ایازی: ۸ درصد مردم رنگ تهران را آبی می بینند


به گزارش افکار به نقل از " ایسکانیوز " معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران که در نخستین همایش ملی " منظر شهری " که در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی ۷ و ۸ آذرماه در تهران برگزار می شود افزود: با توجه به آلودگی در سطح شهر تهران نگاه مردم را نسبت به رنگ آن طی یک نظر سنجی جویا شده ایم که از حدود ۱۵۰۰ نفر رنگ تهران را ۴۴ درصد دودی، ۲۰درصد سیاه، ۸ درصد آبی و ۶درصد فقط رنگ سبز را عنوان کرده اند.
وی با توجه به اینکه در روزهای آینده وضعیت شهرتهران درحالت اضطرار و بالاتر خواهد رسید افزود: طی همین نظر سنجی از مردم شهر تهران پرسیده شده است که ترجیح می دهند رنگ تهران چه رنگی باشد که ۳۹ درصد رنگ آبی را انتخاب و ۲۹ درصد رنگ سبز و همچنین ۱۴ درصد رنگ سفید را برای شهر تهران انتخاب کرده اند.
ایازی همچنین در باره اینکه از مردم درهمان نظرسنجی پرسیده شده است که در تهران قدیم چه رنگی وجود داشته است گفت: ۲۳ درصد مردم جواب این سوال را نمی دانستند و برای آن رنگی را انتخاب نکردند و همچنین ۲۱ درصد آنها هم رنگ آبی را جواب داده و ۱۶ درصد هم رنگ سفید و درنهایت ۱۳ درصد هم رنگ سبز را انتخاب کرده اند.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران به تاثیر رنگ ها برمردم اشاره کرد و افزود: موضوع رنگ موضوع مهمی است زیرا رنگ با روح انسان ها سر و کار دارد و موجب شادمانی و سرور می شود و ما هم در این زمینه با روانشناسان و مددکاران جلسات متعددی برگزار کرده ایم و همگی متفق القول بودند که مردم باید شاد باشند و ما هم وظیفه داریم مردم را شاد کنیم.
وی در رابطه با اجرای برنامه هایی که شادی که در شهرتهران برگزار شده است افزود: در شهرتهران ۳۵۰۰ سامانه نشاط اجرا کرده ایم که محل برگزاری آنها در پارک ها و بوستان ها بوده است.
ایازی به برنامه های شادی که در دو هفته قبل برگزار شده اشاره کرد و افزود: در حدود دو هفته قبل در بوستان رازی به مدت ۱۸ شب برنامه های شاد و مفرحی را برای خانواده های تهرانی از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب برگزار کرده و استقبال مردم جنوب تهران درحدود ۱۰ تا ۱۵ نفر جمعیت بوده است.
وی با اشاره به موضوع افسردگی در شهر تهران افزود: جمعیت کلان شهر تهران متاسفانه دچار افسردگی است و افسردگی مادر تمام آسیب های اجتماعی است که ما در این زمینه اقدامات خوبی را انجام داده ایم.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران به موضوع فضای سبز اشاره کرد و بیان داشت: یکی از رویکردهای جدی ما در شهرداری توسعه فضای سبز شهرتهران است و به طور جدی به آن پرداخته ایم و اقدامات گسترده ای انجام شده مثلا در دره فرحزاد که قبلا اگر رفته باشید یک فضایی برای بزهکاری و…بوده است اما امروزه تبدیل به یک فضای سبز و باز برای برنامه های فرهنگی شده است.
ایازی اظهار داشت: در بحثالمان های شهری به طور گسترده فعالیت هایی انجام شده و همچنین تا پایان سال قرار است ۶۵ مجسمه در شهرتهران نصب شود که این کار به هویت تهران کمک می کند.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه هویت از دو منظر حائز اهمیت است افزود: یکی بحثکالبدی و دیگری بحثمحتوایی است که و مساله هویت یکی از موضوعات مهم در شهر تهران است زیرا آسیب های اجتماعی را کاهش می دهد.
وی همچنین به هویت شهری، هویت ملی، هویت دینی و مذهبی و هویت قومی در ابعاد مختلف اشاره کرد.
وی افزود: ما در شهرتهران ۳۷۴ محله داریم که باید به موضوع هویت در آن محله ها بپردازیم زیرا در تهران قدیم یک جایی به نام میدان محله وجود داشته است که در آن جا مردم محله جمع می شدند و بعداز ظهرها کنارهم و با هم گپ و گفت و گو می کردند که این امر برای مردم دلپسند و مورد نظر آنها بوده است اما امروزه ما چنین مکان هایی را نداریم و این مساله مهمی بود که ما به آن پرداختیم و خود شهروندان هم در آن مشارکت می کنند و برای اداره محله خود و مردم نقشی را ایفا می کنند و همچنین هیات امنای محله را تعریف کرده ایم و با شش کار گروه مثلا سلامت و محیط زیست و… فعالیت می کنند.
وی همچنین به موضوع کالبد هم اشاره و تصریح کرد: درحوزه کالبد هم مسابقه کوچه خوب را برگزار کرده ایم که می تواند به مقوله هویت محله کمک کند.
ایازی همچنین به فیلم محله ما اشاره کرد و گفت: فیلم محله ما که یک کار جالب و تاثیرگذار است زیرا یک فیلم نوستالژی برای همه مردم است و ۱۵۰ فیلم مستند محله تولید کرده ایم که محله ها را معرفی می کند و همچنین ۱۵۰عنوان کتاب با موضوع محله تولید کرده ایم که زیر چاپ است.
وی در پایان این همایش افزود: این مجموعه اقداماتی را که درحوزه کالبد انجام داده ایم می تواند در منظر شهری به ما کمک کند و در بحثهویت شهری باید اقدامات گسترده تری صورت گیرد. / ۰۲