خواب حیاتی‌ترین عامل در حفظ سلامت قلب

یافته‌های جدید حاکی از آن است که کم‌خوابی و خواب بی‌کیفیت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلب ی عروقی را افزایش دهد. دانشمندان دانشگاه برکلی در کالیفرنیا با بررسی مشکلات مزمن خواب و تأثیر آنها بر سلامت قلب متوجه شدند افرادی که خواب ناآرامی دارند بیشتر دچار التهاب مزمن می‌شوند که در نهایت به بیماری تصلب شریان می‌انجامد.

اخبار اجتماعیتصلب شریان یا آترواسکلروز بیماری‌ رگ‌هاست که باعث رسوب لیپید و کلسترول کم‌چگال روی دیواره داخلی سرخ‌رگ‌های با قطر متوسط و بزرگ می‌شود. این روند باعث تشکیل پلاک‌های فیبری چربی (آتروما) شده که با افزایش سن بیشتر شده و موجب تنگی رگ می‌شود. در صورتی که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده نشود و درمان آن بلافاصله شروع نشود، می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد ارتباطی میان اختلالات خواب و افزایش تشکیل پلاک‌های فیبری چربی در رگ‌های خونی وجود دارد. به گفته گروه تحقیقاتی، حلقه‌ای که این دو بیماری را به یکدیگر مرتبط می‌کند التهاب مزمن  در سیستم گردش خون است.

در بسیاری از کشورها نخستین علت مرگ‌ومیر بیماری‌های قلبی عروقی است و به همین دلیل تحقیقات زیادی در این خصوص انجام می‌شود تا عوامل موثر، تغییرات احتمالی سبک زندگی و روش‌های درمانی جدید شناسایی شوند. در اکثر مطالعات پیرامون بیماری‌های قلبی عروقی یکی از راه‌های موثر در پیشگیری، بهبود و اصلاح رژیم غذایی است. با این حال تحقیقات پژوهشگران دانشگاه برکلی نشان می‌دهد که بهبود کیفیت خواب حیاتی‌ترین عامل در حفظ سلامت قلبی عروقی فرد است.