مطرح شد ولی هنوز برای وارد شدن به پروتکل کشوری نیاز به تحقیقات بیشتری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقاتی که روی کلروکین و آزیترومایسین شروع شد یک ماه دیرتر از ایران بود، تحقیقات پلاسما درمانی نیز در کشور ما زودتر آغاز شد و موارد جدید طی یک ماه آینده اطلاع رسانی می‌شود.

قانعی در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای مختلف در زمینه تولید دارو یا روش درمانی برای کرونا بیان کرد: در هر استان حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد و این دانشگاه تیمی با عنوان «کمیته اخلاق در پژوهش» دارد. ریاست این کمیته با دانشگاه علوم پزشکی است. تمام کدهای اخلاق در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد و تخلف از این کدها، تخلف انتظامی است. از سال ۷۲ دارای کدهای اخلاقی هستیم. حتما کسی که می‌خواهد دارویی را روی فردی آزمایش کند باید همه مشخصات آن را اعلام کند. باید سلامت دارو تایید شود و سیستم پوشش بیمه‌ای هم مشخص شود که اگر بیمار خسارتی دید، چه کسی باید جبران خسارت کند. همه این موارد توسط کمیته اخلاق بررسی می‌شود و ممکن است ادعاهای متعددی باشد و کمیته اخلاق می‌تواند رد کند و اگر رد شد، فرد هیچ چاره‌ای ندارد که از طرح خود بگذرد.

وی ادامه داد: در مورد تشخیص بیماری کووید ۱۹ به خودکفایی کامل در زمینه کیت‌های تشخیصی رسیده‌ایم. جلسه‌ای که با وزیر بهداشت داشتیم نیز اجازه داده شد که اگر تا حد مشخصی رسیدیم اجازه صادرات داشته باشیم.

قانعی افزود: تست‌های مختلف در مورد داروهای انجام می‌شود و اگر در کمیته علمی نتایج ارائه شود، دارویی مورد بحث قرار می‌گیرد که باعث کاهش التهاب ریه شود. دسته دوم داروها، داروهایی هستند که جلوی تکثیر ویروس را می‌گیرند. برخی از این داروها وارد کشور شده و تست بالینی آن منتشر شد. به طور مثال داروی فاویپیراویر نسبت به کلترا هیچ مزیتی ندارد و از پروتکل درمان کرونا خارج شد. بخش دیگر مربوط به داروهایی مثل رمدسیویر است که همه این موارد در حال تحقیق و بررسی بوده و نتایج علمی آنها هنوز به کمیته علمی نرسیده است. داروی اسلتامیویر هم از پروتکل درمان خارج شد. انواع داروهای ضد التهاب هم که تست شده مسیربندی‌هایی مشخص کردیم که اگر طی شود می‌توانیم بگوییم در ماه‌های آینده نتیجه آن مشخص می‌شود.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ  به سوالی درباره کمک‌های مالی انجام شده اظهار کرد: حدود ۴۰ میلیارد تومان برای تولید ونتیالتور به صورت وام قرض الحسنه کمک شد. حدود ۵۰۰ میلیارد تومان صندوق نوآوری و شکوفایی کمک کرد. معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز برای پروژه‌های پژوهشی بودجه خوبی گذاشت و معاونت علمی ریاست جمهوری هم بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان برای حمایت از پروژه‌ها هزینه کرده است. هم در حمایت مالی و هم در زمینه دارو و واکسن، مسیر خوبی در کشور طی شده است.

قانعی گفت: شرکت دانش بنیانی که برای ساخت واکسن آنفلوآنزا گام برداشته اعلام کرده که تا قبل از مهر ماه واکسن را وارد بازار می‌کند. کمبود شدیدی در دنیا در مورد واکسن آنفلوآنزا پیش آمده و حتی اگر بخواهیم از منشا خارجی تهیه کنیم نیز مشکلاتی وجود دارد. بنابراین امیدواریم با همت سازمان غذا و دارو، واکسن آنفلوآنزا را به روش نوترکیب داشته باشیم.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به سوالی درباره داروی رمدسیویر گفت: این دارو در پروتکل چند کشور وارد شده، اما شواهد خیلی قدرتمند نیستند که نشان بدهد این دارو را می‌توانیم وارد پروتکل درمانی کنیم. به هر حال شرکت سازنده تلاش می‌کند این دارو را وارد فهرست کند. این دارو تزریقی است و اگر بخواهیم از این دارو استفاده کنیم، فرد حتما باید برای ۱۰ روز در بیمارستان بستری شود. نکته دیگر این است که مشخص نیست این دارو برای کدام دسته از بیماران اثربخش است.